۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۴
تعداد بازدید: ۹۰۱۶۷
خطوط در روز جهانی آگاهی از کمپوست زباله گزارش می دهد
آیا می‌دانید که همان زباله‌های خانگی‌ که روزانه دور می اندازیم، قابلیت تبدیل شدن به"طلای سیاه" را دارند؟
کد خبر: ۱۵۰۷۴
تولید طلای سیاه به روش خانگی!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ با توسعه شهرنشینی، توسعه اقتصادی و رشد جمعیت، بانک جهانی تخمین می‌زند که تولید زباله از ۲. ۰۱ میلیارد تن در سال ۲۰۱۶ به ۳. ۴۰ میلیارد تن در سال ۲۰۵۰ افزایش خواهد یافت. این در حالی است که گفته می‌شود امروزه حداقل ۳۳ درصد از زباله‌های در سطح جهان به اشتباه مدیریت می‌شوند.
پسماند کشاورزی، ساخت و ساز و تخریب، زباله‌های الکترونیکی، زباله‌های خطرناک، زباله‌های صنعتی، پسماند‌های پزشکی و کل جامدات شهری اصلی‌ترین چرخه زباله‌های در دسترس جهان را تشکیل می‌دهند.
بر اساس پایگاه داده سایت «What a Waste»، که آخرین بار در سپتامبر ۲۰۱۸ به روز شده است، پنج کشوری که در جهان بیشترین زباله را تولید می‌کنند عبارتند از کانادا، بلغارستان، ایالات متحده، استونی و فنلاند. آنطور که در این گزارش آمده اگرچه ایران وضعیتش نسبت به کشور‌های همسایه مثل عربستان سعودی بهتر است با این حال رنگ سبز پر رنگی که ایران را در این نقشه نشان می‌دهد به معنای وضعیت خوب نیست و جزء کشور‌هایی با تولید نسبتاً بالای زباله به حساب می‌آید.
با این حال بر اساس داده‌های جهانی، کانادا بزرگترین تولیدکننده زباله در کل جهان است و با توجه به جمعیت ۳۶. ۷ میلیون نفری‌اش مجموع ضایعات سالانه آن بیش از یک میلیارد و ۳۲۵ تن برآورد شده است. بلغارستان نیز دومین کشور تولید‌کننده زباله در جهان است و تخمین‌زده شد که سرانه زباله این کشور با ۷ میلیون نفر جمعیت حتی بیشتر از آمریکا است. تجارت بزرگ ساختمانی بلغارستان، مولد اصلی زباله‌های این کشور است که این صنعت به تنهایی ۱۷۲ میلیون تن زباله تولید می‌کند.

 وضعیت ایران در تولید زباله

سالانه در ایران چهار میلیون تن زباله پلاستیکی تولید می‌شود. این بدان معنی است که هر کدام از ما روزانه سه کیسه پلاستیکی را دور میاندازیم! براساس گزارش «World Population Review»، ایران در سال ۲۰۲۱، در رتبه ۱۷ تولید زباله‌های پلاستیکی جهان قرار گرفت. با همه این‌ها باید گفت که امروز ۸ خرداد ماه روز جهانی آگاهی از کمپوست زباله است پس چرا ما با این روز جهانی در خصوص کمپوست زباله آشنا نیستیم؟

کمپوست زباله چیست؟

در طول زندگی باید به محصولاتی که می‌خریم فکر کنیم و از خود بپرسیم: چگونه تولید شدند؟  برای تولید با محیط زیست چه کردند؟  و وقتی آن را دور بیندازیم به کجا خواهد رفت؟
با این حال مردم بیشتر تمایل دارند همه زباله‌های خانگی را در یک کیسه بگذارند و فکر کنند «از شر آن خلاص شده‌اند».  اما آن‌ها واقعاً هرگز از بین نمی‌روند.کمپوست کردن یک راه مهم برای بازیافت ضایعات مواد غذایی و سایر مواد آلی واصلاح خاک است.
کمپوست کردن یک روش طبیعی برای بازیافت مواد زائد است. با کمپوست کردن، مواد آلی زباله (مانند ضایعات مواد غذایی) را به خاک تبدیل می‌کنید. این کار به بهبود کیفیت خاک و کاهش مقدار زباله‌ای که باید به محل دفن زباله ارسال شود کمک می‌کند. از طرف دیگر کمپوست کردن مزایای زیادی دارد، از جمله کاهش ردپای کربن، کاهش هزینه‌های دفع زباله و بهبود باروری زمین.کمپوست برای اولین بار در چین حدود ۲۶۰۰ سال قبل از میلاد انجام شد. مزایای بی‌شماری برای کمپوست وجود دارد، از جمله کاهش اثرات زیست محیطی، بهبود کیفیت خاک، و افزایش بهره وری.
با این حال روش‌های مختلفی برای کمپوست کردن ضایعات وجود دارد مانند کمپوست گرم، سرد و ورمی کمپوست. بنابراین می‌توانید با سرچ در اینترنت با انواع مختلف روش‌های کمپوست آشنا شوید. با این حال ورمی کمپوست روشی است که از طریق کرم‌ها می‌توان ضایعات را به یک کود آلی تبدیل کرد، و این کود کود با مواد آلی که در خودش دارد به طلای سیاه معروف شد.
کمپوست کردن یک روش طبیعی برای بازیافت مواد زائد است. با کمپوست کردن، مواد آلی زباله (مانند ضایعات مواد غذایی) را به خاک تبدیل می‌کنید. این کار به بهبود کیفیت خاک و کاهش مقدار زباله‌ای که باید به محل دفن زباله ارسال شود کمک می‌کند. از طرف دیگر کمپوست کردن مزایای زیادی دارد، از جمله کاهش ردپای کربن، کاهش هزینه‌های دفع زباله و بهبود باروری زمین.

چه چیزهایی را  می توانیم کمپوست کنیم؟

کمپوست کردن در خانه یک راه عالی برای استفاده از چیز‌هایی است که تاریخ مصرفشان تمام شده است.  همچنین می‌توانید انواع خاصی از زباله‌های اطراف خانه‌تان را هم به جای انداختن در سطل زباله‌، کمپوست کنید.  این مواد را جمع‌آوری کنید تا توده کمپوست خود را درست شروع کنید:ضایعات میوه و سبزیجات، تفاله قهوه،پوسته تخم مرغ (اگرچه ممکن است کمی طول بکشد تا شکسته شود)،چمن و بریده گیاه،برگ‌های خشک
،تراشه‌های چوب و پوست ریز خرد شده،روزنامه خرد شده، پوشال، خاک اره.
با همه این‌ها باید گفت که کمپوست‌سازی در جهان به یک شغل نیز تبدیل شده و بسیاری از مردم از طریق آن نه تنها به حفظ محیط زیست کمک می‌کنند بلکه از طریق زباله‌های خانگی و تبدیل آن‌ها به کمپوست، درآمد نیز کسب می‌کنند.
 
برچسب ها: آلودگی های زیست محیطی آلودگی آب آلودگی غذایی آلودگی آب آلودگی زباله بیمارستانی
ارسال نظر
آخرین اخبار