۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۰
تعداد بازدید: ۹۷۸۸۲
خطوط از آخرین وضعیت آبله میمون در ایران گزارش می‌دهد؛
کارشناسان می‌گویند ویروس آبله میمون بر روی سطوح، به مدت طولانی باقی خواهد ماند. با این حال با اعلام موارد مشکوکی از ویروس آبله میمون در ایران، حالا بهترین راه آگاهی پیدا کردن از نحوه مواجه‌مان با این ویروس فوق‌العاده پایدار است.
کد خبر: ۱۵۱۰۷

اقدامات احتیاطی در برابر ویروس میمون ها

شباهت و تفاوت  ویروس آبله میمون با کرونا

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ ظهر امروز دکتر کمال حیدری معاون بهداشت وزارت بهداشت از ۹ مورد مشکوک به آبله میمون در ایران خبر داد. او در حاشیه نشست خبری امروز درباره این موضوع گفت: « ۹ مورد مشکوک آبله میمونی داشتیم که ۵ تا ۶ مورد منفی قطعی شدند و برای بقیه هم منتظر پاسخ آزمایش هستیم. الان هیچ مورد ثابت شده آبله میمونی در کشور، نداریم. »
با این حال اگر چه هنوز به طور قطعی نمی توان گفت که بقیه این افراد که تحت آزمایش قرار گرفتند ممکن است مبتلا به آبله میمون باشند یا نه؛ اما به نظر می‌رسد زنگ خطر جدی از شیوع این ویروس در کشور به صدا در آمده است. هرچند کارشناسان بهداشت معتقدند خطر انتقال ویروس آبله برای عموم مردم کم است، با این حال اقدامات احتیاطی متعددی وجود دارد که می‌توانید برای کاهش خطر ابتلا به ویروس آبله میمون انجام دهید.
۱. در تماس نزدیک با فردی که علائم مشکوکی مانند تب دارد از ماسک صورت استفاده کنید
۲. از تماس با حیواناتی که ممکن است ناقل ویروس باشند خودداری کنید. این شامل حیوانات بیمار یا مرده و به ویژه آن‌هایی که سابقه عفونت دارند، مانند میمون‌ها، جوندگان و سگ‌های ولگرد نیز می‌شود
۳. بهداشت دست را به‌ویژه پس از تماس با حیوانات یا انسان‌های آلوده یا مشکوک به عفونت رعایت کنید. به عنوان مثال، دست‌های خود را با آب و صابون بشویید یا از ضدعفونی‌کننده‌های الکلی استفاده کنید
۴. هنگام مراقبت از بیماران مبتلا به عفونت تأیید شده یا مشکوک به آبله میمون از تجهیزات محافظ شخصی استفاده کنید.

۵.  فقط گوشتی بخورید که کاملاً پخته شده باشد .

ویروس آبله میمون خارج از بدن انسان فوق‌العاده پایدار است، بنابراین می‌تواند روی سطوح و‌اشیایی مانند پتو و چیز‌هایی مانند آن زندگی کند.


شباهت و تفاوت  ویروس آبله میمون با کرونا

همانطور که توضیح داده شد اقدامات پیشگیرانه در برابر ویروس آبله میمون، شباهت زیادی با دوران کرونا دارد. در واقع کارشناسان درست مانند دو سال قبل به مردم توصیه می‌کنند که ماسک بزنند و دست‌های خود را بشویند. با این حال شباهت دیگر این ویروس با کرونا در بحث زنده ماندن طولانی مدت بر روی سطوح است. دکتر اسکات گوتلیب، بازرس سابق سازمان غذا و داروی آمریکا درباره این ویروس می‌گوید: « ویروس آبله میمون خارج از بدن انسان فوق‌العاده پایدار است، بنابراین می‌تواند روی سطوح و‌اشیایی مانند پتو و چیز‌هایی مانند آن زندگی کند. » با این حال او توضیح می‌دهد که ویروس آبله میمون، مانند کرونا سرعت سرایت ندارد و چیزی نیست که در محیط‌های عمومی مانند مراکز خرید و رستوران‌ها و پارک‌ها به وفور دیده شود. با این حال باید بدانید که علائم اولیه آبله میمون شامل تب، سردرد، درد عضلانی، تورم و کمردرد است. بثورات و ضایعات معمولاً در عرض یک تا پنج روز روی صورت، دست‌ها، پا‌ها، چشم‌ها، دهان یا دستگاه تناسلی ظاهر می‌شوند. این بثورات برجسته در ابتدا برجسته هستند و سپس به تاول‌هایی که درون آن‌ها مایع سفید رنگی وجود دارد، تبدیل می‌شوند.

اقدامات احتیاطی در برابر ویروس میمون ها
با این حال، بسیاری از علائم ویروس را می‌توان به راحتی با سایر بیماری‌ها مانند آبله مرغان، تبخال یا سیفلیس اشتباه گرفت، بنابراین حتماً باید توسط پزشک ویزیت شوید تا بیماری شما توسط یک متخصص تشخیص داده شود. اگر بیماری آبله میمون در شما تشخیص داده شد، باید تا زمانی که ویروس از بین برود، ایزوله شوید. این بیماری معمولاً خفیف است و بیشتر افراد در عرض دو تا چهار هفته بهبود می‌یابند. در حالی که توصیه‌های پزشکی در حال حاضر در کشور‌های مختلف متفاوت است، خدمات بهداشت ملی بریتانیا خاطرنشان می‌کند که ممکن است برای جلوگیری از سرایت عفونت به افراد دیگر لازم باشد در یک بیمارستان تخصصی بستری شوید.

برچسب ها: آبله میمون آبله میمونی ستاد ملی مقابله با کرونا آخرین آمار ابتلا به کرونا کووید ۱۹ کووید 19 ویروس ویروس کرونا ویروس وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی
ارسال نظر
آخرین اخبار