۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۵
تعداد بازدید: ۷۲۴۰۵۷۲
متخصص روانشناسی با بیان اینکه زندگی با شخص مبتلا به اختلال شخصیتی پارانویید نیازمند مشاور‌های تخصصی روانشناسی است، گفت: سوء رفتار‌ها در دوران کودکی بر اختلال شخصیت تاثیر دارند.
کد خبر: ۱۵۴۸۰

راهکارهای  زندگی با فرد دچار اختلال شخصیت پارانویید

نسرین رسولی، متخصص روانشناسی در گفتگو‌ با پایگاه خبری تحلیلی خطوط، در تحلیل شکل گیری اختلال شخصیت گفت: الگوهای ثابت رفتاری طولانی مدت در دوران بلوغ، نوجوانی و‌ جوانی نیازمند بررسی های تخصصی روانشناسی است.

ژنتیک و محیط در شکل گیری اختلال شخصیتی موثر هستند
وی ادامه داد: اختلالات شخصیتی نیز باید بررسی شود که آیا بر اثر اثرات مواد مخدر ‌و یا الکل است تا بتوان راهکارهای مناسبی در این خصوص اتخاذ کرد.
رسولی افزود: شخصیت از دیدگاه روان شناسی عبارت است از مجموعه ای از شیوه های تفکر، رفتارها، احساسات و سبک های هیجانی که شخص در زندگی روزمره اش در محل کار، محیط اجتماعی و خانواده از خود نشان می دهد و معمولا این ویژگی ها با ثبات است.
وی یاد آور شد: الگوهای باثبات و با دوام از رفتارها، احساسات افکار که با شرایط فرهنگ و قوانین اجتماعی فرد متناقض است و فرد در همه ی محیط ها این الگوها را تکرار می کند (مانند نقض همه ی قوانین در هر محیطی) اختلال شخصیت نامیده می شود.

ژنتیک و محیط در شکل گیری اختلال شخصیتی موثر هستند
رسولی  با بیان اینکه در تقسیم بندی DSM-5 اختلالات شخصیت به 10 نوع وسه دسته تقسیم بندی می شوند، ادامه داد: در دسته اول یا نوع Aاختلال شخصیت: پارانویید،اسکیزویید واسکیزو تایپال قرار دارد واین در حالی که وجه مشترک این سه اختلال(رفتار وافکار عجیب وغریب وغیر عادی است).
متخصص روانشناسی همچنین درباره علائم اختلال شخصیت پارانویید نیز خاطر نشان کرد:شخصیت پارانویید به مغرض یا فریبکار بودن شما ظنین است، فرض را بر این می گذارد که وفادار وقابل اعتماد نیستید، در تمام حرف ها ورفتار شما یک نوع تهدید یا توهین می بیند،-ظاهرا درحال جمع کردن کینه وعصبانیت از توهین های خیالی شماست، بی دلیل عصبانی می شود وکناره گیری می کند.
 وی  در تشریح  راهکاری  زندگی بافردی که دچار اختلال شخصیت پارانویید است، یادآورشد :صبورانه اعتماد سازی کنید، واکنش نشان ندهید،جلوی زبانتان را بگیرید، -در مورد سلامتی خود وبچه ها مصالحه نکنید، درمان صددرصد رخ نمی دهد و از همین رو -هر زمان که احساس کردید خودتان یا فرزندانتان در معرض آسیب جدی روحی وروانی یا جسمانی قرار گرفتید، بلافاصله از رابطه بیرون بیایید.
متخصص روانشناسی  یادآورشد: عوامل ژنتیکی، عوامل محیطی و سوء رفتار ها در دوران کودکی بر اختلال شخصیت تاثیر دارند.

برچسب ها: اختلال شخصیت دوران بلوغ مواد مخدر الکل رفتار احساسات عوامل ژنتیکی روان شناسی
ارسال نظر
آخرین اخبار