۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۱
تعداد بازدید: ۱۰۷۵۷۴
پیشنهاد خطوط برای آشنایی با آثار شاعری که به خداوندگار شعر عرب معروف است
این روزها انتشار کتاب جدیدی درباره نزار قبانی یک بار دیگر نام خداوندگار شعر عرب را در محافل و مجامع ادبی سر زبان‌ها انداخته است. این کتاب با عنوان «شام خصوصی نزار قبانی: خاطراتی خواندنی از زندگی نزار قبانی به همراه عاشقانه‌ترین شعرهای او» به قلم احمد سعید محمدیه نوشته شده و اصغر علی کرمی مترجم پرکار ادبیات عرب هم آن را ترجمه کرده است.
کد خبر: ۱۵۸۱۳

شاعر عشق، زیبایی، سیاست و بیروت بارانی!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ؛ «شام خصوصی نزار قبانی: خاطراتی خواندنی از زندگی نزار قبانی به همراه عاشقانه‌ترین شعرهای او» به بازار کتاب عرضه شده؛ شماری از خاطرات نویسنده کتاب، احمد سعید محمدیه را درباره نزار قبانی و سال‌های طلایی زندگی او در بیروت شامل می‌شود- و تقریبا همگی در ده سال دوستی و همسایگی نویسنده با این شاعر شهیر اتفاق افتاده‌اند. در پایان خاطرات نیز بخشی از شورانگیزترین و عاشقانه‌ترین اشعار نزار قبانی را می‌شود خواند...
 
شاعر عاشق
شاعر عشق، زیبایی، سیاست و بیروت بارانی! 
نزار قبانی بیشتر با شعرهای عاشقانه‌اش مشهور است. کتاب «شام خصوصی نزار قبانی» هم آن‌گونه که منتقدان گفته‌اند درباره این وجه از زندگی اوست. درباره زندگی پرتلاطم و پرشور این شاعر عاشق- یا عاشق شاعر- که لحظه لحظه زندگی‌اش سرشار بوده از هیجان و شور عشق و در کنارش دلتنگی و ناکامی و اندوه. روایت این لحظات باشکوه عاشقانه مهم‌ترین تاثیری که بر خوانندگان و دوستداران شعر نزار قبانی می‌گذارد این است که از خلال خاطرات یک ناظر بی‌طرف نشان می‌دهد که آقای شاعر تا چه حد در زندگی شخصی‌اش صادق و بی‌ادعا- شبیه اشعارش- بوده است.
کتاب «شام خصوصی نزار قبانی» درباره دوران کودکی، روزهای علاقمندی به ادبیات و روابط سیاسی او با شاعران و ادیبان و سیاستمداران مطرح روزگار نیز هست. و البته روابط شخصی و عاطفی نزار با همسران و دوستانش- که شناخت خوبی از این شاعر، نویسنده، دیپلمات و ناشر سوری به دست می‌دهد.
 
نزار قبانی کیست؟!
 
نزار توفیق قبانی که در سال ۱۹۲۳ به دنیا آمد و در سن 75 سالگی در سال 1998 از دنیا رفت؛ شاعر و نویسنده سوری است که بیشتر به خاطر اشعار عاشقانه‌اش معروف است. با این حال اشعار نزار قبانی منحصر به آثار عاشقانه‌اش نمی‌شود و او درباره طیف وسیعی از مسایل و موضوعات و دغدغه‌های گوناگون، از عشق و زن و اروتیسم گرفته تا فمینیسم و دین و ناسیونالیسم شعر گفته است. اشعاری که آشکارا ارتباط مستقیم و بی‌واسطه‌ای با مسایل و رخدادهای زندگی او دارند و بسیاری از منتقدان نقش و تاثیر رخدادهای مهم زندگی شاعر، از خودکشی خواهرش تا مرگ پسر نوجوانش به دلیل بیماری قلبی و کشته‌ شدن همسرش بلقیس‌الراوی در بمب‌گذاری تا شکست و عقب‌نشینی اعراب در مقابل اسرائیل را در آثارش ردیابی کرده‌اند...
از نزار قبانی تاکنون کتاب‌هایی به نام‌های «باران یعنی تو برمی‌گردی»، «بیروت، عشق و باران»،« عشق پشت چراغ قرمز نمی‌ماند!»، «بلقیس و عاشقانه‌های دیگر»، «در بندر آبی چشمانت»، «تا سبز شوم از عشق»، «صد نامهٔ عاشقانه»، «گنجشک‌ها ویزا نمی‌خواهند»، «ماهرانه بازی کردم»، «عشق ما روی آب راه می‌رود»، «به بیروت با عشق» و «دوستت دارم امضای من است» به زبان فارسی منتشر شده است.

شاعر عشق، زیبایی، سیاست و بیروت بارانی!

برچسب ها: ادبیات جهان کتاب و ادبیات ادبیات معاصر ادبیات مقاومت ادبیات بیداری و مقاومت شاعران
ارسال نظر
آخرین اخبار