۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۵
تعداد بازدید: ۱۹۰۹۲۳
گفتاری از لیلا صالح آبادی، مشاور خانواده؛
شاید زندگی شما هم اخیرا بیمار شده باشد و مشکلات به ظاهر ساده، به صورت نامرئی زندگی شما را تهدید نماید، این ویروس‌ها گاه آنقدر مخرب و فرسایشی است که زندگی ما را دچار اختلال می‌کنند و حتی برخی از مشکلات سبب از هم پاشیده شدن زندگی مشترک می‌شود. در این یادداشت سعی شده است با بیان نکات و راهکارهای از این مهم مراقبت و حفاظت کرد.
کد خبر: ۱۶۱۹۲

ویروس‌های مخرب در زندگی مشترک

دروغگویی:

مهم ترین ویروس ، زیرا صداقت سبب آرامش واعتماد و امنیت درخانواده می‌شود .

نوع: مخرب و علل پیدایش : مشکلات شخصیتی ، عدم اعتماد به نفس ، ترس ازگفتن حقیقت ،کوته فکری

درمان: وقتی صداقت بر فضای خانواده پرتو افکن شود، یک دلی و صمیمیت بر روابط اعضای خانواده حاکم خواهد شد. اعتماد اعضا نسبت به همدیگر جلب خواهد شد و کینه ها و کدورت‌هایی که از بی اعتمادی‌ها و بی صداقتی‌ها منشا می‌گیرد، رخت برخواهد بست.

خشونت:

نوع: خطرناک و علل پیدایش: مشکلات و تعارض‌های عاطفی دردوران کودکی، عناد وسرسختی، داشتن عقده‌های مختلف، ضعف طرف مقابل.

درمان: کنترل هیجانات منفی از جمله خشم ، صبر، صمیمیت در زندگی مشترک ، صداقت در تمام مسائل زندگی، تاثیر نگرفتن از مشکلات بیرون از خانواده و پیش از هر خشونتی در نظر گرفتن خوبی‌های طرف مقابل.

دخالت خانواده‌ها :

ابراز انتقاد زوجین از یکدیگر در خلوت چه بسا تاثیرگذار هم باشد، اما زمانی که این انتقاد در حضور خانواده افراد از یکدیگر انجام شود هم سبب عواقبی مانند عدم پذیرش ، ناراحتی درونی و ایجاد حس کینه می‌شود و هم سبب راه گشایی برای دخالت‌های دیگران.  ورود افراد به عنوان طرفداری یک جانبه و یا راهنمایی دو جانبه سبب شکسته شدن حریم‌ها درخانواده می‌شود و شرایط را بحرانی‌تر می‌کند .

نوع: خطرناک و علل پیدایش : عدم حفظ رازداری درزندگی مشترک، عدم داشتن بلوغ فکری و وابستگی به خانواده،  رفت و آمدهای بیش از حد با خانواده‌ها ، عدم درک پذیرش تعهد و استقلال زندگی خانوادگی ، عدم مدیریت صحیح درخانواده،

درمان: اولویت دادن به زندگی مشترک ، رازداری و حل مسائل درون خانواده ،کمک گرفتن از مشاوران حرفه‌ای.

خودخواهی :

تمامی من گفتن‌ها از تنهایی شکل می‌گیرد اما بدانیم درزندگی مشترک دیگر من نیستیم بلکه ما هستیم .

نوع: مخرب و علل پیدایش : عقده‌های مختلف، مشکلات شخصیتی، خودپسندی، عدم احساس مسئولیت .

درمان: احترام به خواسته‌ها و حقوق طرف مقابل ، مشارکت زن و شوهر در امورات زندگی با یکدیگر، انتقادپذیری و پذیرفتن عیوب خود.

خساست :

از خود بپرسید آیا آنچه را که برایش خساست به خرج می‌دهیم ارزش خدشه‌دار شدن ارتباط ما را در خانواده دارد و اگر ارزش ارتباط شما از هر چیزی برایتان مهم‌تر است، پس مواظب خساست باشید.

نوع: خطرناک و علل پیدایش: مادی بودن ، تنفر، سرشت بد.

درمان: مدیریت مالی صحیح درخانواده ، اولویت دادن به روحیه ی خانواده نسبت به مادیات ، شاکربودن به آنچه خداوندبه ماداده است ،عدم دلبستگی به دنیا بابالابردن ایمان واعتقاداتمان ، عدم رقابت مادی بادیگران ،

جابجایی نقش‌ها درخانواده :

وقتی که نقش‌ها درزندگی جابجا شود و مسئولیت‌ها و تصمیمات و امورات مهم زندگی درتعامل زوجین بایکدیگر انجام نشود و یکی از زوجین همه‌ی امور را به عهده بگیرد هم سبب فرسودگی روحی زوجین شده و هم سبب سردی روابط عاطفی درخانواده می‌شود.

نوع: خطرناک علل پیدایش: مشکلات شخصیتی دوران کودکی وداشتن مادر قدرتمند و پدر منفعل .

درمان: مدیریت صحیح خانواده ایجاب می‌کند که هرکدام از زوجین نقش خود را دنبال و به درستی ایفای نقش نماید تا زندگی شادابی خودراداشته و صمیمیت وروابط عاطفی زوجین حفظ شود.

 

 

 

 

برچسب ها: ازدواج و طلاق جنگ و خشونت در جوامع پیش از تاریخ تحکیم خانواده و فرزندآوری قانون تسهیل ازدواج جوانان مهارت زندگی
ارسال نظر
آخرین اخبار