۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۵
تعداد بازدید: ۱۸۷۹۲۱
پیگیری خطوط از روزهای دشوار سینمای ایران؛
سینمای ایران روزهای عجیب و دشواری را از سر گذرانده است. روزهایی پر از تهدید مسئولین و دشواری‌های اقتصادی و جنجال‌های رسانه‌ای و البته سایه شوم سانسور و توقیف که نزدیک‌تر از همیشه بالای سر سینمای ایران و محصولات متفاوتش پرواز می‌کند.
کد خبر: ۱۷۳۵۵

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ، در شرایطی که محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی ادعا کرده بود در دوران ریاست او تنها درباره فیلم‌های مبتذل سخت‌گیری‌هایی انجام گرفته؛ اما مروری کوتاه و گذرا بر فهرست فیلم‌هایی که در حال حاضر در زمینه نمایش عمومی به مشکل برخورده‌اند، حکایت از این موضوع نگران‌کننده می‌کند که بیشتر فیلم‌های مشکل‌دار حال حاضر فیلم‌های اجتماعی- یا حداقل فیلم‌های غیرمبتذل- هستند. برخوردهای سفت و سخت و خشن، از توقیف فیلم‌هایی چون «برادران لیلا»، «روشن» و «شیشلیک» تا شایعه ممنوع‌الکاری چندین و چند هنرمند در این میان نگرانی‌های اهالی سینمای ایران را درباره وضعیتی که بر فضای فرهنگی کشور حاکم است، بیشتر و عمیق‌تر کرده است.
در واقع در شرایطی که با توجه به کاهش هفتاد درصدی استقبال تماشاگران از فیلم‌های روی پرده در قیاس با دوران پیش از کرونا به سهولت می‌توان متوجه شد؛ افزایش سخت‌گیری‌ها در زمینه تولید و نمایش فیلم اوضاع را غیرقابل تحمل‌تر و دشوارتر کرده- و چنان‌که چند روز پیش مهران احمدی نیز در گفتگویی رسانه‌ای گفت، بسیاری را به فکر دوری از دنیای سینما انداخته است.
 
توقیف ابتذال یا اندیشه؟!
 
در شرایطی که محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی ادعا کرده بود در دوران ریاست او تنها درباره فیلم‌های مبتذل سخت‌گیری‌هایی انجام گرفته؛ اما مروری کوتاه و گذرا بر فهرست فیلم‌هایی که در حال حاضر در زمینه نمایش عمومی به مشکل برخورده‌اند، حکایت از این موضوع نگران‌کننده می‌کند که بیشتر فیلم‌های مشکل‌دار حال حاضر فیلم‌های اجتماعی- یا حداقل فیلم‌های غیرمبتذل- هستند. در حقیقت کتمان نمی‌توان کرد که  بیشتر مشکلات برای فیلم‌های اجتماعی به وجود آمده است. از توقیف رسمی فیلم «برادران لیلا» به کارگردانی سعید روستایی- تنها و تنها به خاطر صحبت‌ها و رفتار عواملش در جشنواره فیلم کن (که ظاهرا نهادهای ناظر را راضی نکرده) تا فیلم‌های دیگری که آن‌ها نیز هیچ‌کدام فیلم‌های مبتذل نبوده‌اند...
«برادران لیلا» با بازی ترانه علیدوستی، پیمان معادی و نوید محمدزاده که مثل دو فیلم قبلی کارگردانش درون‌مایه اجتماعی دارد؛ البته بنا به گفته صریح کارگردانش در جشنواره فیلم کن حتی با زدن قید اکران در ایران نیز تن به سانسور نخواهد داد. بگذریم از این‌که مشکلات این فیلم منحصر به همین یک مورد نیستند و در واقع علاوه بر توقیف این فیلم، شایعاتی درباره ممنوع‌الکار شدن نوید محمدزاده و همسرش فرشته حسینی نیز به خاطر رفتار عاشقانه آن‌ها بر روی فرش قرمز کن به گوش می‌رسد- که البته هنوز به صورت رسمی تأیید نشده است.
دیگر فیلم جدی و تلخ توقیف‌شده در حال حاضر «شیشلیک» محمدحسین مهدویان با بازی رضا عطاران و پژمان جمشیدی است که با این که از یک سال پیش مجوز نمایش عمومی را گرفته، اما به خاطر مصلحت‌اندیشی مدیران جدید سینما از رفتن روی پرده بازمانده است.
رضا عطاران در این میان یک فیلم توقیف‌شده دیگر هم دارد- که باعث می‌شود این بازیگر در حال حاضر رکورد بیشترین فیلم‌های مشکل‌دار را در اختیار داشته باشد. این فیلم به نام «روشن»- که سیمرغ جشنواره فیلم فجر را نیز برای عطاران به ارمغان آورد- جدیدترین فیلم روح‌الله حجازی است که بعد از حضور در جشنواره فجر دو سال پیش از اکران عمومی بازمانده است.
اگر فیلم «قاتل و وحشی» حمید نعمت‌الله با بازی لیلا حاتمی را نیز- که چند سالی می‌شود با توقیف سروکله می‌زند- در این فهرست بیاوریم، فهرست فیلم‌های توقیفی حال حاضر قطورتر می‌شود، فیلمی که در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به دلیل نمایش سر تراشیده لیلا حاتمی مجوز شرکت در جشنواره را دریافت نکرد و بایکوت شد و البته این بایکوت تا همین امروز هم ادامه داشته است.
این موارد در کنار عدم صدور مجوز ساخت برای رخشان بنی‌اعتماد- که ۸ سال پس از «قصه‌ها» می‌خواست فیلم اجتماعی دیگری تولید کند- حکایت از افزایش فشارها و بالا رفتن میزان کنترل روی آثار سینمایی می‌کند. اتفاقی که در شرایط نامناسب و نامساعد حال حاضر سینمای ایران یک آینده ناامیدکننده و بحرانی برای سینمای ایران ترسیم می‌کند...
کلکسیون فشار و کنترل: توقیف، سانسور، عدم صدور مجوز و ممنوع‌الکاری! 
 

برچسب ها: توقیف سینمای ایران فیلم سینمایی قاتل و وحشی قاتل و وحشی برادران لیلا
ارسال نظر
آخرین اخبار