۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۱
تعداد بازدید: ۱۰۳۹۱۶
گزارش اختصاصی خطوط از بازتاب رسانه‌ای درگذشت پیتر بروک- افسانه‌ تئاتر قرن بیستم
پیتر بروک، کارگردان افسانه‌ای دنیای تئاتر که با هر متر و معیاری او را می‌توان بزرگ‌ترین نام دنیای تئاتر در قرن گذشته نامید، روز گذشته از دنیا رفت. این اسطوره تئاتری که بارها و بارها جوایز بزرگی چون تونی و امی را دریافت کرده بود، در ایران نیز محبوبیتی شگفت‌انگیز داشت و بسیاری از هنرمندان مستقیم یا غیرمستقیم از مکتب او آموخته‌های زیادی کسب کرده بودند. محبوبیت بروک البته منحصر به یک منطقه خاصی نبود و حتی بازیگرانی چون پاتریک استورات و بن کینگزلی نیز گفته بودند که پیتر بروک زندگی و دیدگاه‌شان را تغییر داده است.
کد خبر: ۱۷۴۴۶

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ؛ پیتر بروک نام‌دار که در دهه پنجاه به ایران سفر کرده بود و البته یک سفر نافرجام نیز قرار بود در اواخر دهه هشتاد به ایران داشته باشد، در سن 97 سالگی درگذشت. خبر درگذشت این استاد بزرگ دنیای تئاتر را آژانس خبری بی‌بی‌سی دقایقی بعد از تائید ناشر قدیمی آثارش اعلام کرد.

 
درگذشت اسطوره
 
نشریه معتبر ورایتی بعد از نقل خبر درگذشت پیتر بروک در 97 سالگی- در شهری که چهل سال آخر عمرش را در آن سپری کرده بود- به فرازهایی از زندگی این کارگردان افسانه‌ای دنیای تئاتر پرداخته است. از جمله این‌که در هنری چون تئاتر که بسیاری از هنرمندان در سنین بالا توان کار در آن را از دست می‌دهند، پیتر بروک تقریبا تا آخرین سال‌های زندگیش کار کرد. این کارگردان بزرگ آخرین اثرش «زندانی» را در 92 سالگی نوشت و در دو سال بعدی آن هم در پاریس و جشنواره ادینبورو و هم‌چنین در تئاتر ملی لندن روی صحنه برد. این تئاتری سرشناس امسال هم به دلیل انتشار اخباری درباره کارگردانی نمایش «پروژه طوفان» در رسانه‌های هنری مورد ستایش قرار گرفته بود.
 
یک هنرمند تجربی
 
پیتر بروک که در نزدیک به هشتاد سال فعالیت هنری گستره وسیعی از آثار، از نمایش‌نامه و تئاتر تا اپرا و تئاتر موزیکال و آثار سینمایی و تلویزیونی را به مخاطبان عرضه کرده بود، بیش از هر ویژگی دیگری به خاطر نگاه تجربی و غیرمتعارف‌اش به ویژه در مواجهه با آثار سنتی و کلاسیکی چون آثار شکسپیر و پوچینی شناخته می‌شود. مثلا در نمایش شگفت‌انگیز «رویای شب نیمه تابستان»- که جایزه تونی را برای پیتر بروک به ارمغان آورد- بازیگران با لباس‌های رنگارنگ سیرک ظاهر شده و در حین اجرا تاب می‌خوردند و دیالوگ‌های شکسپیر را به شیوه‌ای معاصر و بازیگوشانه ارایه می‌کردند. یا در نمایش «مارا/ ساد» که پیتر بروک در سال ۱۹۶۴ درباره مارکی‌دوساد ساخت، داستان در یک آسایشگاه روانی و در میان زندانیان این آسایشگاه می‌گذشت- که این نمایش نیز دومین تونی را برای بروک به همراه داشت.
 
 عارف شرقی
 
بروک که به عنوان یکی از مشهورترین کارگردان‌های صحنه تئاتر جهان شناخته می‌شود، نمایش‌هایش را بیشتر با استفاده از اسطوره، افسانه، موسیقی و بداهه‌گویی روایت می‌کرد. به خصوص بعد از سفر به مشرق‌زمین و آشنایی با تعزیه و دیگر انواع نمایش‌های بومی- شرقی، رویکرد او به این نوع اجراهای نامتعارف و تجربه‌گرا بیشتر شد. تا جایی که از یک دوره‌ای به بعد او را پیشگام تلفیق تئاتر با انواع نمایش‌های مختلف می‌دانستند. درباره او گفته می‌شود که به نوعی همواره در جست‌وجوی عرفان شرقی بود و سعی داشت زبانی نمایشی برای روایت آن بیابد...
پیتر بروک که درسال ۱۳۵۱ به ایران سفر کرده بود؛ تئاتر «اورگاست» را نیز با حضور بازیگران ایرانی از جمله سیاوش تهمورث، پرویز پورحسینی، هوشنگ قوانلو و فهیمه راستگار اجرا کرده ‌بود.
 
 
پیتر بروک در دوران کاری طولانی خود با بازیگرانی چون  لارنس اولیویه، ویوین لی، پل اسکافیلد، پاتریک استورات و بن کینگزلی همکاری کرده بود. او علاوه بر شکسپیر و پاچینی آثاری از چخوف، ساموئل بکت، کاریل چرچیل و اتول فوگارد را نیز روی صحنه برده بود. این هنرمند علاوه بر جوایز تونی و امی؛ در سال 1965 با جایزه سلطنتی بریتانیا و در سال 2013 نیز با نشان لژیون دونور فرانسه تقدیر شده بود.
«مدراتو کانتابیله»، «هفت روز… هفت شب»، «سالار مگس‌ها»، «سوار والکری»، «شاه لیر»، «ملاقات با مردان برجسته» و «چشم در برابر چشم» شماری از فیلم‌های کارنامه پیتر بروک هستند...

برچسب ها: درگذشت درگذشت چهره ها تئاتر موزیکال تئاتر
ارسال نظر
آخرین اخبار