۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۳
تعداد بازدید: ۱۴۸۷۷۰
هر زمان که راننده خودرویی، درگیر تصادفی شود که منجر به جراحت، فوت یا مرگ می‌شود، موظف است خودرواش را متوقف کند و در صحنه تصادف بماند؛ و چنانچه او این کار را انجام ندهد، بدون شک با عواقب جدی‌تری روبه رو خواهد شد.
کد خبر: ۱۷۹۱۹

رانندگان متواری مجرم شناخته می‌شوند/ چطور از قاضی تخفیف بگیریم؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ ترک صحنه تصادف فقط یک وضعیت بد را برای شما بدتر می‌کند. حتی اگر مطمئن هستید که در ایجاد تصادف مقصر نبودید، باز هم می‌توانید به دلیل اینکه صحنه ترک کرده‌اید، متهم به ضربه زدن و فرار شوید. مهم نیست چه کسی باعث تصادف شده است. علاوه بر این، اگر در یک تصادف رانندگی مقصر باشید و شخصی مجروح یا به شدت مجروح شده باشد، با ترک صحنه، یک عمل ناگوار اما شاید غیر مجرمانه را به یک جرم جدی تبدیل می‌کنید که ممکن است به عنوان جنایت قابل پیگرد قانونی باشد!

قانون ایران برای رانندگان فراری

قانون ایران ایجاب می‌کند که همه رانندگان در صورت تصادف بایستند و در صحنه بمانند. بنابراین افرادی که به این قانون احترام نمی‌گذارند با عواقب جدی روبرو می‌شوند. ممکن است شخصی به دلایل مختلفی در صحنه تصادف متوقف نشود مثلاً ممکن است راننده به سادگی متوجه نشود که با کسی یا چیزی مانند عابرپیاده‌ای برخورد کرده است. متأسفانه این امر برای مجریان قانون اهمیتی نخواهد داشت. وقتی پلیس شما را پیدا کند، احتمالاً شما را دستگیر می‌کند و ناگهان با‌اتهاماتی روبرو می‌شوید که قبلاً تصور نمی‌کردید با آن‌ها روبرو شوید. با این حال دو نوع تصادف وجود دارد یکی تصادفاتی که منجر به خسارت مالی می‌شود و دوم تصادفاتی که خسارت جانی به بار می‌آورد. بنابراین اگر تصادف رانندگی به یکی از طرفین تصادف آسیب جسمی وارد کند و راننده مقصر نیز از صحنه تصادف فرار کند، او مجرم شناخته می‌شود و جرم او دارای ضمانت اجرای کیفری است. اما اگر تصادف رانندگی فقط باعث خسارت مالی شود هرچند که مقصر تصادف دارای ضمانت اجرایی کیفری نیست اما با توجه به آنچه گفته شد، چنانچه مقصر در تصادف رانندگی از صحنه تصادف فرار کند، می‌توان علیه وی شکایت حقوقی مطرح کرد تا مبلغ خسارت وارد شده طبق بررسی‌های دادگاه از راننده مقصر دریافت شود.

عواملی مانند مصرف مشروبات الکلی، فقدان گواهینامه، عبور از معابر ممنوع، داشتن سرعت غیرمجاز، رانندگی با خودرویی که نقص فنی دارد(در صورت آگاهی راننده)، فرار از صحنه تصادف و کمک نکردن به مصدومان حادثه سبب تشدید مجازات می‌شود.


با همه این‌ها طبق قانون مجازات اسلامی در کشورما، اگر تصادف رانندگی باعث ضعف دائمی یا نقصان منافع یا یکی از اعضا شود یا منجر به وضع حمل زودتر از تاریخ مقرر گردد، راننده مقصر مجبور به تحمل حبس از یک ماه تا سه مال می‌شود و دیه نیز باید پرداخت گردد. اگر تصادف رانندگی سبب صدمه و آسیب لاعلاج باشد مجازات مرتکب آن حبس از ٢ ماه تا ١ سال است و در صورت مطالبه از طرف مصدوم نیز ملزم به پرداخت دیه خواهد بود. اگر تصادف رانندگی منجر به کشته شدن دیگری شود مجازات در نظر گرفته شده برای راننده مقصر ۶ ماه تا ٣ سال حبس می‌باشد. هرچند که عواملی مانند مصرف مشروبات الکلی، فقدان گواهینامه، عبور از معابر ممنوع، داشتن سرعت غیرمجاز، رانندگی با خودرویی که نقص فنی دارد(در صورت آگاهی راننده)، فرار از صحنه تصادف و کمک نکردن به مصدومان حادثه سبب تشدید مجازات می‌شود. در واقع طبق قانون اگر تصادفات رانندگی به یکی از موارد فوق (اعم از قتل غیرعمدی، نقص عضو، وضع حمل زودتر از موعد و …) منجر شود و راننده از کمک به مصدومان تصادف خودداری کند و فرار را بر قرار ترجیح دهد،. به بیش از دو سوم حداکثر مجازات مقرر برای این جرم محکوم می‌شود. این در حالی است که دادگاه نیز به دلیل فرار، تخفیفی نیز برا راننده مقصر در نظر نخواهد گرفت. ناگفته نماند که از طرف دیگر، هرگونه کمک به مصدومان تصادف به عنوان یکی از عوامل تخفیف جرم و مجازات مقرر در پرونده مقصر حادثه ثبت می‌شود.


آیا حتی اگر تصادف تقصیر من نبوده باشد، باز هم می‌توان به ترک صحنه متهم شد؟

رانندگان موظفند پس از تصادف بدون توجه به اینکه چه کسی مقصر بوده است توقف کنند. در واقع مسئولیت یا مسئولیت حادثه کاملاً جدا از وظیفه توقف است. به عنوان مثال، راننده‌ای که هیچ مسئولیتی در قبال تصادف ندارد، در صورتی که بدون رعایت الزامات توقف، صحنه را ترک کند، ممکن است تحت پیگرد قانونی قرار گیرد. 

برچسب ها: تصادفات جاده ای تصادف مرگبار سانحه تصادف تصادفات رانندگی راهنمایی و رانندگی حوادث رانندگی جریمه رانندگی گواهینامه رانندگی مجازات زندان اوین زندان استان تهران حکم حبس
ارسال نظر
آخرین اخبار