۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۶
تعداد بازدید: ۲۹۰۰۹۱
متخصص روانشناسی با بیان اینکه افسردگی شدید از عوارض اختلال‌های خلقی است، گفت: تشخیص اختلالات خلقی در کودکان دشوارتر است.
کد خبر: ۱۷۹۶۸

چه کسانی در معرض خطر اختلالات خلقی هستند؟/شایعترین علائم اختلال

نسرین رسولی متخصص روانشناسی در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی خطوط، در تحلیل شکل گیری اختلال شخصیت گفت: اختلال‌های خلقی گروهی از اختلال‌های بهداشت روان هستند که متخصصان بهداشت آن را برای توصیف گسترده انواع افسردگی و اختلالات دو قطبی به کار می‌برند.

افسردگی شدید و اقدام به خود کشی از عوارض اختلال‌های خلقی است
متخصص روانشناس افزود: کودکان، نوجوانان و بزرگسالان در معرض دچار شدن به اختلال‌های خلقی هستند، اما کودکان و نوجوانان همیشه علائم مشابه بزرگسالان را ندارند واین در حالی که تشخیص اختلالات خلقی در کودکان دشوارتر است، زیرا آن‌ها همیشه توان بیان احساس خود را  ندارند.
وی با بیان اینکه افسردگی شدید، علاقه کمتر به فعالیت‌های معمول، احساس غم و اندوه یا ناامیدی و سایر علائم، دست کم به مدت ۲ هفته ممکن است نشان دهنده افسردگی باشد، ادامه داد: دیستیمیا یا بدخلقی نیز عبارت از یک روحیه افسرده مزمن، درجه پایین‌تر افسردگی شدید و تحریک پذیری است که دست کم برای ۲ سال ادامه دارد.
دکتر رسولی در تشریح افراد مبتلا به اختلال دو قطبی افزود: در این وضعیت فرد دوره‌های افسردگی و دوره‌های شیدایی یا خلق و خوی بالا را به صورت پی در پی تجربه می‌کند واز همین رو بسیاری از بیماری‌های پزشکی (از جمله سرطان، آسیب‌ها، عفونت‌ها و بیماری‌های مزمن) می‌توانند علائم افسردگی را آشکار کنند.
وی ادامه داد:اختلال خلقی ناشی از مواد، علائم این گونه افسردگی که به دلیل اثرات دارو، سوء مصرف مواد مخدر، اعتیاد به الکل، قرار گرفتن در معرض سموم یا سایر موارد مانند آن پدید می‌آیند.

افسردگی شدید و اقدام به خود کشی از عوارض اختلال‌های خلقی است
دکتر رسولی افزود: عوامل بسیاری در بروز اختلالات خلقی نقش دارند. ممکن است به دلیل متعادل نبودن مواد شیمیایی مغز ایجاد شوند. رویداد‌های زندگی (مانند تغییرات استرس زا‌ی محیطی) نیز ممکن است در ایجاد روحیه افسرده نقش داشته باشد.
وی با بیان اینکه چه کسانی در معرض خطر اختلالات خلقی هستند، یادآورشد:هرکسی در بعضی مواقع می‌تواند ناراحت یا افسرده شود با این حال، کنترل اختلالات خلقی شدیدتر و دشوارتر از احساس غم و اندوه طبیعی است. کودکان، نوجوانان یا بزرگسالانی که والدین مبتلا به اختلال خلقی دارند شانس بیشتری برای دچار شدن به اختلال‌های خلقی نیز دارند. با این حال، رخداد‌های زندگی و استرس می‌تواند احساس غم یا افسردگی را آشکار یا بدتر کند و این خود مدیریت احساسات را دشوارتر می‌کند.

افسردگی شدید و اقدام به خود کشی از عوارض اختلال‌های خلقی است
وی ادامه داد: گاهی مشکلات زندگی می‌تواند افسردگی را بروز دهد. اخراج از کار، جدایی و طلاق، از دست دادن عزیزی و مشکلات مالی موارد دشواری هستند که کنار آمدن با آن‌ها ممکن است دردسرساز باشد. این موارد می‌تواند احساس غم و اندوه یا افسردگی ایجاد کند یا مدیریت اختلال خلقی را دشوارتر کند.
دکتر رسولی افزود: خطر ابتلا به افسردگی در زنان تقریباً دو برابر مردان است. با دچار شدن فردی در خانواده به این اختلال، برادران، خواهران یا فرزندان آن‌ها شانس بیشتری برای گرفتار شدن به آن را دارند.

افسردگی شدید و اقدام به خود کشی از عوارض اختلال‌های خلقی است
متخصص روانشناسی افزود: شایعترین علائم اختلال خلقی عبارت از حال و هوای غمگینی، نگرانی یا خالی بودن، احساس ناامیدی یا درماندگی، عزت نفس پایین، احساس بی کفایتی یا بی ارزش بودن، احساس گناه بیش از اندازه، تکرار افکار مرگ یا خودکشی، آرزوی مرگ یا اقدام به خودکشی، از دست دادن علاقه به فعالیت‌های معمول یا فعالیت‌هایی که زمانی از آن‌ها لذت می‌برد، مشکل خوابیدن یا خواب زیاد، تغییر در اشتها و یا وزن کاهش انرژی، مشکل در تمرکز، کاهش توانایی تصمیم گیری، شکایت‌های پی در پی بدنی (برای نمونه سردرد، معده درد یا خستگی) که با درمان بهتر نمی‌شوند، فرار یا تهدید به فرار از خانه، بسیار حساس به شکست یا رد شدن، تحریک پذیری، کینه توزی یا پرخاشگری، در اختلالات خلقی، این احساسات شدیدتر از آن است که فرد ممکن است گاه گاهی احساس کند.

برچسب ها: روانشناسی اختلال افسردگی افسردگی فصلی اختلال دو قطبی عفونت کودکان زنان مردان پرخاشگری الکل اعتیاد مواد مخدر
ارسال نظر
آخرین اخبار