۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۶
تعداد بازدید: ۹۴۲۶۹
تحلیل خطوط از مستند دموکراسی به روش پهلوی!
بعضی از فیلم‌ها تنها برای سرگرمی ساخته نشده‌اند و تماشای آن‌ها در وهله اول راهی می‌گشاید به سوی بحث‌هایی به مراتب مهم‌تر، جدی‌تر و سنگین‌تر از سینما. فیلم «دموکتاتور» یکی از این فیلم‌هاست. یک مستند ۵۰ دقیقه‌ای با هدف نقد و عبرت گذشته و حال که بیش از ۱۵ ماه برای تولید آن وقت صرف شده است. مستندی به کارگردانی محمدحسین محمدی که به بررسی حزب رستاخیز ایران یکی از جنجالی‌ترین و پرحاشیه‌ترین احزاب سیاسی ایران قبل از انقلاب در دوره پهلوی دوم می‌پردازد...
کد خبر: ۱۸۸۹۱

پدر به شدت مخالف دروغ پسر متنفر از شنیدن واقعیت و حقیقت!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ؛ رونمایی از مستند «دموکتاتور» که به گفته کارگردانش پژوهشگرانی چون یرواند آبراهامیان، مظفر شاهدی، خسرو معتضد، فرح دیبا و حتی اردشیر زاهدی و بسیاری از افرادی که در تأسیس حزب رستاخیز نقش داشتند حاضر به حضور در آن نشدند، بهانه‌ای شد برای صحبت‌های خسرو معتضد و صادق زیباکلام درباره دموکراسی شاه...

روایت دموکراسی

در آیین رونمایی مستند «دموکتاتور» خسرو معتضد و صادق زیباکلام درباره وضعیت دموکراسی در دوران شاه سخن گفتند. 
خسرو معتضد با اشاره به مطالب خوب و دقیق تاریخی این مستند از استفاده آن از آرشیوهای خوب تاریخی و وفاداری آن به حقیقت گفت و صادق زیباکلام نیز در ادامه به بیان نکاتی درباره مستند و حزب رستاخیز پرداخت. او با بیان اینکه واقعاً در زمان شاه دموکراسی وجود نداشت گفت: «شاه به عنوان یک دیکتاتور دوست داشت صرفاً تملق بشنود و واقعیت‌ها را به او نگویند. اساساً همه دیکتاتورها هم همین هستند و دوست دارند صرفاً حرف‌هایی بشنوند که برای آنها مطلوب و شنیدنی است. اینکه شاه اگر حکومتش ادامه پیدا می‌کرد ممکن بود در زمان خودش و یا پسرش دموکراسی در ایران ایجاد شود حرف باطلی بیش نیست و اصلاً چنین چیزی نبود. شاه حتی تا آخر عمر معتقد بود هیچ کار اشتباهی انجام نداده است و هر کاری کرده است درست و دقیق بوده است».
زیباکلام در پاسخ به این پرسش که شاه در کتاب «پاسخ به تاریخ» می‌گوید تشکیل حزب رستاخیز اشتباه بود و به اشتباهات دیگر خود هم اشاره می‌کند گفت: «اینها حرف‌هایی بود که شاه سعی می‌کرد بزند تا بگوید مثلاً واقع‌بین شده است در صورتی که اصلاً به این حرف‌ها اعتقادی نداشت و قطعاً اگر حکومتش هم ادامه پیدا می‌کرد باز همان مسیر را ادامه می‌داد. شاه حتی تا دی ماه ۱۳۵۷ فکر می‌کرد جریان امام خمینی جریانی سطحی است و می‌گفت خمینی از این مملکت چه می‌خواهد و فکر می‌کرد حکومتش باقی می‌ماند و جریان امام سرکوب می‌شود. اما این طور نبود و زمانی با واقعیت مواجه شد که دیگر خیلی دیر شد».
زیباکلام با نقل خاطره‌ای از غلامحسین صدیقی که به شاه گفته بود حکایت شاه و این انقلاب حکایت پدر و پسر است، گفت: «دکتر صدیقی می‌گفت پدر یعنی رضاشاه، به شدت مخالف دروغ بود و از شنیدن دروغ بدش می‌آمد اما پسر یعنی محمدرضا شاه دوست داشت فقط دروغ و تملق بشنود و از شنیدن واقعیت و حقیقت متنفر بود. به همین دلیل هم به آن وضع دچار شد و سلطنتش فروپاشید. همه به شاه دروغ می‌گفتند. هویدا دروغ می‌گفت، علم دروغ می‌گفت، آموزگار دروغ می‌گفت و همین‌ها باعث شدند آن سرنوشت برای شاه رقم بخورد. چون واقعیت‌های جامعه ایران و کشور را به او نمی‌گفتند». به گفته زیباکلام «اگر حقایق به شاه گفته می‌شد و اجازه فعالیت‌های احزاب داده می‌شد قطعاً اوضاع به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد».

در پایان مراسم هر دو سخنران با ابراز امیدواری که از این دست مستندها در آینده بیشتر تولید شود از برگزار کنندگان مراسم تقدیر و تشکر کردند.

دموکتاتور و دموکراسی شاه به روایت خسرو معتضد و صادق زیباکلام!

برچسب ها: فرار شاه رژیم پهلوی حکومت پهلوی محمدرضا پهلوی مستندساز سینمای مستند
ارسال نظر
آخرین اخبار