۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۸
تعداد بازدید: ۲۱۸۸۷۸
بدحجاب‌ها با جریمه نقدی تعیین تکلیف می‌شوند. براساس طرح ستاد امر به معروف و نهی از منکر، مبارزه با بدحجابی وارد فاز تازه‌ای شد.
کد خبر: ۲۰۵۳۸

ون‌های گشت ارشاد مجهز به دستگاه کارت خوان می‌شوند؟! / مانتو بیشترین و آرایش غلیظ کمترین جریمه را دارند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ در یک دهه اخیر بسیاری از درصد‌بندی‌ها درباره موضوع حجاب، روی عدد۵۰‌ایستاده است. درست مثل خبری که سال ۹۶ سردار سعید منتظرالمهدی معاون اجتماعی نیروی انتظامی اعلام کرد: « در حال حاضر براساس رصد‌های انجام شده ۵۰ درصد از میزان افرادی که در کمپین‌های ضد حجاب حضور داشتند، کاسته شده است. » این در حالی است که یکسال قبل از این نیز حجت السلام احمد سالک هم حل مسأله حجاب را با درصد‌ها بیان کرده بود: « ما معتقد هستیم اگر قانون عفاف وحجاب، قانون امربه‌معروف و نهی از منکر و … در جامعه ما پیاده شود بالغ‌بر ۵۰ درصد از ناهنجاری‌های اجتماعی کاسته می‌شود. » در این میان نیز سال ۹۷ مرکز پژوهش‌های مجلس طی گزارشی به بررسی عوامل مؤثر بر اجرایی شدن سیاست‌های حجاب و راهکار‌های پیش رو در این خصوص پرداخت که بر اساس این گزارش نیز اعلام شد که بیش از ۵۰ درصد زنان حجاب عرفی را ارزشمند می‌دانند. در نهایت در همه این سال‌ها مسأله حجاب یکی از دغدغه‌های مسئولان بوده است اما محمدصالح هاشمی گلپایگانی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور اظهار کرد: «طبق آمار مرکز پژوهش‌های مجلس، تعداد بدحجاب‌ها به بالای ۵۰ درصد رسیده است.


حجاب دغدغه پژوهشگران مجلس و سازمان تبلیغات اسلامی


۶ سال پیش، دفتر برنامه‌ریزی پژوهش‌های کاربردی معاونت پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی، پژوهشی پیرامون «عفاف و حجاب» را انجام داد. این پژوهش «یافته‌های پیمایش ملی فرهنگ پوشش و حجاب» در سال ۱۳۹۵ با هدف فهم روند تغییرات پوشش و حجاب نسبت به سال ۱۳۹۰ مقایسه شد. هدف اصلی پژوهش بررسی پوشش و حجاب زنان در زندگی روزمره بود. جامعه آماری این پژوهش ۵۲.۳ درصد از زنان پاسخگو در کل کشور در فاصله سنی ۱۵ تا ۳۴ سال بودند. با این حال چند یافته به دست آمده از این پژوهش بیشترین فراوانی را داشتند.
۱. ۸۸/۹ درصد از زنان پاسخگو گفته‌اند اساساً به حجاب اعتقاد دارند.
۲. ۵۳ درصد از پاسخگویان بیرون از خانه بیشتر از چادر استفاده می‌کنند و ۴۰/۲ درصد از پاسخگویان در بیشتر مواقع مانتو می‌پوشند.
۳. ۴۸ درصد از پاسخگویان در بیشتر مواقع چادری و ۳۹. ۸ درصد مانتویی هستند. ۱۲. ۲ درصد نیز برحسب موقعیت‌های خاص گاهی چادر و گاهی مانتو می‌پوشند.
۴. ۵۰/۸ درصد از پاسخگویان کاملاً موافق و موافق این هستند که جامعه طوری شده است که زنان هر جور لباس بپوشند باز هم مرد‌ها به آن‌ها نگاه می‌کنند.
۵. ۵. /۵۲ درصد از زنان پاسخگو هنگام رفتن به مراکز خرید و اماکن تفریحی مثل پارک و سینما از چادر و ۳۹/۹ درصد از مانتو استفاده می‌کنند.
با همه این‌ها با گذشت بیش از یک دهه از پژوهش آماری مجلس و ۶ سال از پژوهش سازمان تبلیغات اسلامی می‌گذرد و همچنان نه تنها مسأله فرهنگ‌سازی درباره حجاب و عفاف دغدغه مسئولان کشور است بلکه در چند ماه اخیر با شدت گرفتن فعالیت گشت ارشاد در سراسر کشور و انتشار تصاویری از برخورد شدید با زنان بدحجاب باعث شد تا بسیاری از مردم و حتی مسئولان نسبت به این نوع برخورد‌ها ابراز نگرانی و اعتراض کنند. همین هم شد که حالا در چند روز گذشته ظاهراً ستاد امر به معروف و نهی از منکر، با تعیین جریمه نقدی، این چالش فرهنگی را واردفاز تازه‌ای کرده است.

جریمه افتادن شال و روسری ۳۰۰ هزار تومان، کوتاه بودن مانتو ۱۵۰ هزار تومان، پوشیدن مانتو جلوباز ۱۰۰ هزار تومان، نداشتن مانتو ۵۰۰ هزار تومان و آرایش غلیظ ۸۵ هزار تومان خواهد بود


جریمه بدحجاب‌ها از ۸۵ هزار تا ۵۰۰ تومان

بعد از اظهارات هاشمی گلپایگانی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، در فضای مجازی اخباری در مورد میزان این جرایم منتشر شد هرچند که این اخبار غیر رسمی تا به این لحظه تائید یا رد نشده است. با این حال براساس این مطالب، گفته می‌شود که جریمه افتادن شال و روسری ۳۰۰ هزار تومان، کوتاه بودن مانتو ۱۵۰ هزار تومان، پوشیدن مانتو جلوباز ۱۰۰ هزار تومان، نداشتن مانتو ۵۰۰ هزار تومان و آرایش غلیظ ۸۵ هزار تومان خواهد بود. حال باید دید که پروتکل برخورد گشت‌های ارشاد با افراد بدحجاب در خیابان و جامعه چطور خواهد بود و آیا ون‌های گشت ارشاد نیز مجهز به دستگاه کارت خوان خواهند شد یا این جرایم از طریق تشکیل پرونده و پیگیری آن در محاکم قضایی محقق می‌شود.

برچسب ها: گشت ارشاد روز عفاف و حجاب بد حجاب کشف حجاب عفاف و حجاب حجاب و عفاف ععضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی
ارسال نظر
آخرین اخبار