۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰
تعداد بازدید: ۲۸۷۳۱۲
اگرچه همه ویروس‌شناسان، اپیدمیولوژیست‌ها و متخصصان درباره ویروس کرونا هشدار‌های جدی می‌دهند و بهترین راه مقابله با این میهمان ناخوانده و ویروس تاجدار را واکسیناسیون سراسری می‌دانند، اما متاسفانه هنوز آمار ۱۵ درصدی افراد واکسن نزده در جامعه ارایه می‌شود، در این میان بخشی از کارمندان دستگاه‌های اجرایی نیز هنوز برای تزریق واکسن اقدام نکرده‌اند.
کد خبر: ۲۵۴۸

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، براساس آمار سازمان اداری و استخدامی کشور، در حال حاضر حدود ۹۰ درصد کارمندان حداقل یک دُز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند که به طور دقیق ۶۵ درصد دُز اول و ۲۵،۵ درصد نیز دُز دوم واکسن را تزریق کرده‌اند که به دلیل پایین بودن این ارقام جریمه‌هایی برای کارمندان لحاظ شده است.

هنوز ۱۵ درصدی افراد جامعه واکسن نزده اند!

طبق آمار وزارت بهداشت اکنون ۱۵ درصد مردم کشور واکسن علیه کرونا تزریق نکرده‌اند در حالی که خطر موج ششم کرونا در کشور وجود دارد، این سوال هست که چرا هنوز درصدی از مردم تمایلی به تزریق واکسن ندارد، به همین دلیل محدودیت‌هایی برای افراد واکسن نزده در نظر گرفته شده است.
براساس آمار وزارت بهداشت، تاکنون ۵۶ میلیون و ۱۳۵ هزار و ۵۲۴ نفر دُز اول، ۴۳ میلیون و ۳۹۶ هزار و ۲۹۶ نفر دُز دوم و ۶۴۳ هزار و ۱۷ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۰۰ میلیون و ۱۷۴ هزار و ۸۳۷ دُز رسید.
احمد وحیدی فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: افرادی که ۲ دُز واکسن کرونا را دریافت نکرده‌اند پس از اجرای طرح مدیریت هوشمند کرونا دچار مشکل می‌شوند و باید تست‌های پی‌سی آر منفی ارایه کنند. برخی تلاش‌ها برای مقابله با طرح واکسیناسیون ملی انجام می‌شود که به همین منظور باید نسبت به تبیین ضرورت‌های واکسیناسیون ملی در فضای مجازی و غیرمجازی اقدام کرد تا بتوانیم ۲ دُز واکسن را سرعت ببخشیم.

پنج مرحله جریمه کارمندان
علاء الدین رفیع زاده معاون سازمان اداری و استخدامی کشور نیز درباره کارمندانی که هنوز واکسن نزده‌اند اینگونه توضیح داده است که با کارمندانی که واکسن کرونا تزریق نکنند در پنج مرحله تذکر کتبی، درج در پرونده، کسر از حقوق به مدت یک و سه ماه و انفصال از خدمت برخورد می‌شود.
وی اظهار داشت: تنها مرجع تصمیم‌گیری در ارتباط با نحوه مدیریت آثار و تبعات بیماری کرونا و اعمال مجازات کارمندانی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند ستاد ملی مقابله با کروناست، این ستاد در جلسه مردادماه ۱۳۹۹، مصوب کرد عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله عدم تزریق واکسن از مصادیق تخلفات اداری است و در پنجم شهریورماه نیز سازمان اداری و استخدامی اقدام به صدور بخشنامه‌ای در این زمینه کرد.
معاون نوسازی اداری سازمان اداری و استخدامی اظهار داشت: براساس بخشنامه سازمان اداری و استخدامی پنج مرتبه برای برخورد با کارمندان متخلف در نظر گرفته شده است. در مرتبه اول، افرادی که رعایت نکنند اخطار کتبی بدون درج در پرونده مطرح می‌شود. توبیخ کتبی با درج در پرونده استخدامی اقدامی است که در مرتبه دوم انجام می‌شود و چنانچه موثر نباشد در مرتبه دیگر کسر یک سوم حقوق و فوق‌العاده شغل و عناوین مشابه حداکثر به مدت یک ماه برای افراد پیش‌بینی شده است.
رفیع‌زاده گفت: در مرتبه چهارم نیز کسر یک سوم حقوق و فوق‌العاده شغل حداکثر به مدت سه ماه در نظر گرفته شده و چنانچه موثر واقع نشود آخرین مرحله انفصال موقت خدمت حداکثر تا سه ماه مجازات در نظر گرفته می‌شود.
وی تاکید کرد: نحوه اعمال این مجازات‌ها به معاونان بالاترین مقام اجرایی دستگاه‌ها و مدیران کل بدون ارجاع به هیات‌های رسیدگی و تخلفات تفویض شده است، هم اکنون اغلب کارمندان دولت اقدام به تزریق واکسن کرده‌اند و این مجازات‌ها برای تعداد کمی از کارمندان مطرح بوده و ممکن است در بین آن‌ها نیز برخی با توجه به نظر پزشکی، مجاز به عدم تزریق واکسن هستند.
همچنین میثم لطیفی رییس سازمان اداری و استخدامی ۲۷ مهرماه در بخشنامه‌ای به تمام دستگاه‌های اجرایی به استثنای نیرو‌های مسلح ضمن اعلام پایان دورکاری کارمندان دولت تاکید کرد از حضور کارمندانی که تا اول آبان ماه حداقل یک دز واکسن را دریافت نکردند، جلوگیری شود.

جلوگیری از حضور کارکنانی که واکسن نزد‌اند
محسن فرهادی معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت نیز درباره قرنطینه هوشمند گفت: این طرح الزاماتی ۵ گانه دارد که اولویت آن کارکنان دولت است، از روز اول آذر، تمامی کارکنان دولت و موسسات دولتی موظف هستند که با تزریق هر دو دُز واکسن کرونا بر سر کار حاضر شوند.
وی خاطرنشان کرد: البته تاکنون نزدیک به ۸۰ درصد کارکنان تزریق واکسن را انجام داده‌اند و به آن عده‌ای که تاکنون واکسن نزده‌اند توصیه می‌شود هرچه سریعتر نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.
معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت تاکید کرد: از اول آذر از حضور کارکنانی که واکسن نزده‌اند، در محل کار جلوگیری خواهد شد و در وهله اول به آن‌ها مرخصی بدون حقوق داده خواهد شد و اگر این وضعیت ادامه یابد، در وهله دوم غیبت رد می‌شود و در مرحله سوم، پرونده آن‌ها به هیات‌های بدوی تخلفات کارکنان برای انفصال یک ماهه از خدمت ارجاع خواهد شد.
میثم لطیفی رییس سازمان اداری استخدامی کشور نیز گفت: حدود ۸۹.۵ درصد از کارکنان دستگاه‌های اجرایی حداقل یک دَز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه اطلاعات افرادی که برای واکسیناسیون کرونا مراجعه می‌کنند از سوی وزارت بهداشت جمع‌اوری و ثبت می‌شود، در سازمان اداری و استخدامی کشور با همکاری وزارت بهداشت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات کارکنان دولت را از طریق سامانه «پاکنا» و سامانه واکسیناسیون وزارت بهداشت مطابقت داده که در نهایت مشخص شد که حدود ۸۹.۵ درصد از کارکنان دستگاه‌های اجرایی حداقل یک دُز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.
وی ادامه داد: براساس آمار و اطلاعات دقیق‌تر می‌توان گفت که ۶۵ درصد از کارکنان دستگاه‌های اجرایی دُز اول و ۲۵.۵ درصد نیز دُز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند که این آمار مربوط به کارکنان رسمی، پیمانی، قرارداد کارمعین و قرارداد کارگری است.
رییس سازمان اداری و استخدامی کشور تصریح کرد: برداشت ما به صورت استنباطی این است که تقریبا ۳.۵ درصد از افرادی که تاکنون واکسن کرونا دریافت نکرده‌اند، یا مادران داری فرزند شیرخوار و بانوانی هستند که به دلایلی امکان دریافت واکسن را ندارند، البته شاید افرادی هم هستند که به دلیل بیماری امکان تزریق این واکسن را نداشته‌اند که این نیز کمتر از پنج درصد کارکنان دستگاه‌های اجرایی را شامل می‌شود.
دکتر لطیفی خاطرنشان کرد: به همین دلیل تدبیر جلوگیری از ورود این کارکنان به محل کار به عهده دستگاه‌های اجرایی گذاشته شده است و پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور به دستگاه‌های اجرایی این بوده است که برای این کارکنان مرخصی بدون حقوق در نظر گرفته شود و از سوی دیگر وظیفه این سازمان، وزارت بهداشت و صدا و سیما این است که برای تزریق واکسن این افراد در فضای اقناعی به این موضوع کمک کنیم.
مدتی است که موضوع گریز از تزریق واکسن و واکسن هراسی در جامعه مطرح است، همچنان درصدی از مردم هیچ تمایلی به تزریق واکسن ندارند که این امر هم ممکن است امکان ابتلای این افراد به کرونا را افزایش دهد و هم اینکه ممکن است به دلیل واکسن نزدن اطرافیان را نیز درگیر این بیماری کنند.
اگرچه برخی از افرادی که هنوز برای تزریق واکسن اقدام نکرده‌اند عدم اطمینان به واکسن‌های موجود و اعتقاد نداشتن به اصل کرونا را مطرح می‌کنند، اما باید بدانند که اگر کرونا وجود نداشت پس چرا تاکنون ۶ میلیون و ۵۷ هزار و ۸۹۳ نفر مبتلا و ۱۲۸ هزار و ۵۳۱ نفر نیز براثر کرونا جان خود را از دست داده‌اند و اگر اعتماد به واکسن نیست چرا تاکنون ۱۰۰ میلیون دُز تزریق شده و پس از واکسیناسیون سراسری آمار‌های ابتلا و مرگ ناشی از کرونا رو به کاهش است.
نیم نگاهی به این آمار‌ها نشان می‌دهد که کرونا با هیچ کس شوخی ندارد و باید تا زمان شکست کامل آن به دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی آن عمل کرد و برای تزریق واکسن کرونا نیز هیچ درنگی نداشته باشیم.

برچسب ها: واکسن کرونا کارمندان موج کرونا محدودیت های کرونایی سازمان اداری و استخدامی کشور وزارت بهداشت
ارسال نظر
آخرین اخبار