۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۴
تعداد بازدید: ۲۷۱۳۷۷
مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت در گفتگو با خطوط تشریح کرد:
حسینی یکتا گفت: از سال ۱۳۸۶ که بستر این طب در کشور فراهم شده بالغ به ۵۰۰ فارغ التحصیل در این حوزه داریم و مقالات پژوهشی متعددی به چاپ رسیده است. این موضوع سبب شده که کشور ایران به رتبه چهارم در تولید علم در طب‌های سنتی و جایگزین در دنیا بعد از چین، هند و آمریکا ارتقا پیدا کند.
کد خبر: ۳۵۵۱۱

وضعیت طب سنتی در کشور/ افرادی که با این طب مخالف می‌کنند سبب بروز آسیب در جامعه می‌شوند

دکتر نفیسه حسینی یکتا، عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌ پزشکی شهید بهشتی و مدیر کل دفتر طب ایرانی و‌ مکمل وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، به وضعیت طب سنتی در کشور پرداخت و مطرح کرد: یک بحثی را در خصوص طب‌های سنتی و مکمل داریم. در کل دنیا استفاده از ظرفیت‌های طب‌های سنتی و مکمل مورد توجه قرار گرفته است. سازمان جهانی بهداشت با تدوین یک استراتژی کشورهای عضو را به استفاده از طب‌های سنتی، ساختارمند کردن، اقدام کردن این نوع طب و ادغامش در نظام سلامت تشویق کرده است. یک  چنین استراتژی در حال حاضر در حال بازبینی است و از ایران هم یک نماینده برای اعلام نظرات ایران در کمیته تدوین این استراتژی حضور دارد بنابراین استفاده از ظرفیت‌های طب سنتی در کل دنیا مورد توجه قرار گرفته است و در چرخه اقتصادی کشورها هم بحث ظرفیت طب‌های سنتی و گیاهان دارویی نقش آفرینی قابل توجهی را دارد.

بیشتر بخوانید: مسئولین مدعی حل مشکل درمان هستند، اما عملاً چنین نیست!/حدود ۵۰۰ قلم دارو از شمول بیمه خارج شده!

رتبه چهارم ایران در تولید علم در طب‌های سنتی

وضعیت طب سنتی در کشور/ افرادی که با این طب مخالف می‌کنند سبب بروز آسیب در جامعه می‌شوند

از سال ۱۳۸۶ که بستر این طب در کشور فراهم شده بالغ به ۵۰۰ فارغ التحصیل در این حوزه داریم و مقالات پژوهشی متعددی به چاپ رسیده است. این موضوع سبب شده که کشور ایران به رتبه چهارم در تولید علم در طب‌های سنتی و جایگزین در دنیا بعد از چین، هند و آمریکا ارتقا پیدا کند.

حسینی یکتا ادامه داد: در حوزه گردشگری سلامت، جذب متقاضیان استفاده از ظرفیت طب سنتی در کشورهای مختلف موضوعی است که آمار و ارقام قابل توجهی را به خودش دارد اختصاص می‌دهد، پیش بینی می‌شود که در آینده نقش آفرینی پررنگ‌تری را خواهد داشت. با توجه به اینکه طب سنتی ریشه در فرهنگ، آداب و رسوم ما دارد از دیرباز مورد توجه ایرانیان بوده و و از آن استفاده می‌کنند. نتیجه تحقیقات نشان می‌دهد که بیش از ۸۰ درصد مردم جامعه از طب سنتی استفاده و بهره می‌برند. از سال ۱۳۸۶ که بستر این طب در کشور فراهم شده بالغ به ۵۰۰ فارغ التحصیل در این حوزه داریم و مقالات پژوهشی متعددی به چاپ رسیده است. این موضوع سبب شده که کشور ایران به رتبه چهارم در تولید علم در طب‌های سنتی و جایگزین در دنیا بعد از چین، هند و آمریکا ارتقا پیدا کند. این موضوع نشان دهنده عزم متخصصین این حوزه برای نشان دادن پژوهش‌های معتبر و تولید علم در این حوزه است.

بیشتر بخوانید: استفاده از ماست طبیعی و شیر کم‌چرب در زمان آلودگی هوا/کودکان را از بچگی به طعم طبیعی غذا‌ها عادت دهیم/چگونه در مقابل بیماری‌ها مقاوم شویم

پزشکانی که با طب سنتی مخالفت می‌کنند

وی افزود: افرادی بدون علم به ظرفیت این حوزه و بدون تلاش برای اطلاع و آگاهی از این حوزه به مخالفت می‌پردازند و سبب آسیب به سلامت جامعه می‌شوند. متاسفانه در سطح جامعه کسانی را داریم که با بهره‌برداری از این علاقمندی مردم سوء استفاده می‌کنند و بدون علم و دانش کافی خدمات و مداخلاتی را به نام طب سنتی انجام می‌دهند که سبب آسیب‌هایی می‌شود. پزشکانی که با امر طب سنتی مخالفت می‌کنند، عزمی برای دریافت اطلاعات درست و دقیق یا گوش شنوایی برای این موضوع ندارند همچنین مخالفینی را که داریم که ظرفیت‌های طب سنتی را می‌شناسند اما به جهت اطلاع از ظرفیت این حوزه با آن مخالفت می‌کنند.

مدیر کل دفتر طب ایرانی و‌ مکمل وزارت بهداشت مطرح کرد: ما دانش آموخته طب رایج و طب سنتی هستیم. این دو طب هر کدام قابلیت‌هایی را دارند و در کنار هم می‌توانند مورد استفاده و بهره‌برداری قرار گیرند. این بهره‌برداری به موقع فقط توسط کسی می‌تواند انجام گیرد که به هر دو این حوزه اشراف کامل داشته باشد. طب سنتی سالیان سال است که در کشور ما مورد استفاده است و هیچ وقت از بین نرفته است. آنچه که در حال حاضر رقم خورده دانشگاهی کردن این طب است. اقبال روز افزون به بهره‌مندی از این ظرفیت کمک خواهد کرد که این مکتب در دل دانشگاه ادامه پیدا کند البته که سیاستگذاری‌های درست و دقیق به تسریع حداکثر بهره‌مندی از این ظرفیت حتماً کمک خواهد کرد. بهره‌مندی از طب سنتی در کل دنیا رو به گسترش و پیشرفت است.

برچسب ها: طب سنتی وزارت بهداشت طب اسلامی رتبه بندی گردشگری سلامت آمار
ارسال نظر
آخرین اخبار