۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۰
تعداد بازدید: ۲۲۴۴۵۹
مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: متاسفانه هنوز ما ظرفیت گاز و برق نداریم چه اجباری است به ظرفیت ساخت واحدهای فولادی بپردازیم؟ به نظر من باید در این بخش نهادهای دولتی ورود کنند.
کد خبر: ۳۵۷۱۹

صدور ۱۰۰ میلیون تن مجوز برای بخش تولید فولاد کشور

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، در برنامه بالاتر امروز موضوع «صدور مجوز ساخت واحدهای فولادی جدید آری یا نه؟» با حضور  یعقوبی معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور،کریمی نماینده مجلس، حمیدیان مدیر عامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران و امیر مدیر کل صنایع وزارت صمت مورد بررسی قرار گرفت.

یعقوبی گفت: مجوزهای زیادی برای صنایع فولاد داده شده است ولی  من مخالف احداث واحدهای جدیدی فولاد هستیم،در حال حاضر ۳۰ میلیون تن در سال گذشته تولید فولاد داشته ایم که ۷ درصد صادرات ما در این بخش بوده است. سال گذشته و سه ماهه نخست امسال در زنجیره فولاد بیش از ۱۰۰ میلیون تن مجوز برای تولید فولاد در کشور صادر شد.

مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با بیان اینکه مصرف داخلی فولاد کشور در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۰ میلیون تن بود، افزود: برای تحقق ۳۵ میلیون تن یعنی چیزی حدود ۸۰ درصد باید افزایش تولید داشته باشیم که کار بسیار سختی است، چون هم طرح‌های عمرانی و ساختمانی و مسکن و هم بخش صنایع مصرف کننده فولاد باید توسعه پیدا کنند. ما در زنجیره فولاد با یک اتلاف سرمایه مواجه هستیم. نرم استفاده از ظرفیت فولاد دنیا ۷۳ درصد بود که ایران نزدیک به این رقم بود و ظریف بهره برداری ما به ۶۳ درصد بنا به دلایل مختلف رسید.

وی تاکید کرد: متاسفانه هنوز ما ظرفیت گاز و برق نداریم چه اجباری است به ظرفیت ساخت واحدهای فولادی بپردازیم؟ به نظر من باید در این بخش نهادهای دولتی ورود کنند. به نظر می‌رسد که باید در بحث صدور مجوز‌های صنعت فولاد یک بازنگری صورت گیرد، اما می‌توان برای ان یک آیین‌نامه اجرایی هم تدوین کرد که بر اساس آن آیین‌نامه عمل شود. در واقع آیین‌نامه صنایع باید به‌روزرسانی شود و از ابتدا هم قرار بود طرح جامع فولاد به عنوان یک سند بالادستی در توسعه صنعت فولاد کشور مورد استفاده قرار گیرد، اما این اتفاق انجام نشد.

در ادامه،کریمی نماینده کمیسیون مجلس گفت: صنعت فولاد کشور به یکی از افتخارات ما افزوده به طوری که  این صنعت بعد از انقلاب موفق ترین صنعت بوده است. ما ۱۲ میلیون مترمکعب گاز و ۵ هزار مگاوات برق در صنعت فولاد در حال حاضر در حال استفاده داریم و به نظر من اگر این صنعت می خواهد توسعه یاید باید زیرساخت های آن به طور کامل انجام شود. متاسفانه هر کسی در هر جایی که میل داشته واحد پتروشیمی یا فولادی راه اندازی کرده است. سالانه یک میلیارد دلار ورق فولادی وارد می کنیم و این خودش یک چالش اساسی است.

کریمی افزود: ما باید یک نگاه یکپارچه به صنعت فولاد داشته باشیم به طوری که در تأمین مواد اولیه صنعت فولاد با مشکل مواجه هستیم یعنی کسری ۲۰ میلیون تن در سنگ آهن مشکل داریم.

حمیدیان مدیر عامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران نیز گفت: مهمترین مسئله ما این است که ما با یک سیاست یکپارچه مواجه نیستیم چرا که فضای رقابتی در این میان وجود دارد. باید قانون رفع موانع زمانی اجرایی می شود که همه ملزم به اجرای آن باشند ولی متاسفانه اینگونه نیست. امروز مجوزی برداشته نشده است متاسفانه در این بین رانت وجود دارد.

در ادامه امیری مدیر کل صنایع معدنی وزارت صمت هم گفت: ما واقف به مجوزهای صادر شده هستیم که ۸۵ میلیون تن مجوز فولاد تا سال ۱۴۰۴ باید داده شود. ما با زیرساخت‌های لازم می توانیم مجوز مازاد اهدا کنیم. طبق سامانه جدید اگر کسی زیرساخت لازم را نداشته باشد از سامانه خودکار حذف خو اهد شد. ما شک نداریم مجوز زیادی برای ساخت واحدهای فولادی داده شده است ولی طبق برنامه باید زیرساخت های لازم هم  در وهله اول اتخاد شود.

او تاکید کرد:کار مجوز امروز سیستمی است و ما نقشی نداریم. به طور کلی اگر واحدی در طول یکسال پیشرفتی نداشته باشد سیستم به صورت خودکار تذکر اخطار ارسال می کند. ما به دنبال این هستیم واحدهای که فعالیت ندارند حذف شوند. متاسفانه امروز ما ماده معدنی برای صنعت نداریم و کسی به این سمت نیاید. طبق جلسات انجام شده مجوزهای ما به واحدهای دارای زیرساخت اهدا می شود.

/باشگاه خبرنگاران جوان.
برچسب ها: فولاد وزارت صمت فولادسازان
ارسال نظر
آخرین اخبار