۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۳
تعداد بازدید: ۱۳۹۸۵۳
واکنش کاربران ایرانی به سرعت و قیمت اینترنت در پی جدیدترین گزارش سایت اسپیدتست؛
گزارش‌های بین‌المللی از کاهش سرعت و سقوط رتبه اینترنت ثابت و همراه ایران، به ویژه اولی حکایت می‌کنند و در همین شرایط، وزارت ارتباطات وعده 80 برابر شدن سرعت اینترنت را می‌دهد و بر لزوم اخذ مجوزهای قانونی برای فعالیت اینترنت ماهواره‌ای در کشور تاکید می‌کند. در این میان، برخی کاربران از سرعت و قیمت اینترنت در ایران گلایه دارند.
کد خبر: ۱۲۵۰۸

مگه ما ایرانی‌ها چی از اروپایی‌ها کم داریم که نباید مثل اونا از اینترنت قوی بهره‌مند باشیم؟!

اینترنت ماهواری‌ای به زودی/سر مخابرات بی کلاه می‌ماند!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، جدیدترین گزارش سایت اسپیدتست نشان می‌دهد که کیفیت اینترنت ثابت و همراه در ایران هر دو روند نزولی دارند؛ موضوعی که به خوبی نشان می‌دهد چرا کاربران از سرعت و قیمت اینترنت در ایران ناراضی هستند.

این سایت، وضعیت اینترنت در کشور‌ها را بررسی و آن‌ها را از نظر سرعت رتبه‌بندی می‌کند. آخرین گزارش اسپیدتست نشان می‌دهد که اینترنت ثابت ایران با افت یک پله‌ای در جایگاه ۱۵۳ دنیا قرار دارد و اینترنت همراه نیز با سه پله سقوط در جایگاه ۷۵ قرار گرفته است. این وضعیت در حالی رقم خورده است که برخی کشور‌های همسایه ایران، از لحاظ سرعت اینترنت به ویژه از نوع همراه، در رتبه‌های نخست دنیا قرار دارند.

در شرایطی که کاربران گلایه زیادی از کیفیت، سرعت و قیمت اینترنت در ایران (چه ثابت و چه همراه) دارند و آمار‌های بالا نیز دلیل نارضایتی آن‌ها را نشان می‌دهد، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات وعده می‌دهد که سرعت اینترنت ثابت در کشور می‌تواند ۸۰ برابر شود. عیسی زارع‌پور همچنین گفته است که امکان ورود اینترنت ماهواره‌ای به کشور وجود دارد، اما شرکت‌های فعال در این حوزه باید مجوز‌های لازم را دریافت و قوانین کشور را رعایت کنند.

از سوی دیگر، برخی اپراتور‌های تلفن همراه نیز خواهان افزایش تعرفه‌ها هستند و تاکید می‌کنند که اگر این اتفاق رخ ندهد احتمال کاهش کیفیت اینترنت وجود دارد.

این مباحث انتقادات برخی مخاطبان تجارت‌نیوز را برانگیخته است. در ادامه نظرات تعدادی از آن‌ها را می‌خوانید.

برخی از مخاطبان به سرعت و قیمت اینترنت در ایران اعتراض دارند و معتقدند اصلا نباید شرایط ایران را در این زمینه با دیگر کشور‌ها مقایسه کرد.

«بنده راننده ترانزیت هستم الان کردستان عراق اینترنت فوق‌العاده خوبی دارند، ولی مال ما واویلا. چون ما اسناد گمرکی ترانزیت را با واتساب ارسال می‌کنیم برای کشور ترکیه، روسیه، گرجستان، ارمنستان … تا اسناد تایید شوند، در کشور ایران چند روز اسیر می‌شویم تا تبادل اطلاعات با تاجر یا صاحب بار داشته باشیم. بعضی مواقع یک ماه بخاطر اسناد گمرکی اسیر هستیم، چون در ایران واقعا از اینترنت محروم هستیم. بنده چطور به تاجر روس و ترکیه بگم روبیکا نصب کن؟»

«بهتر هست سرعت اینترنت ایران که دو ضعف پایه‌ای دارد را با دنیای خارج قیاس نکنیم. هنوز ضریب کاربر شبکه و ساختار ابتدایی دست نخورده و فقط در کمین افزایش چند درصد کمتر و بیش‌تر قیمت چانه زنی می‌کنیم. به انتظار نیمه شب می‌مانیم نه برای افت قیمت نیم بها. بلکه برای افت ضریب کاربر تا چند مگابایتی مختصر سرعت شبکه بالاتر رود. قیاس سرعت با دنیای خارج از ایران قیاس مع الفارق است.»

«در کشور ما یه قانون غلطی هست اونم این که وقتی قیمت بالا میره از حجم بسته کم می‌شه. چرا قبلا برای ۱۰ گیگ اینترنت ۳۲ هزار تومان می‌دادیم الان برای ۷ گیگ اینترنت ۳۵ هزار تومان می‌دیم تازه ۳ گیگ کم تر. اگه این گرانی نیست بس چیه؟ تازه ۱۰ گیگ یا ۲۰ گیگ اینترنت ۷۵ هزار تومان با مالیات میشه.»

«اینترنت همراه دیگه جا برای کاهش نداره، خراب‌ترین اینترنت.»

برخی از کاربران نیز در انتظار اینترنت ماهواره‌ای هستند و تاکید می‌کنند که دولت نباید فعالیت اینگونه شرکت‌ها را منوط به دریافت مجوز کند.

«حتی اگه وزیر ارتباطات هم کاری نکنه که نمی‌تونه بکنه و بهانه در میاره، ۲ سال بعد اینترنت ایلان ماسک می‌یاد و کاری هم نمی‌تونن بکنن.»

«بهتره بگید سرعت فیلترنت ۸۰ برابر می‌شه… اینترنت ماهواری‌ای می‌یاد و به زودی همه مردم می‌تونن ازش استفاده کنن.»

«تعداد زیادی ماهیانه مبلغ زیادی بابت وی پی ان پرداخت می‌کنند. این یعنی اگر موبایل مستقیماً به ماهواره وصل شود این کار را می‌کنند و سر مخابرات بی کلاه می‌ماند.»

«تا ۲سال دیگه موبایل‌های معمولی می‌تونند وصل بشن به اینترنت ماهواره ای. اون وقت ببینم فیلتر و هی شعار قوانین ما جواب می‌ده یا نه.»

«مگه ما ایرانیا چی از اروپایی‌ها کم داریم که نباید مثل اونا از اینترنت قوی بهره‌مند باشیم؟ کاش ما هم مثل اونا لذت اون اینترنت قوی و پر سرعت ماهواره‌ای رو می‌چشیدیم.»/ تجارت نیوز

برچسب ها: سرعت اینترنت اینترنت اروپا ایران
ارسال نظر
آخرین اخبار