۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۶
تعداد بازدید: ۴۳۳۸۰۰
گزارش خطوط از زیر و بم ویروسی که جهان را نگران کرد؛
در کمتر از دو هفته از انتشار خبری درباره شیوع ویروس آبله میمون، این ویروس به آلمان، آمریکا، فرانسه، اسپانیا، پرتغال وکانادا هم رسید. آیا بعد از پاندمی ویروس منتسب به خفاش، ویروس میمون، در راه است؟
کد خبر: ۱۴۴۸۶

آیا آبله میمون به ایران می رسد؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط مقامات بهداشتی جهان روز چهارشنبه گذشته، تأیید کردند که آبله میمون، پس از گزارش چندین مورد در سراسر اروپا به ایالات متحده نیز وارد شده است.
اولین مورد مرتبط با شیوع فعلی در بریتانیا در ۷ مه در فردی گزارش شد که اخیراً به نیجریه سفر کرده بود، جایی که گمان می‌رود به این بیماری مبتلا شده باشد.۵ مورد آبله میمون از آن زمان در پرتغال تأیید شده است، در حالی که اسپانیا نیز ۷ مورد آبله میمون را در کشورش تائید کرد.کانادا در حال بررسی ۱۳ مورد مشکوک این بیماری است که گزارش شده است به دلیل سفر اخیر بیمار آمریکایی به این کشور، آبله میمون به کانادا هم رسید.

آبله میمون چیست و از کجا آمده است؟

آبله میمون یک بیماری نادر مشترک بین انسان و دام است. به این معنی که توسط میکروب‌هایی ایجاد می‌شود که بین حیوانات و افراد پخش می‌شود.
طبق گفته سازمان جهانی بهداشت، این ویروس عمدتاً توسط حیوانات وحشی در بخش‌هایی از غرب و مرکز آفریقا پخش می‌شود، اما انتقال انسان به انسان نیز ممکن است رخ دهد و گهگاه در هنگام سفر یک فرد آلوده به سایر نقاط جهان سرایت می‌کند.

علائم چیست؟

اولین علائم آبله میمون شامل تب، سردرد، درد عضلانی، خستگی و تورم غدد است. بثورات پوستی یک تا پنج روز پس از اولین علائم ظاهر می‌شود، اغلب روی صورت شروع می‌شود و سپس به سایر قسمت‌های بدن گسترش می‌یابد.
بثورات پوستی که به صورت نقاط برجسته نمایان می‌شود و قبل از افتادن به تاول تبدیل می‌شود، اغلب با آبله مرغان اشتباه گرفته می‌شود.

چگونه به این بیماری مبتلا می‌شوید؟

این بیماری معمولاً از حیوان آلوده در صورت گازگرفتگی یا تماس با خون یا سایر مایعات بدن، یا مصرف یا لمس محصولات حیوانی آلوده مانند گوشت، پوست یا خز از حیوان آلوده منتقل می‌شود.  
با این حال هر چند که انتقال انسان به انسان این بیماری نادر است، اما غیرممکن نیست.

این بیماری معمولاً از حیوان آلوده در صورت گازگرفتگی یا تماس با خون یا سایر مایعات بدن، یا مصرف یا لمس محصولات حیوانی آلوده مانند گوشت، پوست یا خز از حیوان آلوده منتقل می‌شود.

آیا یک بیماری همه گیر در راه است؟

به طور کلی، بعد از پاندمی ویروس کرونا در جهان حالا مردم جامعه، نسبت به این نوع اخبار حساس شده‌اند. اما به گفته پزشکان متخصص این بیماری مانند COVID-۱۹ در بین جمعیت عمومی گسترش نمی‌یابد .  آبله میمون در انسان خیلی قابل انتقال نیست.  نیاز به تماس بسیار بسیار نزدیک با یک فرد مبتلا دارد تا بتواند منتقل شود

آیا آبله میمون کشنده است؟

دو نوع ویروس وجود دارد: سویه غرب آفریقا و سویه آفریقای مرکزی.موارد شناسایی شده در بریتانیا همگی از گونه‌های ویروس غرب آفریقا بوده‌اند که تصور می‌شود خفیف‌تر از سویه آفریقای مرکزی باشد.
بنابراین میزان مرگ و میر بین این دو سویه متفاوت است.
گونه آفریقای غربی، سویه‌ای که در حال حاضر در اروپا و ایالات متحده در گردش است، دارای نرخ مرگ و میر ثبت شده در حدود ۱٪ است در حالی که نرخ مرگ و میر ثبت شده سویه آفریقای مرکزی حدود ۱۰٪ است.با این تعریف سویه آفریقای مرکزی می‌تواند کشنده باشد، و به احتمال زیاد در جایی که مراقبت‌های بهداشتی کمتر باشد، کشنده است.

آیا آبله میمون به ایران هم می‌رسد؟

با توجه به نگرانی‌های مردم در خصوص اخبار انتشار ویروس آبله میمون در برخی از کشور‌ها، رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران ضمن تشریح جزئیات ابتلا و گسترش بیماری "آبله میمونی"، گفت: با وجود گسترش مجدد این بیماری در شماری از کشور‌های جهان؛ اما کارشناسان بهداشتی هنوز می‌گویند ما در آستانه یک اپیدمی بزرگ نیستیم و هنوز خطر برای عموم کم ارزیابی شده است.

دکتر احسان مصطفوی با اشاره به اینکه آبله میمونی توسط ویروس آبله میمون ایجاد می‌شود که یکی از اعضای خانواده ویروس‌های آبله است، تأکید کرد: اگرچه شدت آن بسیار کمتر از بیماری آبله انسانی است و احتمال سرایت آن هم کمتر است. این بیماری بیشتر در مناطق دورأفتاده کشور‌های مرکز و غرب آفریقا، در نزدیکی جنگل‌های بارانی استوایی رخ می‌دهد و بیشتر موارد این بیماری خفیف است.

برچسب ها: قله کرونا کرونا کووید ۱۹ کووید 19 پاندمی کرونا سازمان بهداشت جهانی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی وزارت بهداشت
ارسال نظر
آخرین اخبار