۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۸
تعداد بازدید: ۱۴۱۴۳۳
گزارش خطوط از سخت‌گیری و خط و نشان کشیدن سازمان سینمایی علیه سینمای ایران
سازمان سینمایی که در ماه‌های اخیر با خط و نشان به سینماداران، بازیگران و این اواخر هم خطاب به فیلم‌هایی که قصد شرکت در فستیوال‌های جهانی را دارند، نشان ادده بود که می‌خواهد کنترل کاملی روی سینمای ایران اعمال کند، بعد از این‌که رفتارهای عوامل فیلم «برادران لیلا» را در کن زیر سوال برد و صحبت‌های آن‌ها را هم مورد ارزیابی و قضاوت قرار داد، حالا با تهدید آن‌ها به این که باید در خانه سینما پاسخگوی صحبت‌های خودشان باشند، خبر از آغاز یک دوران جدید دشوار در سینمای ایران داده است.
کد خبر: ۱۵۱۸۳

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ؛ شنیده‌ها حکایت از احتمال توقیف فیلم «برادران لیلا» می‌کنند. احتمالی که بعد از صحبت‌های چند روز پیش رئیس سازمان سینمایی که گفته بود «حضور فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های جهانی در مقام اجرا و نظارت دچار مسامحه و سهل‌انگاری شده- آثار تنها در صورت دریافت پروانه نمایش اجازه حضور در فستیوال‌های جهانی را به دست خواهند آورد» در مجامع و محافل سینمایی شنیده می‌شد- و حالا روند تحولات خبر از جدی‌تر شدن سخت‌گیری‌های سازمان سینمایی می‌دهد! به خصوص بعد از این که رئیس سازمان سینمایی از به‌اصطلاح ژست اپوزیسیونی و رفتار هنجارشکنانه هنرمندان ایرانی در جشنواره کن انتقاد کرده و از مدیرعامل خانه سینما خواست تا به این حواشی رسیدگی و نتیجه را به شورای اخلاق حرفه‌ای ارائه کند. اشاره او به رفتار نوید محمدزاده و فرشته حسینی روی فرش قرمز و سخنان سعید روستایی و پیمان معادی در نشست خبری فیلم «برادران لیلا» بوده است!
 
توقیف «برادران لیلا»؟!
 
چند روز بعد از این که پخش‌کننده فیلم «برادران لیلا» اعلام کرد که این فیلم در مردادماه اکران خواهد شد، روزنامه‌ صداوسیما به نقل از نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس و «یکی از مقامات ارشد سازمان سینمایی که نخواست نامش ذکر شود» خبر از توقیف این فیلم داد و نوشت: «فیلم پرحاشیه بایگانی می‌شود».
در گزارش‌هایی که درباره توقیف قطعی «برادران لیلا» منتشر شده، حضور بی‌اجازه این فیلم در جشنواره کن دلیل برخوردهای احتمالی با این فیلم ذکر شده است. البته سیدجمال ساداتیان، تهیه‌کننده «برادران لیلا» گفته که «با توجه به محدودیت زمانی که برای ارائه فیلم ۱۶۵دقیقه‌ای روستایی به جشنواره کن وجود داشته، فیلم موفق به دریافت پروانه نمایش نشده» و در ادامه هم پیش‌بینی کرده که «با توجه به شانس خوبی که این فیلم برای رقابت در اسکار دارد، بعید است مشکلی برای دریافت پروانه نمایش فیلم به وجود آید». جام جم اما به نقل از یکی از مقامات سازمان سینمایی که نخواسته نامش ذکر شود، گفته که «سطح کیفی آثار دلیلی بر تخطی آن‌ها از قانون نیست» و «برادران لیلا چون فرصت کافی برای طی کردن رویه‌های قانونی در داخل کشور را داشت، اما بدون مجوز در جشنواره کن حاضر شده است، مشمول برخورد قانونی خواهد شد»!
 
انتقاد دوگانه!
 
اما بازیگران و دیگر هنرمندان ایرانی مگر در شهر ساحلی کن چه گفته بودند که رئیس سازمان سینمایی در روزهای اخیر از- به گفته خودش- ژست هنجارشکنانه هنرمندان ایرانی در جشنواره کن انتقاد کرده و از خانه سینما خواسته به این حواشی رسیدگی و نتیجه را به شورای اخلاق حرفه‌ای ارایه کند؟ به خصوص در شرایطی که مردم ایران در فضای مجازی، این هنرمندان را به این دلیل که به شدت در فضای جایزه و افتخار قرار گرفته و دردها و رنج‌های مردم کشورشان را از تریبون مهم جهانی فریاد نزده‌اند، مورد انتقاد قرار داده‌اند.
البته انتقادات مردمی از هنرمندان ایرانی حاضر در کن به این معنی نیست که این گروه در جشنواره کمترین صحبتی درباره ایران نداشته‌اند. اتفاقا بیشتر انتقادات به این دلیل است که از نظر مردم، این هنرمندان موضع خود را در شرایط امروز کشور ابراز نکرده و به صراحت و وضوح از مسائل و معضلات سرزمین‌شان نگفته‌اند وگرنه اتفاقا هنرمندی مانند پیمان معادی درباره مسائل اقتصادی کشور صحبت‌های تندی را نیز بر زبان آورده و گفته بود: «آدم‌هایی در ایران مجبورند به مسائل اقتصادی و تورم واکنش داشته باشند. درصدی از آ‌دم‌ها در ایران اگر یخچال خانه‌شان خراب بشود، طبقه اجتماعی‌شان عوض می‌شود. یعنی هزینه تعمیر یک یخچال می‌تواند طبقه اجتماعی شما را ببرد پایین‌تر و این آدم‌ها به ناچار مجبورند اخبار سیاسی را به لحاظ مسائل معیشتی دنبال کنند. شما برای اینکه سبد کالا و رفاه خانواده‌ات را تا سر ماه تامین کنی هرروز باید ببینی رئیس‌‌جمهورهای آمریکا و فرانسه چه گفتند. همه تئوریسین شده‌اند اما چون نمی‌توانند در این مباحث عمیق بشوند در سطح می‌مانند و این، کار را برای زندگی در ایران سخت می‌کند و تصمیمات آدم‌ها ممکن است ویرانگر باشد. چیزی که از  نظر تورم در ایران دارد اتفاق می‌افتد برای خیلی‌ها قابل درک نیست. چون شاید این اتفاق از جنگ بدتر ویرانگرتر است و امیدوارم یک اتفاقی بیفتد.» صحبت‌هایی که البته علاوه بر مردم و کاربران عادی فضای مجازی از سوی رسانه‌هایی خاص نیز مورد انتقاد قرار گرفته بود.
در این میان باید به صحبت‌های ترانه علیدوستی و سعید روستایی نیز اشاره کرد- که اعتراضاتی را در رسانه‌هایی خاص باعث شده بود. صحبت‌های سعید روستایی در این میان درباره سانسور فیلم بود- که گفت برای سانسور این فیلم، یک فهرست از همین حالا ارسال شده است. او همچنین بعد از ذکر اینکه قوانین در دولت‌های مختلف تغییر می‌کند، صحبت روزهای اخیرش را تکرار کرده بود که به هیچ قیمتی فیلمش را سانسور نخواهد کرد!
ترانه علیدوستی نیز در این جشنواره درباره دشواری زندگی روزمره در ایران گفته بود: «وقتی در کشوری همه‌چیز ممنوع باشد، این یعنی شما از صبح که بیدار می‌شوید مشغول جنگیدن هستید، از لباسی که با آن به سرکار می‌روید گرفته تا موسیقی که در ماشین‌ گوش می‌دهید تا روابط شخصی و روابطی که با همکارانتان در محیط کار دارید تا آن زمان که شب به خانه می‌رسید، اینها سراسر یک مبارزه است. مبارزه با یکسری موانع که باعث می‌شود زیست شما حالت غیرعرفی و غیرقانونی داشته باشد.»
برخلاف این صحبت‌ها، اما، این هنرمندان مورد انتقاد بودند که چرا درباره شرایط امروز آبادان صحبت نکرده‌اند و اتفاقا شاید به این دلیل هم بود که بغض تلخ و صحبت‌های زهرا امیرابراهیمی بعد از دریافت جایزه به دل مخاطبان ایرانی فضای مجازی نشسته بود!

برچسب ها: برادران لیلا سعید روستایی ترانه علیدوستی نوید محمدزاده نوید محمد زاده جشنواره کن ۲۰۲۲ جشنواره فیلم کن توقیف
ارسال نظر
آخرین اخبار