۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۵
تعداد بازدید: ۲۰۲۲۸۵
اگر وسایل اضافی را دور نمی‌ندازید، بیش از حد پرخوری می‌کنید، به کندن پوست سر یا بدنتان عادت دارید، مدام تصور می‌کنید که بیمار هستید اما علائمی ندارید یا بیش از اندازه از اینترنت برای تفریح و سرگرمی استفاده می‌کنید، ممکن است به اختلال روانی دچار باشید که خودتان از آن بی‌خبر هستید.
کد خبر: ۱۵۶۰۹

از اختلال احتکار تا اعتیاد به اینترنت/ اگر این اختلالات را دارید از روانشناس کمک بگیرید

۶۰ درصد ایرانی‌ها بی‌اطلاع از اختلالات روانی خود/آمار هولناک اختلالات روانی در بین مردم جهان

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ در جهان هزاران نوع مختلف بیماری روانی وجود دارد، از اختلالات رایجی مانند افسردگی و اضطراب گرفته تا بیماری‌های نادرتر مانند تریکوتیلومانیا (کندن وسواسی مو ).
آور هستند.  امروزه  نزدیک به ۱ میلیارد نفر با یک اختلال روانی زندگی می‌کنند  و در کشور‌های کم درآمد، بیش از ۷۵ درصد افراد مبتلا به این اختلال درمان نمی‌شوند.  سالانه نزدیک به ۳ میلیون نفر در اثر  سوء مصرف مواد جان خود را از دست می‌دهند.  در هر ۴۰ ثانیه یک نفر بر اثر  خودکشی جان خود را از دست می‌دهد.  حدود  ۵۰ درصد از اختلالات سلامت روان از سن ۱۴ سالگی شروع می‌شود. این آمار و ارقام هولناکی است که از موضوع اختلالات روانی در بین مردم جهان خبر می‌دهد.
بررسی‌ها نشان می‌دهد ۶۰ درصد ایرانی‌ها از اختلالات روانی خود بی‌اطلاع هستند و سال گذشته علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت که پیش‌بینی می‌شود از هر ۳ نفر شهروند ایرانی، یک نفر دچار اختلالات روانی باشد. این در حالی است که روانشناسان معتقدند از زمان شیوع کرونا میزان شیوع افسردگی، اضطراب و استرس ۱۶ درصد بین مردم افزایش داشته است.

بازیابی سلامت روان جرم نیست

علیرغم اینکه مسائل مربوط به سلامت روان تا چه اندازه رایج است، در بسیاری از کشور‌ها هنوز انگ گسترده‌ای پیرامون مسائل روانی وجود دارد.  قضاوت و انتقاد یکی از بزرگترین موانع مراقبت در بسیاری از جوامع است و در مورد ایران نیز کم و بیش این موضوع صدق می‌کند و برخی از مردم تصور می‌کنند که کمک گرفتن از بک روانشناس به آن‌ها برچسب بیماری روانی می‌زند! اما امروزه به دلیل تغییر سبک زندگی بسیاری از مردم از اختلالات و بیماری‌های روانی جدیدی در جهان امروز رنج می‌برند که ممکن است خودشان از آن بی‌خبر باشند. خطوط در این گزارش به بررسی تازه‌ترین اختلالات روانی که در بین مردم رایج شده است می‌پردازد. بنابراین اگر به هر کدام از آن‌ها مبتلا هستید و تا پیش از این نمی‌دانستید که این رفتار شما ممکن است نشانه‌هایی از یک اختلال روانی باشد، انگ‌ها و برچسب‌ها را کنار بگذارید و فوراً از یک روانشناس یا روانپزشک کمکم بگیرید.

تازه‌ترین اختلالات روانی در جوامع امروزی

کتابچه تشخیصی و آماری اختلالات روانی(DSM) تلاشی است از سوی انجمن روان‌پزشکان برای یکدست کردن نظام تشخیصی بالینی حوزه بهداشت روان که تا بحال پنج ویرایش آن منتشر شده است. این کتاب ملاک تشخیص بیماری‌های روانی در جهان است و هر بار که دفترچه راهنما به روز می‌شود، شرایط و اختلالات جدیدی از بیماری‌های روانی تازه در دنیا معرفی می‌شود.  DSM-۵، یکی از بحث برانگیزترین نسخه‌های این دستنامه تاکنون است و در آن از ۵ اختلال تازه در سبک زندگی مرمان امروزی خبر می‌دهد.

پیش‌بینی می‌شود از هر ۳ نفر شهروند ایرانی، یک نفر دچار اختلالات روانی باشد. این در حالی است که روانشناسان معتقدند از زمان شیوع کرونا میزان شیوع افسردگی، اضطراب و استرس ۱۶ درصد بین مردم افزایش داشته است.


۱. اختلال احتکار

اکثر کودکان در برخی مواقع وسایل و‌اشیایی را جمع‌آوری می‌کنند دارند و برخی نیز در سنیت بزرگسالی خود را کلکسیونر معرفی می‌کنند .  این یک فعالیت لذت بخش، بسیار اجتماعی و خوش خیم است که با شکل ناتوان‌کننده دیگری از تجمع‌اشیا در تضاد است: اختلال احتکار.
علائم شامل مشکل مداوم در دور انداختن وسایل به دلیل نیاز شدید به ذخیره اقلام و ناراحتی از دور انداختن آن‌ها است.  این منجر به انباشت تعداد زیادی از وسایل می‌شود که فضا‌های اصلی خانه را پر می‌کند و به هم میریزد، تا جایی که استفاده مورد نظر از آن‌ها دیگر امکان‌پذیر نیست.
علائم اغلب با خرید یا حتی سرقت بیش از حد اقلامی همراه است که مورد نیاز نیستند یا فضایی برای آن‌ها وجود ندارد. با شیوع حداقل ۱. ۵ درصد از جمعیت بریتانیا ، این اختلال با ناتوانی عملکردی قابل توجه، درگیری خانوادگی، انزوای اجتماعی، خطر سقوط و آتش سوزی، اخراج و بی‌خانمانی همراه است.

۲. اختلال پرخوری

گنجاندن اختلال پرخوری در DSM-۵ برای کمیته تصمیم‌گیری، مورد انتظار و غیر قابل بحث بود. این اختلال با دوره‌های مکرر پرخوری و احساس از دست دادن کنترل در آن زمان مشخص می‌شود.   این از دست دادن کنترل در خوردن با
با بی‌اشتهایی عصبی و پرخوری عصبی بسیار متفاوت است.  برخلاف بی‌اشتهایی عصبی و پرخوری، افرادی که از اختلال پرخوری رنج می‌برند به انواع درمان ‌ها پاسخ خوبی می‌دهند.

۳. اختلال کندن پوست
کندن یا خراش پوست از قرن نوزدهم در ادبیات پزشکی ثبت شده است، اما اکنون در DSM-۵ به عنوان یک اختلال روانی به رسمیت شناخته شده است. کندن پوست ممکن است منجر به آسیب قابل توجه بافت شود و اغلب منجر به عوارض پزشکی مانند عفونت‌های موضعی و سپتی سمی می‌شود.
مبتلایان به این اختلال بر اساس پنج معیار از جمله برداشتن مکرر پوست که باعث ضایعات پوستی می‌شود، تشخیص داده می‌شوند.  تلاش‌های مکرر برای کاهش یا توقف، و اینکه برداشتن پوست باعث ناراحتی یا مشکلات قابل توجهی در موقعیت‌های اجتماعی، کار یا سایر زمینه‌های مهم زندگی می‌شود.
۴. اختلال علائم جسمی

اختلال علائم جسمی یا سوماتیک، اختلالی است که در آن فرد تمایل دارد در مورد علائم جسمی که با آن روبرو است بیش از حد فکر کند و مدام نگران بیماری شدیدتری باشد. در واقع در این نوع اختلال ممکن است فرد از نظر سلامتی اصلاً مشکل جدی نداشته باشد اما در مورد علائم جسمی خود وسواس به خرج می‌دهد و مدام احساس می‌کند که بدنش دچار بیماری است.
۵. اختلال اینترنت
به نظر می‌رسد این اختلال در جامعه ایرانی نیز بیش از گذشته باشد. با افزایش استفاده‌کنندگان از گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی، حالا خطر اختلال اینترنت در دسته اختلالات روانی قرار گرفته است.اعتیاد به اینترنت در حال گسترش است و همین هم شده که توجه روانپزشکان، مربیان و عموم را به خود جلب کرده است.اعتیاد به اینترنت یک وضعیت تازه شناسایی شده است که با از دست دادن کنترل بر استفاده از اینترنت همراه است. این اختلال منجر به نتایج منفی روانی اجتماعی و جسمی، مانند اختلال در افت تحصیلی، کسری‌های اجتماعی، فعالیت‌های مجرمانه و حتی مرگ می‌شود.  با این حال محققان معتقدند برای درک مکانیسم‌های اساسی این اعتیاد باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

چشم انداز سلامت روان تا ۸ سال آینده

افزایش مقیاس و سرعت در رسیدگی به بیماری‌های روانی برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار برای تضمین زندگی سالم و رفاه برای همه مردم جهان در تمام سنین تا سال ۲۰۳۰ ضروری است. عدم انجام این کار می‌تواند اثرات مخرب اجتماعی اقتصادی زیادی در جوامع داشته باشد.  بنابراین سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت هم در داخل و هم در خارج از بخش سلامت اهمیت زیادی دارد.
همزمان با همه‌گیری کرونا، شاهد بروز بحران سلامت روان بودیم، مرگ و میر عزیزان، استرس بیماری توام با مشکلاً اقتصادی در این دوران به پیامد‌هایی اشاره می‌کنند که اگر رسیدگی به سلامت روان در اولویت قرار نگیرد، پیامد‌های منفی در جامعه خواهد داشت.  در نهایت می‌توان به زبان ساده، یک نتیجه ساده گرفت که: بدون سلامت روان، سلامتی وجود ندارد!

برچسب ها: اختلال شخصیت اختلال خواب اختلالات و بیماری‌های جسمی روان شناسی روانشناسی رشته روان‌شناسی و مشاوره روان تحلیلی خودکشی درمان افسردگی راه های درمان افسردگی افسردگی روش های درمان افسردگی افسردگی فصلی درمان غیر دارویی افسردگی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت وزارت بهداشت
ارسال نظر
آخرین اخبار