۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۶
تعداد بازدید: ۱۷۹۱۶۰
کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بورس بین‌الملل می‌تواند نقطه اتصال ما به کشور‌های مختلف جهان از جمله آسیا و اروپا باشد، گفت: پس از راه اندازی بورس بین‌الملل انتظار می‌رود که بتوان طرح‌های عمرانی و صنعتی را در سطح جهانی تأمین مالی کرد.
کد خبر: ۲۱۰۵۴
نویسنده : مجتبی آزادیان

بورس بین‌الملل می‌تواند نقطه اتصال ما به کشور‌های مختلف جهان باشد/ تأمین مالی طرح‌های عمرانی و صنعتی با راه‌اندازی بورس بین‌الملل

عبدالرضا ارسطو در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی خطوط، با اشاره به تأسیس بورس بین‌الملل که با موافقت اصولی شورای عالی بورس مواجه شده است، اظهار کرد: هر بازار سرمایه‌ای که بدون محدودیت اجازه سرمایه‌گذاری به بیشتر سرمایه‌گذاران دنیا را بدهد، بورس بین‌الملل نامیده می‌شود.

وی افزود: بورس بین‌الملل همان بازار بورس است که سهام‌های مختلف شرکت‌ها و ارز نیز در آن مبادله می‌شود و بازار‌های مختلفی در بورس بین‌الملل وجود دارد که در چند حوزه مختلف فعالیت می‌کنند.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: به طور کلی بورس بین‌المللی و جهانی به چهار دسته اساسی بازار سهام (Stock Market)، بازار کالا (Commodity)، بازار اوراق بهادار (Bond Market) و بازار ارز جهانی تقسیم‌بندی می‌شود.

این کارشناس اقتصادی و بازار سرمایه اضافه کرد: ایده بین‌المللی کردن بورس، همان گسترش دامنه تأمین مالی و بازارسازی به فراتر از مرز‌های ملی و جغرافیایی است که البته ایده‌ای پر از چالش است. در ساده‌ترین تعریف قرار است که ملیت سرمایه‌گذار را فرامرزی کنیم و دیگر به منابع مالی داخلی کشوری محدود نباشیم.

ارسطو خاطرنشان کرد: این بورس می‌تواند نقطه اتصال ما به کشور‌های مختلف جهان از جمله آسیا و اروپا باشد؛ زیرا سازمان بورس و اوراق بهادار ایران عضویت دائم در نهاد‌های مالی معتبر جهانی را دارد و بیش از دو دهه است که مسئولین در پی ایجاد این اتصال در پوشش یک فرآیند اقتصادی مانند بورس هستند.

وی متذکر شد: سرمایه‌گذاری در این بورس، هم داخلی و هم خارجی است و زبان آن بین‌المللی است؛ بانک تسویه حساب این بورس می‌تواند یک بانک معتبر بین‌المللی و نهاد بازرسی آن نیز نهادی بین‌المللی باشد که همه این موارد در آیین‌نامه راه‌اندازی بورس بین‌الملل مشخص می‌شود.

این کارشناس اقتصادی و بازار سرمایه تشریح کرد: در ماده (۲۹) قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری - صنعتی تأسیس بورس بین‌المللی در سال ۱۳۸۸ به تصویب رسیده است، اما تاکنون در وزارت امور اقتصادی و دارایی و شورای عالی بورس اقدام مؤثری در این خصوص انجام نشده بود.

وی ادامه داد: با وجود گذشت بیش از ۱۰ سال از تصویب قانون مذکور، تاکنون موافقت اصولی با تأسیس بورس بین‌الملل انجام نشده بود.

ارسطو متذکر شد: در ماده (۲۸) قانون مذکور مقرر شده است که «تأسیس و فعالیت بورس‌ها با سرمایه داخلی و خارجی در مناطق آزاد براساس مقررات مجاز و تابع آیین‌نامه‌ای است که ظرف مدت ۶ ماه از تاریخ تصویب این قانون با پیشنهاد شورای عالی بورس و اوراق بهادار به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید»، اما تاکنون مقدمات اجرای این قانون، عملیاتی نشده بود.

انجام مقدمات تأسیس بورس بین‌الملل پس از ۱۰ سال معطلی

وی ادامه داد: در دوره اخیر وزارت امور اقتصادی و دارایی تلاش‌های قابل تحسینی به منظور فراهم کردن مقدمات تأسیس بورس بین‌الملل انجام گرفت که نهایتاً در روز‌های اخیر پس از کش و قوس‌های فراوانی که در ادوار مختلف شورای عالی بورس و وزارت اقتصاد انجام شد، کلیات آن به تصویب شورای عالی بورس رسید.

ایجاد بورس بین‌الملل یکی از مطالبات مناطق آزاد بوده است

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: بنابر مشوق‌ها و امتیازاتی که در مناطق آزاد تجاری - صنعتی برای فعالیت‌های اقتصادی و به‌ویژه سرمایه‌گذاری خارجی در زمینه ورود و خروج آسان سرمایه، انتقال ارز، ثبت شرکت‌های خارجی و … در نظر گرفته شده است، امکان فعالیت کارآمدتر بورس بین‌الملل در مناطق آزاد نسبت به سرزمین اصلی وجود دارد؛ بنابراین در تمام سال‌های گذشته یکی از مطالبات مناطق آزاد، ایجاد بورس بین‌الملل بوده است.

راه‌اندازی بورس بین‌الملل با سرمایه اولیه ۳۰ میلیون یورو

ارسطو اضافه کرد: این بورس با سرمایه ارزى در مناطق آزاد تأسیس مى‌شود و تمام معاملات آن ارزى خواهد بود. بورس بین‌الملل مناطق آزاد پنجمین بورس کشور است که با هدف تأمین مالی ارزی پروژه‌های صنعتی و عمرانی احتمالاً با سرمایه اولیه ۳۰ میلیون یورو در مناطق آزاد راه‌اندازی می‌شود.

وی گفت: بورس بین‌الملل با اهداف متنوعی از جمله تأمین مالی پروژه‌های داخلی کشور طراحی شده است، به نحوی که مسیر ورود منابع مالی ارزی به پروژه‌های زیرساختی و بزرگ کشور از طریق انتشار اوراق و سایر ابزار‌های مالی تسهیل شود.

ارسطو عنوان کرد: کارشناسان بازار سرمایه معتقدند، شروع به کار بورس بین‌الملل می‌تواند زمینه‌های افزایش صادرات کالا و خدمات از طریق پیوند با بازار‌های جهانی، جذب سرمایه‌های خارجی و فناوری پیشرفته را فراهم کند. پس از راه اندازی بورس بین‌الملل انتظار می‌رود که بتوان طرح‌های عمرانی و صنعتی را در سطح جهانی تأمین مالی کرد.

این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: آزادی ورود و خروج ارز، تأسیس بانک خصوصی و استقرار شعب بانک‌های خارجی، تأسیس و فعالیت شرکت‌های بیمه داخلی و خارجی در کنار معافیت مالیاتی و آزادی مشارکت خارجیان در فعالیت‌های اقتصادی سبب می‌شود سرمایه‌گذاری در بورس‌های مستقر در مناطق آزاد آسان‌تر از سرزمین اصلی باشد.

ارسطو بیان کرد: راه‌اندازی بورس بین‌المللی در مناطق آزاد می‌تواند همچنین بستر لازم را برای بین‌المللی کردن بازار سرمایه ایجاد کند؛ به‌ویژه آنکه حقوق قانونی سرمایه‌گذاران خارجی بر اساس قانون تضمین شده است.

وی ادامه داد: رویکرد اساسی تشکیل بورس بین‌الملل تا حدودی مقابله با تحریم‌ها است و ایجاد این بستر عملاً می‌تواند به یکی از بازو‌های قدرتمند اقتصاد مقاومتی و مبارزه با تحریم‌ها تبدیل شود.

برچسب ها: بورس بین الملل بازار سرمایه شورای عالی بورس طرح های عمرانی و صنعتی
ارسال نظر
آخرین اخبار