۲۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۶
تعداد بازدید: ۱۱۵۸۹۸
بحران خشکسالی در کشور هر روز بیشتر از روز قبل خودنمایی می‌کند. این در حالی است که هیچ کار قابل توجهی در رابطه با حل این بحران از سوی مسوولان صورت نمی‌گیرد.
کد خبر: ۲۳۲۴۶

ایران در رده چهارم کشورهای نزدیک به «روز آخر»/ هیچ کاری از سوی مسئولان صورت نمی‌گیرد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، پوریا سوادکوهی، کارشناس منابع طبیعی در این باره به «تعادل» می‌گوید: متاسفانه بحران آب در کشور ما هنوز جدی گرفته نشده است. نه از سوی مسوولان و نه از سوی مردم. ما هنوز در مناطق زیادی کشاورزی را به‌طور سنتی انجام می‌دهیم که همین مساله باعث از بین رفتن باقی مانده منابع آبی کشور می‌شود. از سوی دیگر مسوولان نیز در این زمینه هیچ راهکار مناسبی را ارایه نداده‌اند. در واقع اگر سال‌ها قبل به جای اجازه برداشت از آب‌های زیر زمینی به کشاورزان روش‌های مکانیزه با حمایت دولت جایگزین روش‌های سنتی می‌شد الان با چنین بحرانی مواجه نبودیم.

او می‌افزاید: مساله فقط کمبود آب نیست. فرونشست زمین خود مشکل بزرگ دیگری است که سلامت افراد را تهدید می‌کند. کشور ما زلزله خیز است از سوی دیگر این فرونشست‌ها می‌تواند حرکت گسل‌ها را تشدید کند. در واقع فرونشست زمین زلزله خاموش نامیده می‌شود در شهرهایی مانند تهران و اصفهان بارها و بارها شاهد بروز این اتفاقات بوده‌ایم.

این کارشناس منابع طبیعی در بخش دیگری از سخنانش می‌گوید: گرچه در طول تاریخ دسترسی به منابع آب باعث بروز تنازعات داخلی و بین‌المللی و تشدید آنها شده است اما در دهه‌های اخیر رشد جمعیت و گرم شدن زمین نقش مهمی در بالا رفتن تقاضا برای منابع آب داشته است.

به‌‌طوریکه برخی کارشناسان‌ هشدار داده‌اند خاورمیانه با مشکل فرونشست روبرو شده زیرا در بیشتر کشورهای منطقه ذخایر آب‌های زیرزمینی یا تمام شده یا در حال پایان است. بررسی‌های نشان می‌دهد که خاورمیانه نه تنها با مشکل جدی در حوزه تأمین آب مواجه است، بلکه بزودی از آب‌های زیرزمینی هم خالی می‌شود و این مساله یکی از عمده‌ترین دلایل بروز فرونشست‌های متعدد در برخی کشورهای این منطقه بوده است.

فرونشست زمین، پیامد منفی برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی عطا رفعتی، کارشناس آب نیز در این باره به «تعادل» می‌گوید: یکی از مهم‌ترین پیامدهای برداشت بی‌رویه آب‌های زیر زمینی فرونشست زمین است. این مساله باید مورد توجه قرار بگیرد چرا که با جان انسان‌ها ارتباط دارد. در حال حاضر کشور ما نیز در شرایط بحرانی قرار دارد. از یک طرف بارش‌ها کم شده و از سوی دیگر برداشت بی‌رویه از آب‌های زیر زمینی باعث بروز مشکلات تازه در شهرهاست. بیشترین خطر در حال حاضر در شهرهای اصفهان و تهران وجود دارد البته دیگر شهرها هم با این مشکل مواجه هستند اما به مرور این فرونشست‌ها افزایش پیدا می‌کند و حتی ممکن است برخی از مناطق غیر قابل سکونت شوند.

او می‌افزاید: متاسفانه طی سال‌های گذشته ما با خشک شدن تالاب‌ها، دریاچه‌ها و رودخانه‌های زیادی در کشور مواجه بوده‌ایم. این مساله می‌تواند به منازعات آبی بینجامد و از سوی دیگر باعث بروز تنش در بین مردم می‌شود. وقتی شهرهای شمالی کشور امروز با مشکل تامین آب شرب مواجه شده‌اند نشان‌دهنده عمق فاجعه‌ای است که در حال وقوع است. این کارشناس آب اظهار می‌دارد: متاسفانه طی سال‌های گذشته مسوولان نه در مدیریت ذخایر آبی کشور موفق عمل کرده‌اند و نه در مورد دیپلماسی آب و گرفتن حق آبه ایران از کشور همسایه. هنوز هم به نظر می‌رسد بحران آبی از سوی مسوولان چندان جدی به نظر نمی‌آید در حالی که شرایط کنونی نشان‌دهنده بروز بحران‌های عمیق‌تر بعدی است.

برچسب ها: خشکسالی ایران مسئولین مسئولان کم آبی فاجعه کم آبی
ارسال نظر
آخرین اخبار