۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۸
تعداد بازدید: ۸۲۰۶۷
رئیس سندیکای داروهای منابع انسانی کشور به ضرورت تخصیص ارز برای دارو اشاره کرد و گفت: صادرات یک میلیارد یورویی در حوزه دارو و واکسن در برنامه هفتم توسعه دیده شده که برای رسیدن به این هدف مهم نیازمند ایجاد زیر ساخت‌های مناسب و کمک دولت و مجلس برای ارایه تسهیلات به صنایع داروسازی هستیم.
کد خبر: ۳۳۳۳۷

صادرات یک میلیارد یورویی در حوزه دارو و واکسن در برنامه هفتم توسعه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، محمد عبدزاده در یک نشست خبری که در محل سندیکاری داروهای منابع انسانی برگزار شد، افزود: برای اینکه چشم انداز موفقی در رسیدن به هدف مهم برنامه توسعه هفتم در بخش دارو داشته باشیم باید مشکلات صنعت داروسازی در بخش تامین مواد اولیه، قیمت گذاری واقعی و چالش های موجود در این حوزه برطرف شود.

وی با بیان اینکه شعار امسال و فرمایشات رهبری در جهت رشد تولید است، اظهار داشت: نیاز به یک رویکرد سرمایه گذاری و حمایتی از سوی دولت و مجلس داریم زیرا برای افزایش صادرات دارو، باید سرمایه مورد نیاز در صنعت داروسازی تزریق شود و این امر حمایت و توجه می خواهد.

عبده زاده تصریح کرد: صنایع داروسازی کشور از جایگاه مطلوبی در منطقه برخوردار است و لازم است جهت ارتقای این جایگاه در سطح بین المللی و تولید داروهای باکیفیت، تجهیزات پزشکی مرغوب و توسعه مکمل های غذایی و رژیمی برنامه مشخصی برای توسعه زیرساخت های این حوزه ها اتخاذ شود.

به گفته رئیس سندیکای داروهای منابع انسانی، برای حمایت از بیماران باید صنعت داروسازی کشور سرپا بماند تا دارو با کیفیت و قیمت مناسب تولید شود زیرا وقتی دارو دچار کمبود شد، داروهای فوریتی وارد می شود که ممکن است کیفیت مناسبی نداشته باشند و بهترین کار این است که با حمایت از صنایع داروسازی دارو در کشور به میزان لازم تولید شود.

ضرورت تخصیص ارز

عبده زاده با اشاره به ضرورت تخصیص ارز برای دارو، افزود: تخصیص ارز برای دارو و تجهیزات پزشکی باید زودتر انجام شود زیرا ثبت سفارش شرکت های تولیدکننده در نوبت است و تامین ارز فقط وظیفه وزارت بهداشت نیست بلکه باید نهادهای مربوطه از جمله بانک مرکزی و وزارت صمت نیز همکاری لازم را انجام دهند.

بیش از ۵۰ درصد صادرات دارو مربوط به بیوتک است

حسین امیرعضدی، دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی ایران نیز دراین نشست گفت: بیش از ۵۰ درصد صادرات دارو مربوط به محصولات زیست فناوری یا بیوتک است، اما در مسیر صادرات این داروها سنگ‌اندازی می‌شود و مشکل اساسی این است که مجوز صادرات این داروها، وابسته به موجودی انبار شرکت‌هاست.

وی تصریح کرد: ایران توانمندی قابل قبولی در تولید و صادرات داروهای بیوتک دارد و تاکنون در عرصه بین المللی خوش درخشیده و برای گسترش دامنه فعالیت و حضور در بازارهای جهانی باید مورد حمایت قرار بگیریم.

مجوز ۵ هزار فرآورده طبیعی در کشور

امیرحسین جمشیدی رئیس انجمن تولید کنندگان داروهای طبیعی و سنتی ایران نیز در این نشست گفت: اکنون حدود پنج هزار فرآورده طبیعی و ۲ هزار و ۳۰۰ فرآورده سنتی در کشور با اخذ مجوز از وزارت بهداشت ، تولید می شوند و ضرورت دارد تحت پوشش بیمه قرار بگیرند زیرا در سال ۹۲ تعداد ۵۶ قلم فرآورده طبیعی و سنتی زیر چتر حمایت بیمه ای قرار گرفتند و پوشش بیمه‌ای فرآورده های دیگر هنوز افزایش نیافته است.

وی افزود: در قانون تشکیلات وزارت بهداشت انجام پژوهش در زمینه طب سنتی و بررسی و تحقیق در زمینه خواص دارویی گیاهان ، امکانات تهیه و استفاده از داروهای گیاهی مورد تاکید قرار گرفته و در اسناد بالادستی بر ترویج استفاده‌ از داروهای طبیعی و سنتی تاکید شده است.

جمشیدی با اشاره به خودکفایی ایران در تولید فرآورده های طبیعی، گیاهی و سنتی ، تصریح کرد: بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده این فرآورده‌ها، در کارخانجات دیگر، داروهای طبیعی و گیاهی را می‌سازند.

عباس کبریایی‌زاده رئیس سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی غذایی ایران نیز در ادامه این نشست خبری افزود: در هیچ کشوری مکمل و فرآورده ها طبیعی ، سنتی و گیاهی مشمول مقررات دارویی نبوده و فقط شیرهای رژیمی خاص برای نوزادان نارس جزو دارو بشمار می رود.

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان در جهت منافع ملی فعالیت می کنند، اظهارداشت: فرآورده های طبیعی، سنتی ، گیاهی و مکمل ها مشمول قیمت گذاری از سوی وزارت بهداشت محسوب نمی شوند و ضرورت دارد کارهای بورکراسی از سوی وزارت بهداشت به انجمن ها واگذار شود.

منابع مالی در حوزه تجهیزات پزشکی به درستی هزینه شود

 

امیر حسین سعیدی رئیس سندیکای تولید کنندگان تجهیزات پزشکی نیز با بیان اینکه زنجیره تولید نیاز به بروز رسانی دارد، اظهار داشت: در حوزه تجهیزات پزشکی یک سری اتلاف منابع وجود دارد و برخی از کالاها ضرورتی برای خریداری ندارند و باید منابع مالی به درستی هزینه و استفاده شود.

وی اظهار داشت: اتلاف زمان در زنجیره تولید دارو و تجهیزات پزشکی مهم است، باید در جهت سودآوری صنعت تلاش شود و ضرورت دارد دولت در این حوزه بسترسازی کند زیرا ما توانمندی زیادی در جهت ارتقای حمایت از تولید داریم و نباید به واردات وابسته شویم./سلامت نیوز

 

 

برچسب ها: نظام دارو سازمان غذا و دارو صادرات دارو تخصیص ارز #برنامه هفتم توسعه صنعت دارو
ارسال نظر
آخرین اخبار