آرش راهبر کارشناس خودرو در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، درباره اینکه
بارها شاهد بودهایم که خودروسازان محصول خود را به علت نبودن یک قطعه نتوانستند به خریدار تحویل دهند و این موضوع باعث ایجاد هزینه های جدید بر محصول نهایی میشود.
چرا قیمت محصولات دو خودروساز بزرگ داخلی با دلار حساب میشود، گفت: اصولی در اقتصاد وجود دارد که تولیدات یک کشور وقتی به صادرات میرسد قیمت آن بر حسب بازارهای جهانی محاسبه میشود. در این زمان یک قیمت داخلی داریم و یک قیمت صادراتی که باید بتواند با محصولات مشابه خود در بازارهای جهانی رقابت کند و این قیمت صادراتی است که توان شما را در تولید محصول نشان میدهد و در این قسمت دلار وارد کار میشود چرا که سنجش میزان اقتصاد جهانی بر مبنای دلار محاسبه میشود نه ریال.
بیشتر بخوانید: سناریوی بازار موبایل در کمین صنعت خودرو!| دستی که از جیب مردم بیرون نمیآید
شورای رقابت می خواهد طرف مصرف کننده را بگیرد، اما خب اقتصاد علمی ساده است و 2 به علاوه 2 باید بشود 4 نمی شود گفت 2 به علاوه 2 میشود 1.
وی در پاسخ به این سوال که چرا یک محصول از این دو خودروساز بزرگ با قیمت 400 میلیون تومان یا بر پایه دلار روز تقریبا 8 هزار دلار به بازار داخل فروخته میشود، اما همین محصول در بازارهای جهانی بسیار ارزانتر است؟ و در حقیقت مردم پول برندهای خوب خودروسازی جهان را پرداخت میکنند، اما محصولی با کیفیت که بر همه واضح است دریافت نمیکنند؟ پاسخ داد: به نظر من این موضوع به فضای دستوری بازار برمیگردد. منطق تولید در صنعت خودرو برآورد هزینههای تولید به علاوه هزینه سربار و محاسبه سود میباشد. در این صورت برای رسیدن به قیمت مناسب شما باید با افزایش تعداد تولید هزینهها را کاهش داده تا نهایتاً یک هزینه سربار باقی بماند که آن هم در تیراژ به صفر میل میکند. بنابراین شما خودروسازی را پیدا نمیکنید که سالانه ۱۰۰ یا ۲۰۰ دستگاه خودرو تولید کند، اما آن را با قیمت خودروهای اقتصادی در رنج ۸ تا ۱۰ هزار دلار به بازار عرضه کند در این صورت آن شرکت ورشکسته میشود. به همین دلیل استراتژی تولید هر محصول در ابتدای کار مشخص است به عنوان مثال: اگر خودرو تولید شده به میزان یک میلیون دستگاه برسد بعد از آن باقی تولیدات سود شرکت به حساب میآید.
راهبر افزود: ما به علت اینکه نمیتوانیم در بازارهای جهانی حضور داشته باشیم صادرات خود را دستوری انجام میدهیم به این صورت که میگوییم خودرو باید تولید شود و باید صادرات هم صورت بگیرد. حالا با تمام مشکلات و معضلاتی که در راه تولید هست مانند کمبود مواد اولیه، گران بودن آن، عدم تولید زیاد و نبود قطعه باعث میشود ما نتوانیم میزان تولید خودرو را با میزان قطعه موجود متناسب کنیم و بارها شاهد بودهایم که خودروسازان محصول خود را به علت نبودن یک قطعه نتوانستند به خریدار تحویل دهند و این موضوع باعث ایجاد هزینه های جدید بر محصول نهایی میشود. حال با تمام این تفاسیر ما میخواهیم خودروی خود را به دیگر کشورها بفروشیم در حالی که تولیدات ما محصولات قدیمی است و در همان کشورهای هدف محصولات به روزتری موجود میباشد و با مسائلی که گفته شد طبیعتاً هزینه تولید ما نیز مقرون به صرفه نمیباشد، پس این طبیعی است که کسی مایل به خرید محصول خودروسازان ما نباشد.
خودروسازی را پیدا نمیکنید که سالانه ۱۰۰ یا ۲۰۰ دستگاه خودرو تولید کند، اما آن را با قیمت خودروهای اقتصادی در رنج ۸ تا ۱۰ هزار دلار به بازار عرضه کند در این صورت آن شرکت ورشکسته میشود.
بیشتر بخوانید: ادامه روند کاهشی قیمت خودرو|واردات خودرو برای قشر عادی نیست!
وی ادامه داد: ما مجبور میشویم خودروی خود را با قیمتی بسیار پایینتر بفروشیم تا صادرات را محقق کنیم. حالا با این وضعیت ما به تفاوت هزینه خودروی صادر شده در بازار داخلی توسط خریداران داخلی تامین میشود تا این تعادل برقرار شود و خودروسازان ما با این روش ضرر خود را جبران مینمایند و میشود گفت صادرات ما رنگ و بوی سیاسی میگیرد. به عنوان مثال: زمانی که تصمیم گرفتیم در ونزوئلا خودرو تولید کنیم هیچ توجیه اقتصادی نداشت چرا که باید تمام قطعات از ایران به ونزوئلا میرفت و سر آخر هم پس از خرید خودرو پول هیچ کدام را پرداخت نکردند . اینجا هم برای جبران ضرر رو به بازار داخلی می آوریم و می خواهیم با فروش خودروی خود با قیمت هایی نزدیک به قیمت های جهانی آن ها را جبران کنیم.
کارشناس خودرو در پایان خاطرنشان کرد: در داخل شورایی وجود دارد به نام شورای رقابت که می خواهد طرف مصرف کننده را بگیرد، اما خب اقتصاد علمی ساده است و 2 به علاوه 2 باید بشود 4 نمی شود گفت 2 به علاوه 2 میشود 1. این گونه میشود که بازار داخل هم خودروسازان بنا به عرضه کم نمی توانند تقاضا را پاسخگو شوند و قیمتها بالا می رود.