۰۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۴
تعداد بازدید: ۵۵۶۰۵۳
معاون اسبق آموزش متوسطه گفت: در سرشماری‌های اخیر اعلام شده آمار بی سوادان و کم سوادان حدود ۱۰ میلیون نفر است. این عدد بسیار قابل توجه است. از آن طرف هم بر اساس آمار‌های رسمی تا ۲ میلیون نفر بازمانده از تحصیل داریم که به دوره ابتدایی راه پیدا نکردند.
کد خبر: ۳۵۴۹۵

بی‌سواد باید از مسائل اجتماعی محروم شود!/در قانون تحصیلات تا پایان متوسطه اول اجباری است/باید برای والدین مقصر تبعات قانونی در نظر گرفته شود

نهضت سوادآموزی

کسی که برای آموزش سواد همت نمی‌کند باید تقاصش را بپردازد حتی در قانون آورده شده که تحصیلات تا پایان متوسطه اول اجباری است. اگر هم در این مسئله مقصر والدین هستند باید تبعات قانونی برای آن‌ها در نظر بگیریم.

 

ابراهیم سحرخیز، معاون اسبق آموزش متوسطه و کارشناس آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، به مناسبت روز نهضت سوادآموزی به بیان مسائلی پرداخت که در ادامه مشروح این گفتگو را می‌خوانید:

 ضربه بزرگی که از کمبود نیروی انسانی می‌خوریم مربوط به نهضت سوادآموزی است!

سحرخیز گفت: در سرشماری‌های اخیر اعلام شده آمار بی سوادان و کم سوادان حدود 10 میلیون نفر است. این عدد بسیار قابل توجه است. از آن طرف هم بر اساس آمارهای رسمی تا 2 میلیون نفر بازمانده از تحصیل داریم که به دوره ابتدایی راه پیدا نکردند. همچنین قریب به 20 درصد پوشش تحصیلی‌مان از متوسطه دوم هنوز کامل نشده است. امروزه سواد تنها در مهارت پایه خواندن و نوشتن خلاصه نمی‌شود، سواد مهارت‌های عدیده‌ای است که در حوزه‌های مختلف باید تعریف شود. سواد یک توانایی است که هر شهروند پیدا می‌کند ضمن اینکه در ارتباط با دیگران زمینه بهتری را فراهم کند. هنوز تا رسیدن به این شایستگی و توان فاصله زیادی داریم.

بیشتر بخوانید: آموزش و پرورش تنهاست!/ساختارسازی‌ها خلاف قانون اساسی است!+ ویدیو

وی ادامه داد: در یک دوره‌ای باید نهضت سوادآموزی توسعه پیدا می‌کرد.هنگامی که امام فراخوانی در این خصوص دادند و فرمودند تمامی ایران را مدرسه کنید و همه برای باسواد کردن قیام کنند، با رشد جمعیتی که روبه‌رو بودیم، می‌طلبید نضت سوادآموزی را راه بیندازیم تا بتوانیم مسائل بی‌سوادی را درمان کنیم. در آن دوران توانستیم به لحاظ کمی توفیقاتی را داشته باشیم. در دوران ابتدایی بیش از 98 درصد، متوسطه اول 85 تا 95 درصد و در متوسطه دوم 80 تا 85 پوشش تحصیلی داریم.

بیشتر بخوانید: نگاه استراتژیک دولت و حاکمیت شکست خورده‌ است!/30درصد بچه‌های ابتدایی در خواندن و نوشتن مشکل دارند/کمبود 300 هزار معلم

نهضت سوادآموزی

در حال حاضر ضربه بزرگی که از کمبود نیروی انسانی می‌خوریم یک بخش مربوط به نهضت سوادآموزی است. این ساختار باید در تشکیلات آموزش و پرورش حذف شود و بیش از این برایش هزینه‌ای صورت نگیرد و به معاونت ابتدایی بسپاریم.

 

نهضت سوادآموزی باید در تشکیلات آموزش و پرورش حذف شود!

معاون اسبق آموزش متوسطه خاطرنشان کرد: به نظر بنده تداوم نهضت سوادآموزی با شرایط کنونی دیگر لازم نیست. بنده معتقدم که ادامه پیدا کردن سازمان نهضت سوادآموزی هیچ فایده ای نداشته و تنها دستاوردش در این چند سال اخیر باقی گذاشتن بیش از 10 میلیون کم‌سواد وبی‌سواد در جامعه بوده است. باید این بخش منحل و در آموزش ابتدایی ما ادغام شود. سازمان نهضت سوادآموزی یک مقدار در ساختار نیروی انسانی آموزش و پرورش هم اثرات سوء داشته است. متاسفانه از آنجایی که آموزش و پرورش مدیریت بر منابع انسانی نداشته و ندارد و هر ساله با کمبود معلم مواجه است، در حال حاضر ضربه بزرگی که از کمبود نیروی انسانی می‌خوریم یک بخش مربوط به نهضت سوادآموزی است. این ساختار باید در تشکیلات آموزش و پرورش حذف شود و بیش از این برایش هزینه‌ای صورت نگیرد و به معاونت ابتدایی بسپاریم.

این کارشناس ادامه داد: هر کسی که در شرایط امروز جامعه بی‌سواد است باید خودش احساس ضرورت کند که درس بخواند و اگر خیلی اصرار به بی سوادی دارد باید از یک سری مسائل اجتماعی محروم شود. کسی که برای آموزش سواد همت نمی‌کند باید تقاصش را بپردازد حتی در قانون هم آورده شده که تحصیلات تا پایان متوسطه اول اجباری است. اگر هم در این مسئله مقصر والدین هستند باید تبعات قانونی برای آن‌ها در نظر بگیریم یا اگر خود دانش‌آموزان مشکلاتی از جهت دسترسی به مدرسه یا فقر اقتصادی دارند، تمام این موارد را حل و فصل کنیم تا تولید بی‌سوادی در کشور خاتمه یابد و یک بار برای همیشه بتوانیم جشن مبارزه با بی‌سوادی را برگزار کنیم.

برچسب ها: سواد آموزی نیروی انسانی جامعه بازمانده از تحصیل دوره ابتدایی مسائل اجتماعی رابطه والدین و فرزندان قانون معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش
ارسال نظر
آخرین اخبار