۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۴
تعداد بازدید: ۳۷۷۰۶۴
نیکزادالحسینی گفت: بسیاری از کتب درسی برای افراد نابینا حتی در مقطع ابتدایی، متوسط اول و دوم و دانشگاه‌ها به خط بریل چاپ و منتشر نمی‌شود در نتیجه این افراد فاصله‌شان با خط بریل بیشتر می‌شود یعنی استفاده کردن از خط بریل را به تدریج فراموش می‌کنند.  
کد خبر: ۳۵۵۶۵

همه مشکلاتی که خط بریل در ایران دارد/دستگاه‌هایی متولی امور نابینایان امکانات را برای افراد نابینا فراهم کنند

هزینه‌های سنگین چاپ و نشر خط بریل/ نه از طرف دولت حمایت‌های لازم صورت می‌گیرد و نه خیرین زیادی هستند که بتوانند برای تهیه این چاپگرها کمک کنند

هزینه‌های سنگین چاپ و نشر خط بریل/شرکت‌های دانش‌بنیان انواع و اقسام چاپگر بریل تولید کنند

سید مرتضی نیکزادالحسینی، مدیرعامل مؤسسه قرآن و عترت روشندلان اصفهان و دبیر دومین دوره مسابقات قرآن بصائر ویژه نابینایان و کم‌بینایان سراسر کشور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، ضمن گرامیداشت روز جهانی بریل افزود: امیدواریم که فقط یک همچین روزی به یاد موضوع استفاده افراد نابینا از خط بریل برای ارتقای سطح علمی شان و برای اینکه بتوانند از امکانات موجود در جامعه استفاده کنند، نباشیم بلکه در تمام طول سال به دنبال این باشیم که مشکلات این حوزه به شیوه خاص خودش حل شود. 

بسیاری از کتب درسی برای افراد نابینا حتی در مقطع ابتدایی، متوسط اول و دوم و دانشگاه‌ها به خط بریل چاپ و منتشر نمی‌شود در نتیجه این افراد فاصله‌شان با خط بریل بیشتر می‌شود یعنی استفاده کردن از خط بریل را به تدریج فراموش می‌کنند. 

نیکزادالحسینی گفت: برخی اماکن اداری راهنمایی به خط بریل ندارند حتی داخل برخی آسانسورها که باید برای دکمه‌ها خط بریل نوشته شده باشد چنین چیزی را ندارند تعداد کمی از این آسانسورها چنین امکانی را فراهم کردند البته مشکل بالاتر از این حرف‌ها است و آن این است که در حال حاضر بسیاری از کتب درسی برای افراد نابینا حتی در مقطع ابتدایی، متوسط اول و دوم و دانشگاه‌ها به خط بریل چاپ و منتشر نمی‌شود در نتیجه این افراد فاصله‌شان با خط بریل بیشتر می‌شود یعنی استفاده کردن از خط بریل را به تدریج فراموش می‌کنند. 

وی ادامه داد: در حال حاضر در دورانی هستیم که در شبکه‌های داخلی و خارجی گوشی اندروید امکاناتی همانند ویس و ضبط صدا دارد که برای افراد نابینا دسترس‌پذیر باشد، این روند کار خوبی است اما آن‌قدر افراد نابینا به این حوزه ورود پیدا کردند که دیگر رغبتی برای استفاده از خط بریل ندارند. پس این مسئله دو بعد دارد یکی در مرحله اول خود مسئولین دستگاه‌هایی که باید امکانات استفاده از خط بریل را برای نابینایان فراهم کنند، هستند بعد دوم این است که نابینایان رغبت کنند و به سمت و سو استفاده از خط بریل روند و مطالبه‌گر باشند. خط بریل تمرکز افراد نابینا را زیادتر می‌کند و می‌توانند بهتر مطالب را به ذهن خود بسپارند.

هزینه‌های سنگین چاپ و نشر خط بریل/ نه از طرف دولت حمایت‌های لازم صورت می‌گیرد و نه خیرین زیادی هستند که بتوانند برای تهیه این چاپگرها کمک کنند

 نه از طرف دولت حمایت‌ لازم صورت می‌گیرد و نه خیرین زیادند که بتوانند برای تهیه چاپگرها کمک کنند

دستگاه‌هایی که متولی امور نابینایان هستند همانند سازمان آموزش و پرورش استثنایی یا سازمان بهزیستی و تشکل‌های نابینایان لازم است که امکانات خط بریل را برای افراد نابینا فراهم کنند.

مدیرعامل مؤسسه قرآن و عترت روشندلان اصفهان به مشکلات خط بریل اشاره و مطرح کرد: دستگاه‌هایی که متولی امور نابینایان هستند همانند سازمان آموزش و پرورش استثنایی یا سازمان بهزیستی و تشکل‌های نابینایان لازم است که امکانات خط بریل را برای افراد نابینا فراهم کنند البته علت ضعف این کار یکی به دلیل هزینه‌های سنگین چاپ و نشر خط بریل است، به همین دلیل ادارات و تشکل‌ها به راحتی زیر بار تهیه نمی‌روند به دلیل اینکه اعتبار و بودجه لازم را در اختیار ندارند. قبلاً دستگاه‌های چاپگر بریل خارجی وارد ایران می‌شد و مورد استفاده قرار می‌گرفت اما به دلیل تحریم دیگر امکانش نیست البته یکی از شرکت‌های دانش بنیان در این زمینه ورود پیدا کرد و چاپگر بریل ایرانی را تولید کرد و مورد استفاده قرار گرفت اما متاسفانه سازمان‌های متولی به تهیه ورود چاپگرهای بریل ایرانی ورود پیدا نکردند. علت دوم هم هزینه‌های سنگین کاغذ است که بسیار بالا است وقتی کتابی به خط بریل برای افراد نابینا چاپ می‌شود باید به شکلی صحافی شود که برای این افراد به راحتی قابل استفاده باشد.

دبیر دومین دوره مسابقات قرآن بصائر ویژه نابینایان و کم‌بینایان سراسر کشور ادامه داد: همه این موارد جزو مشکلاتی است که خط بریل در ایران دارد. در کشور حدود ۴۰ آموزشگاه نابینایان داریم که اعتبارات و بودجه لازم را برای تهیه چاپگر بریل ندارند، نه از طرف دولت حمایت‌های لازم صورت می‌گیرد و نه خیرین زیادی هستند که بتوانند برای تهیه این چاپگرها کمک کنند. 

نیکزادالحسینی ابراز امیدواری کرد: رسانه‌ها این دغدغه و مشکلات را منعکس کنند و بیشتر و بهتر به این موضوع بپردازند و دستگاه‌هایی که متولی امور نابینایان هستند به دنبال این باشند که از چاپ و نشر منابع مختلف به خط بریل حمایت کنند و تمام در دسترس افراد نابینا قرار گیرد همچنین باید از شرکت‌های دانش بنیان که به دنبال تولید چاپگرهای بریل هستند حمایت شود تا کارشان را بهتر ادامه دهند و به دنبال این باشند که انواع و اقسام چاپگرهای بریل را تولید کنند.

برچسب ها: خط بریل نابینایان نابینایی رسانه ملی مشکلات دغدغه های تشکل‌های مردمی هزینه‌های ادارات دستگاه های اجرایی
ارسال نظر
آخرین اخبار