۰۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۰
تعداد بازدید: ۴۶۱۰۹۸
وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور گفت: روز جهانی آب فرصتی است برای تعهد در اهمیت این مایه حیاتی و باید اندیشه کنیم و گام‌هایی را برای حفظ آن برداریم.
کد خبر: ۳۶۴۶۵

روز جهانی آب

عبور چهارمین سال خشک پیاپی!/ یک وضعیت ناخوشایند در پیش رو داریم/ ارگان‌های مسئول گام‌های عملی مهمی را اتخاذ کنند تا بتوانند آب سرزمین را به صورت پایدار نگه دارند

احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، به مناسبت روز جهانی آب مطرح کرد: روز جهانی آب فرصتی است برای تعهد در اهمیت این مایه حیاتی و باید اندیشه کنیم و گام‌هایی را برای حفظ آن برداریم. شعار امسال روز جهانی آب " آب زیرزمینی، گنجینه‌ی پنهان" است که این شعار بر ضرورت توجه به این منبع ارزشمند و پنهان تاکید بسیار می‌کند، آب‌های زیرزمینی به عنوان منبع اصلی آب آشامیدنی کشاورزی نقش حیاتی در زندگی ما دارد و لازم است که با افزایش آگاهی و تشویق به اقدام‌های موثر بتوانیم پایداری سرزمینمان را با حفظ آب‌های سرزمینی حفظ کنیم.

حتما الگوهای مصرف آب باید رعایت شود تا با کاهش مصرف، جلوگیری از آلودگی و مدیریت پایدار آب بتوانیم این وظیفه را که یک وظیفه همگانی و فردی است به نحو احسن انجام دهیم و نقش موثری در حفظ آب ایفا کنیم.

بیشتر بخوانید: مسیر توسعه کشور باید اصلاح شود/۸۰ درصد آب‌های تجدید پذیر ایران توسط چاه‌های کشاورزی استخراج می‌شود!

وظیفه ادامه داد: باید سازمان‌ها و به خصوص ارگان‌های مسئول گام‌های عملی مهمی را اتخاذ کنند تا بتوانند آب سرزمین را به صورت پایدار نگه دارند. بخشی از آب کشور خارج از سرزمین خودمان تهیه می‌شود پس باید بتوانیم با دیپلماسی فعال سهم کشور را در این خصوص حفظ کنیم و در واقع آن را بهبود دهیم.

بیشتر بخوانید: پیش بینی بارش‌ها در فصل زمستان؟/احتمال قوی دادیم بارش‌های پاییز خوب باشد متاسفانه این اتفاق رخ نداد!

وی خاطرنشان کرد: حتما الگوهای مصرف آب باید رعایت شود تا با کاهش مصرف، جلوگیری از آلودگی و مدیریت پایدار آب بتوانیم این وظیفه را که یک وظیفه همگانی و فردی است به نحو احسن انجام دهیم و نقش موثری در حفظ آب ایفا کنیم. امیدوار هستم این روز جهانی با تعهد تک تک افراد در حفظ و مدیریت پایدار منابع آب گامی برای تضمین آینده پایدار باشد.

روز جهانی آب

چهارمین سال خشک پیاپی را گذراندیم!

در زمستان وضعیت کم بارشی ضعیف‌تر بود اما پاییزمان بسیار خشک گذشت، پاییز با ۴۲ درصد بارش کمتر از نرمال و زمستان با ۱۷ درصد بارش کمتر از نرمال مواجه بودیم که تاکنون وضعیت بارش به منفی ۲۷/۵ درصد رسیده است.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی در ادامه به بارش‌های سال جاری اشاره و مطرح کرد: از ابتدای سال آتی در کشور تا کنون در کل ۱۱۱/۴ میلی متر بارندگی داشتیم که به طور متوسط تا این موقع سال باید ۱۵۳/۶ میلی متر بارندگی به طور نرمال دریافت می‌کردیم که متاسفانه ۴۲ میلی متر کمتر از نرمال است، به عبارتی ۲۷/۵ درصد بارندگی‌مان کمتر از نرمال شد. اگر شرایط بارش‌های امسال را را با سال گذشته مقایسه کنیم باز هم میزان بارش ۱۹ درصد پایین‌تر است بنابراین سال ۱۴۰۲ به طور نسبی یک سال کم بارش و خشک تلقی می‌شود البته سه سال گذشته هم این چنین بوده پس در این شرایط چهارمین سال خشک پیاپی را گذراندیم. در زمستان وضعیت کم بارشی ضعیف‌تر بود اما پاییزمان بسیار خشک گذشت، پاییز با ۴۲ درصد بارش کمتر از نرمال و زمستان با ۱۷ درصد بارش کمتر از نرمال مواجه بودیم که تاکنون وضعیت بارش به منفی ۲۷/۵ درصد رسیده است.

وضعیتی ناخوشاید در ماه‌های پیش رو

وی افزود: نکته‌ای دیگری که حائز اهمیت است، متاسفانه همانطور که بارندگی‌ها کمتر از نرمال بوده، بارش برف هم به همان میزان بوده و از سویی دیگر با دمای بالاتر از نرمال مواجه بودیم مخصوصا دوماه اول زمستان و پاییز هوای گرم را تجربه کردیم، کم بارشی و دمای بالا مفهومش این است که در مناطق مرتفع و کوهستانی کشور نشست برف کمتر از نرمال بوده است. در نتیجه این موضوع، یک وضعیت ناخوشایند برای ماه‌های گرم در پیش رو داریم که با ذخیره برفی کمتر از نرمال مواجه‌ایم.

وضعیت‌ بارش طی دو هفته آینده چگونه است؟

روز جهانی آب فرصتی برای تعهد در اهمیت این مایه حیاتی/ ۱۴۰۲ یک سال کم بارش و خشک تلقی می‌شود/ باید بتوانیم با دیپلماسی فعال سهم کشور را در این خصوص حفظ کنیم

وظیفه در پایان به بارش‌های پیش رو اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در دو هفته آینده با بارش‌های خوب به خصوص در حوزه جنوب غرب و غرب کشور مواجه هستیم، نیمه غربی البرز هم بارش‌های خوبی را دریافت خواهد کرد اما در نیمه شرقی بارندگی‌ها چندان مطلوب نیست بنابراین در حوزه غرب استان‌های چابهار، کهکیلویه، لرستان، ایلام، خوزستان و تا حدودی بوشهر و فارس بارش‌های خوبی را دریافت می‌کنند و برخی از استان‌ها همانند کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی به احتمال زیاد بارش‌هایشان فراتر از نرمال شود اما عرض‌های جنوبی‌تر همانند هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و کرمان بارش خوبی دریافت نخواهند کرد بنابراین بی‌هنجاری منفی بارش در این مناطق تشدید می‌شود اما در حوزه غرب بی‌هنجاری‌ها کاهش پیدا می‌کند. ناگفته نماند که استان‌های تهران، البرز و قزوین هم بارش‌های خوبی خواهند داشت.

برچسب ها: آب کم آبی سازمان هواشناسی احد وظیفه بارندگی بارش
ارسال نظر
آخرین اخبار