۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۲
تعداد بازدید: ۷۰۵۵۳۳
رئیس‌زاده، رئیس سازمان نظام پزشکی کشور گفت: وضع تعرفه و اقتصاد سلامت، وضعیت نابهنجاری است، تعرفه‌ها به شکل دستوری در ده سال اخیر پایین نگه داشته شده که این عوارض بسیار سنگینی برای حوزه بهداشت و درمان دارد.
کد خبر: ۳۶۵۰۴

عوارض سنگین حوزه بهداشت و درمان به علت وضع تعرفه دستوری/کمبود تخصص در رشته‌های اطفال، بیهوشی، زنان و جراحی!

وضعیت ناهنجار بهداشت و درمان کنونی/ تعرفه‌ها به شکل دستوری پایین نگه داشته شده/ این موضوع تبعات خوبی را برای کشور نخواهد داشت

سند ابلاغیه سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری اصلا مدنظر نیست

محمد رئیس‌زاده، رئیس سازمان نظام پزشکی کشور به مناسبت روز جهانی سلامت در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، مطرح کرد: وضعیت حوزه سلامت در کشور از چند منظر قابل بررسی است. بحث اول رشدی است که در طی این ۴۵ سال داشته‌ایم، در حوزه سلامت، بهداشت، درمان و آزمون تربیت نیروهای تخصصی و فوق تخصصی رشد بسیار خوبی داشته‌ایم. متولیان کاری کرده‌اند که کشور در این عرصه‌ها به خود کفایی مطلق رسیده و توان ارائه خدمات به خارج از کشور هم داریم.

بیشتر بخوانید: علت و علائم بیماری سندروم داون؟/چرایی عدم انجام غربالگری در ایران!/مواردی که احتمال ابتلای نوزاد را افزایش می‌دهد

خالی ماندن ظرفیت صندلی‌های دوره‌های دستیاری

سند ابلاغیه سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری که دهمین سال هم گذشت متاسفانه اصلا مدنظر نیست و قوانین متضاد با آن وضع و اجرا می‌شود، بنده اعتقاد دارم در سیاست‌گذاری‌ها و اجرا کسی به این سند توجه نکرده است. راه حل برون رفت از چالش‌های حوزه سلامت عمل به این سند است.

رئیس‌زاده ادامه داد: تعداد پزشکان ما از ۱۳ هزار نفر به ۱۷۰ هزار نفر، دانشکده‌ها از ۹ دانشکده پزشکی به ۷۰ دانشکده افزایش یافته همچنین تعداد متخصصین کشور در سال ۶۲، ۵ هزار نفر بود که هم اکنون به ۵۰ هزار نفر و تعداد متخصصین خانم از ۷۰۰ نفر به ۲۲ هزار نفر رسیده است یعنی تقریبا ۳۰ برابر شده است، تعداد فوق تخصص‌های خانم از ۴ نفر به ۱۶۰۰ نفر رسیده است. ۵۰ هزار عمل پیوند کلیه، ۷ هزار عمل پیوند کبد در طی این چندین سال انجام شده، مرگ و میر مادران باردار از بالای ۲۰۰ درصد هزار به زیر ۲۵ درصد هزار رسیده که این در دنیا یک عدد کم نظیری است. در کل در حوزه تربیت نیروهای تخصصی و فوق تخصصی توسعه بسیار خوبی داشته‌ایم.

بیشتر بخوانید: شناسایی بیش از ۴۰۰ نوع بیماری نادر در کشور/ تمامی دستگاه‌ها برای رفاه بیماران نادر وظیفه‌ای دارند

وی افزود: از وضعیت کنونی باید بگویم که وضعیت حال بهداشت و درمان کنونی خوب نیست. در حوزه پزشکان عمومی با چالش‌های بسیار جدی و مزمنی مواجه‌ایم، در حوزه رزیدنتی و دستیاری مشکلات ما بسیار مشکلات صعبی و بحرانی است که متاسفانه حل نشده، وضعیت دشوار نیروهای رزیدنتی تمایل پزشکان عمومی را برای ورود به رشته‌های تخصصی بسیار کم کرده به خصوص در رشته‌های اطفال، بیهوشی، زنان و جراحی به همین دلیل با کمبود تخصص‌ها و خالی ماندن ظرفیت صندلی‌های دوره‌های دستیاری مواجه هستیم.

وضعیت ناهنجار بهداشت و درمان کنونی/ تعرفه‌ها به شکل دستوری پایین نگه داشته شده/ این موضوع تبعات خوبی را برای کشور نخواهد داشت

وضعیت نابهنجار تعرفه و اقتصاد سلامت

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور به اشاره به تعرفه‌های پزشکی گفت: بنابراین وضع تعرفه و اقتصاد سلامت ما وضعیت ناهنجاری است، تعرفه‌ها به شکل دستوری در ده سال اخیر پایین نگه داشته شده که این عوارض بسیار سنگینی برای حوزه بهداشت و درمان دارد. وضعیت مهاجرت و خودکشی‌ها در حوزه سلامت، مسائلی است که باید حل شود و در یک کلام نیروی انسانی و تخصصی به فراموشی سپرده شده، توجه به نیروی انسانی بسیار پایین آمده و این موضوع تبعات خوبی را برای کشور نخواهد داشت.

رئیس‌زاده در پایان بیان کرد: سند ابلاغیه سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری که دهمین سال هم گذشت متاسفانه اصلا مدنظر نیست و قوانین متضاد با آن وضع و اجرا می‌شود، بنده اعتقاد دارم در سیاست‌گذاری‌ها و اجرا کسی به این سند توجه نکرده است. راه حل برون رفت از چالش‌های حوزه سلامت عمل به این سند است. این راه حلی است که باید مد نظر قرار گیرد و جامعه پزشکی هم جز عمل به قانون و اجرای این سند مطالبه دیگری ندارد. ان‌شاالله همه مسئولین این سند را مد نظر قرار دهند و با عمل به آن بتوانیم روند رو به رشد جامعه پزشکی را داشته باشیم.

برچسب ها: بهداشت و درمان محمد رئیس زاده تعرفه پزشکی سلامت چالش‌های چالش های تعرفه ها کمبود امکانات زنان کمبود تخصص
ارسال نظر
آخرین اخبار