۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۲
تعداد بازدید: ۱۶۱۳۶۶
ورودی صندوق های بازنشستگی بعلت بکارگیری گسترده کارگران اتباع بیگانه و رواج گسترده اشتغال بدون قرارداد کارگران ایرانی است و افزایش سن بازنشستگی ظلم آشکار به شاغلین و حمایت از رواج قانون شکنی است.
کد خبر: ۸۱۸۱

افزایش سن بازنشستگی ظلم آشکار به شاغلین

مجید گودرزی، کارشناس اقتصادی

پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛

اشکال اول
خداوند سبحان در هشت آیه انسان را به وفای به عهد فراخوانده است. و این قانون نقض عهد است. آیا کارگران از این خلف وعده راضی هستند؟

همچنین ماده 4 قانون مدنی می گوید :« قانون نسبت به ماقبل اثر ندارد.»

ماده ۱۰ قانون مجازات اسلامی می گوید :« هیچ فعل با ترک فعلی را نمی توان به عنوان جرم به موجب قانون متاخر مجازات نمود».

اما اصلاح قانون بازنشستگی یکطرفه و بدون رضایت طرف قرارداد، شرایط جدیدی را تحمیل کرده است که نقض قانون و قراردادهای کاری است.

با وجود آنکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی ادعا می کنند این قانون برای مستخدمین جدید است، اما در بندهایی برای کارمندان و کارگران بالای ۲۸ سال معافیت هابی در نظر گرفته شده است.
سوال مهم اینست که کدام مستخدم جدیدالورود ۲۸ سال سابقه دارد!؟

شاغلین فعلی بر اساس مواد ۱۰۳ ،۱۰۴ و ۱۰۷ قانون مدیریت خدمات کشوری شاغل شده اند و ترتیبات بازنشستگی آنها به صراحت قید شده است. اصلاح یکطرفه و بدون رضایت کارگران غیر قانونی است و صرف قدرت داشتن کارفرماها برای تحمیل شرایط دلخواه و سوء استفاده از بحران بیکاری نیاید زمینه ساز تصویب قانون باشد.

اشکال دوم
افزایش سن بازنشستگی خاص کشورهای است که با بازار کار اشباع شده(فرصتهای شغلی بیش از افراد جویای کار ) مواجه هستند و برای جلوگیری از اشتغال نیروی کار خارجی. اما در ایران بازار کار در وضعیت اشتغال ناقص (بیکاری و کمتر بودن فرصت های شغلی نسبت به افراد جویای کار) قرار دارد و افزایش سن بازنشستگی بحران بیکاری را بدتر می کند.

اشکال سوم
ایران با بحران مهاجرت مواجه است و تصویب چنین لوایحی میزان مهاجرت را افزایش می دهد. چه کسی حاضر است در سیستم کارگری و کارمندی کشور ۳۵ سال کار کند تا مفتخر به دریافت مستمری ناچیز و زیر خط فقر در ایران  شود؟

اشکال چهارم
بر خلاف منظور و نظر تصویب کنندگان که درصدد کاهش ورودی صندوقهای بازنشستگی بودند، اتفاق افتاد و بخش بزرگی از نیروی کار بخاطر اینکه مشمول این قانون نشوند، درخواست بازنشستگی حتی پیش از موعد را دارند و این قانون یک شوک به صندوقهای بازنشستگی بود.

اشکال پنجم 
ضعف اساسی صندق های بازنشستگی فساد است. و هیچ ارتباط معنا داری بین افزایش سن بازنشستگی و رفع فساد در این صندوق‌ها نیست. بعبارتی دیگر با افزایش سن بازنشستگی مشکل فساد در این صندوق‌ها حل نمی شود.

اشکال ششم 
ورودی صندوق های بازنشستگی بعلت بکارگیری گسترده کارگران اتباع بیگانه و رواج گسترده اشتغال بدون قرارداد کارگران ایرانی است و افزایش سن بازنشستگی ظلم آشکار به شاغلین و حمایت از رواج قانون شکنی است.

برچسب ها: سن بازنشستگی افزایش سن بازنشستگی بازنشستگان
ارسال نظر
آخرین اخبار