۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۲
تعداد بازدید: ۱۰۱۳۹۳
سرقت‌های مسلحانه از بانک‌ها این امتیاز را برای مشتریان داشت که موجودی حساب‌های بانکی آن‌ها محفوظ می‌ماند، اما در شیوه سرقت‌های سایبری، بانک‌ها ضمانتی درباره محافظت از موجودی حساب مشتریان ندارند.
کد خبر: ۸۸۵۱

سرقت‌های مسلحانه از بانک‌ها

پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛

حسین فصیحی طی یادداشتی در شماره امروز جوان نوشت: پایین بودن امنیت درگاه‌های بانکی یکی از مسیر‌های هموار برای دسترسی مجرمان سایبری به موجودی حساب‌های بانکی شهروندان است. تا پیش از ورود فناوری‌های نوین به زندگی اجتماعی، دسترسی مجرمان به موجودی بانک‌ها امری دشوار تلقی می‌شد، چراکه این دسترسی بدون حضور فیزیکی در بانک امکانپذیر نبود، از همین‌رو مجرمان به سبک و شیوه سنتی دست به سرقت مسلحانه از بانک‌ها می‌زدند و موجودی نقدی بانک را سرقت می‌کردند. ورود فناوری‌های نوین و مجهز شدن نظام بانکی به سامانه‌های روز که برای ارائه خدمات آسان و رضایت مشتریان صورت می‌گیرد، رضایت مجرمان را هم به همراه داشته است، چراکه آن‌ها بدون ریسک حضور در بانک و به خطر انداختن جانشان در مواجهه با پلیس می‌توانند از اتاق خواب خانه‌ها یا سلو‌ل‌هایشان در زندان حساب‌های بانکی را خالی کنند.

تا پیش از ورود رمز‌های یک‌بار مصرف به چرخه بانکی، مجرمان سایبری موفق شده بودند هزاران میلیارد تومان از موجودی حساب‌های بانکی را بدون شلیک حتی یک گلوله سرقت کنند. آن‌ها از شیوه‌های مرسوم که در این زمینه فعال است استفاده می‌کنند، از جمله ساخت درگاه‌های جعلی بانک‌ها که طعمه‌های خود را با یک لینک به این درگاه‌ها هدایت و بعد از دریافت اطلاعات بانکی‌شان، موجودی حساب آن‌ها را به حساب‌های اجاره‌ای منتقل می‌کنند. این روز‌ها هم خیلی‌ها با دیدن لینک شارژ رایگان، سایت صیغه، ابلاغ دادگستری، برنده شدن در مسابقه یا موردی از این دست، روی لینک مورد نظر کلیک و امکان بروز یک عمل مجرمانه را فراهم می‌کنند. وقتی آمار این کلاهبرداری‌ها به اوج رسیده بود فشار‌های پلیس و دستگاه عدلیه به بانک‌ها برای بالا بردن امنیت درگاه‌های بانکی‌شان سبب شد برداشت یا انتقال از حساب، مشروط به وارد کردن رمز دوم شود. با اینکه ورود رمز‌های یک‌بار مصرف توانست از آمار بالای تشکیل پرونده‌های کلاهبرداری به این شیوه کم کند، اما منجر به امنیت کامل درگاه‌های بانکی نشد.

سرقت‌های مسلحانه از بانک‌ها این امتیاز را برای مشتریان داشت که موجودی حساب‌های بانکی آن‌ها محفوظ می‌ماند، اما در شیوه سرقت‌های سایبری، بانک‌ها ضمانتی درباره محافظت از موجودی حساب مشتریان ندارند که اگر چنین ضمانتی داشتند بخش مهمی از دارایی‌شان را باید صرف پرداخت غرامت به مشتریان می‌کردند. شاید از گذرگاه همین مصونیت داشتن است که تلاشی برای افزایش امنیت درگاه‌های بانکی مقابل حملات سایبری هکر‌ها صورت نمی‌گیرد. هکر‌هایی که با هک کردن یک حساب بانکی می‌توانند در کمترین زمان ممکن موجودی آن را سرقت کنند.

برچسب ها: بانک ها شبکه بانکی سرقت
ارسال نظر
آخرین اخبار