۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۴
تعداد بازدید: ۱۵۱۶۹۷
گزارش خطوط از ایجاد اختلاف در جنبش افشاگری زنان سینماگر ایران
ماجرای افشاگری‌های زنان سینمای ایران کم کم دارد به جاهای باریک کشیده می‌شود. بعد از این که کتایون ریاحی در پستی اینستاگرامی یکی از بازیگران قدیمی سینمای ایران را- که اتفاقا از خوشنام‌ترین بازیگران سینمای ایران نیز قلمداد می‌شود- به آزار و تعرض متهم کرد، چند نفر از حامیان جنبش زنانه مقابله با خشونت‌های جنسیتی در سینمای ایران از این جنبش اعلام کناره‌گیری کردند!
کد خبر: ۱۵۱۸۲

مردان و زنان بازیگر به دنبال عدالت نه انتقام!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ؛ ماجرای اخیر از پست اینستاگرامی کتایون ریاحی آغاز شد- که از زمان بازی در سریال «یوسف پیامبر» به این سو از بازی در سینما و تلویزیون ایران کناره گرفته است.
کتایون ریاحی با انتشار عکسی از ۲۵ سال پیشِ خود گفت که در آن سال‌ها از سوی یکی از بازیگران مرد- که این روزها با حضور در فرش قرمز جشنواره کن دوباره مورد توجه سینمادوستان قرار گرفته بود- مورد تعرض واقع شده است. ریاحی در این مورد نوشت: «این عکس مربوط به بیست‌وپنج سال پیش است. آن سال‌ها آقای داوود رشیدی ریاست هیئت‌مدیره خانه سینما و آقای ..... دستیار یا معاون بودند. من توسط همکاران خودم و در خانه سینما به اتهامات واهی بازجویی و مواخذه شدم. آقای ....... که در نقش بازجو وارد شده بود با سوء‌استفاده از موقعیت خود به من تعرض کرد. روزگار سختی بود و من هیچ نگفتم. هنوز پس از ۲۵ سال روح و روانم از این حادثه تلخ التیام نیافته و آزرده است. به یاد داشته باشیم اگر ثروت، شهرت و قدرت مهار نشود، اگر اخلاق و قانون اقتدار نداشته باشند، این فساد است که همه جا با قلدری حکومت می‌کند».
صحبت‌های کتایون ریاحی خیلی زود از سوی لادن طباطبایی، بازیگر سینما و تلویزیون تایید شد. طباطبایی پس از  انتشار ادعای کتایون ریاحی، این اتفاق را در یک استوری اینستاگرامی تایید کرد و نوشت: «ظاهرا این سیستم آن سال‌ها بوده! عینا برای من هم اتفاق افتاد»!
 
دومینوی کناره‌گیری از جنبش زنان!
 
حالا این اتفاق به نظر باعث افتادن اولین مهره دومینو در جنبش اجتماعی «هشتصد زن» شده که با محوریت افشاگری‌های زنان سینماگر درباره خشونت‌های جنسیتی در فضای سینما ایجاد شده است. این نوع افشاگری‌ها که می‌تواند نگرانی‌هایی را از بابت زیر پا گذاشته شدن حق قربانیان واقعی خشونت‌های جنسیتی به وجود آورد، بعد از انتشار متن‌ها و تصاویر اخیر کتایون ریاحی باعث جدایی چهار سینماگر زن شناخته‌شده از کمپین «هشتصد زن» شد- که نگرانی خود را از روش‌هایی که در این جنبش برای دستیابی به هدف به کار گرفته شده است، ابراز داشتند.
اولین شخصی که بعد از جریانات اخیر از «هشتصد زن» کناره گرفت، پانته‌آ بهرام بود. این بازیگر سینما و صداوسیما با انتشار ویدیویی گفت که قرار نیست آزاردیده‌ها خودشان هم در ادامه آزار بدهند. او هم‌چنین نوشت که نباید ماجرا را به‌یک انتقام‌گیری شخصی تبدیل کرد: «قرارمان فراموش نشود. ما برای عشق و سربلندی و نیرومندی می‌کوشیم. انتقام و آسیب رسم ما نیست».
از سوی دیگر مهناز افشار و هنگامه قاضیانی هم با انتشار پست‌ها و استوری‌هایی چنین حرکاتی را تقبیح کردند.هنگامه قاضیانی با انتشار تصویری از یک ترازوی نامتعادل، روند موجود را تبدیل این جنبش به یک جنبش یک‌طرفه و ناعادلانه علیه مردان هنر خواند و در ادامه نوشت: «گروهی از دوستان و غیردوستان، موضوع به این مهمی را تبدیل کرده‌اند به اخبار زرد- که خوشاند مشتاقان زرد است و دورهمی‌های زرد. عدالت خوش‌رنگ را در پیش بگیریم و با سند و مدرک محکمه‌پسند به سراغ متجاوزین برویم».
مردان و زنان بازیگر به دنبال عدالت نه انتقام! 
مستانه مهاجر نیز در این میان نوشت: «قرار ما این نبود. مى پنداشتم این فعالیت مدنى و راهى که به آن پیوستم اهرمى است براى توقف آزار و تعرض به زنان جامعه، نه بدنام کردن و فروپاشى روح و روان افراد، آن‌هم فقط سینما. ولى مدتى است می‌بینم این اقدام مهم اجتماعى، با روشى غلط به ضد خودش دارد تبدیل می‌شود و در این میان این فقط سینماى ماست که مورد هجوم بى‌وقفه قرار گرفته. شاید نمی‌توانم به درستى احساسم را بگویم اما این‌را می‌دانم که به دلایلى با روش شما (نه با اهداف‌مان) در تعارضم و فکر می‌کنم دیگر براى جمع ٨٠٠ نفرى شما مفید نیستم. ترجیح می‌دهم در وقتى دیگر با راهکارى خردمندانه‌تر، دور از هر گونه خشمى به این راه بپیوندم. از این رو امضاى خود را از شما دوستان پس می‌گیرم».
در میان بازیگران مرد نیز شاهد مخالفت‌هایی با رووند مواجود در این جریان بوده‌ایم. از جمله حمید فرخ‌نژاد- که پس از این که کتایون ریاحی از یکی از بازیگران مرد سینمای ایران به عنوان متعرض نام برد، در استوری اینستاگرامش نوشت: «متهم با محکوم تفاوت دارد، هر حرکتی اگر قانون‌مند نباشد منجر به فساد می‌شود، این که هرکس بتواند نام شخصی را بدون اثبات جرم و بدون داشتن شرایط دفاع، رسانه‌ای کند از ضعف‌های حرکتی است که می‌توانست مثبت باشد، این نوع عملکرد باعث رواج باج‌گیری و صدمه به اصل هدفی می‌گردد که برای امنیت جامعه ما و در همه زمینه‌های شغلی لازم است، لطفا هوشیارتر عمل کنید تا این حرکت تبدیل به تفریح بیماران جنسی و باج‌گیران فضای مجازی نشود، قانون را محور قرار بدهیم اگر قصدمان تبلیغ و یادآوری خود فراموش‌شده‌مان و احیانا باج‌خواهی نیست».

برچسب ها: زنان توانمندسازی زنان زنان خشونت آزار جنسی بازیگران زن بازیگران سینما و تلویزیون بازیگران آزار جنسی
ارسال نظر
آخرین اخبار