۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۷
تعداد بازدید: ۲۵۰۷۰۴
سبک زندگی ما به گونه‌ای است که اکنون بیشتر مستعد ابتلا به عفونت‌های باکتریایی و ویروسی هستیم. روز جهانی « شیر » فرصتی است برای شناخت اهمیت شیرسالم خوراکی ​​در تغذیه جهانی و همچنین کمک‌های صنایع لبنی برای ایجاد آینده‌ای پایدار.
کد خبر: ۱۵۳۰۰

.شیر هم کم مصرف شد! / طرفداران شیر خام بخوانند!
سیر نزولی روند مصرف شیر در کشور/نقش بسیار مؤثر قدرت خرید مردم و شرایط اقتصادی جامعه در این امر! 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ براساس نتایح آخرین آمارگیری دامداری کشور که توسط مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۶ انجام شده است مقدار تولید شیر کشور ۷. ۶ میلیون تن بود. در این سال مقدار مصرف انواع شیر و فرآورده‌های لبنی در خانوار براساس نتایج هزینه درآمد خانوار ۴. ۵میلیون تن بوده است. در سال ۱۳۹۷ میزان تولید شیر ۸. ۱ میلیون تن بود. در همین سال مصرف انواع شیر و فرآورده‌های لبنی در خانوار ۳. ۹ میلیون تن است. این نشان می‌دهد روند مصرف شیر در کشور سیر نزولی داشته که می‌توان گفت قدرت خرید مردم و شرایط اقتصادی جامعه در این امر نقش بسیار مؤثری دارد. این در حالی است که در یک هفته اخیر قیمت فراورده های لبنی و شیر دوباره در بازار افزایش پیدا کرد.
با این حال شیر یکی از مواد غذایی است که از کودکی تا بزرگسالی و حتی تا سنین پیری با انسان همراه است. چه آن را به صورت خام مصرف کنیم چه در انحواع دسر و بستنی و حتی غذا.شیر یکی از مواد غذایی است که از کودکی تا بزرگسالی و حتی تا سنین پیری با انسان همراه است. چه آن را به صورت خام مصرف کنیم چه در انواع دسر و بستنی و حتی غذا.روز جهانی شیر در  ۲۱ سال گذشته هر سال در اول ژوئن (امروز) جشن گرفته می‌شود.  این روز توسط سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در سال ۲۰۰۱ تأسیس شد.
به گزارش وب سایت رسمی فائو، ‌ایده روز جهانی شیر ، تجلیل از کمک‌های بخش تولید شیر و لبنیات به جهان است.  در این بیانیه آمده است: «مزایای شیر و محصولات لبنی در سراسر جهان تبلیغ شده است، از جمله اینکه لبنیات چگونه معیشت یک میلیارد نفر را تأمین می‌کند.»
در سال ۲۰۲۲، موضوع روز جهانی شیر، جلب توجه به بحران تغییرات آب و هوایی و اینکه چگونه این تغییرات زیست محیطی بر این نوع محصول تأثیر می‌گذارد، است.  هدف جهانی این است که با کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای طی ۳۰ سال آینده و بهبود مدیریت پسماند به منظور پایدار کردن بخش لبنیات، به "شبکه لبنی صفر" دست یابیم.

شیر خام در مقابل شیر پاستوریزه، کدام یک را باید انتخاب کنید؟

اشتباه نیست اگر بگوییم شیر و لبنیات بخش مهمی از رژیم غذایی روزمره برای اکثر مردم است.  نوشیدن روزانه یک لیوان شیر برای کودکان یک رسم قدیمی است که در بسیاری از خانواده‌ها در سراسر کشور رایج است.  این به این دلیل است که شیر نقش مهمی در رشد کلی کودک دارد.  حتی برای بزرگسالان، مصرف منظم شیر برای اطمینان از سلامت استخوان‌ها و همچنین دندان‌های قوی از اهمیت بالایی برخوردار است.  شیر یکی از غنی‌ترین منابع کلسیم است. مانند پوکی استخوان، آسیب‌های استخوانی و غیره جلوگیری می‌کند.  بسیاری از تحقیقات نشان می‌دهد که کلسیم همراه با ویتأمین D نه تنها می‌تواند برای استخوان‌ها و دندان‌ها مفید باشد، بلکه می‌تواند از سرطان، دیابت و فشار خون نیز محافظت کند.  کلسیم، ویتأمین D و آهن از مهم‌ترین مواد مغذی برای زنان به ویژه زنانی هستند که در آستانه یائسگی قرار دارند.  مانند پوکی استخوان، آسیب‌های استخوانی و غیره جلوگیری می‌کند.  
حالا که با مزایای فراوان شیر آشنا شدید، اجازه دهید در مورد انواع شیر‌های موجود در بازار صحبت کنیم.  همچنین بحث‌های مداومی در مورد فواید و همچنین مضرات مصرف شیر خام.  در برخی از کشور‌های جهان سنت استفاده از شیر خام، نسل‌ها ادامه داشته است آن‌ها شیر را قبل از مصرف نمی‌جوشانند. آیا واقعاً مصرف آن به این صورت بی‌خطر است؟
شیر خام در طبیعی‌ترین شکل آن است. راستش را بخواهید در قدیم بسیاری از خانواده‌ها شیر خام را می‌جوشاندند و سپس مصرف می‌کردند و هیچ گاه از بیماری و ناراحتی نیر شکایت نمی‌کردند.  با این حال مصرف شیر خام ریسک بالایی دارد چرا که حتماً باید از یک فروشنده معتبر خریداری شود.  به گفته بسیاری از علاقه‌مندان به شیر خام، پاستوریزه کردن یا پختن شیر خام برخی از خواص بسیار مهم و مغذی شیر را از بین می‌برد.  طراوت آن را نیز از بین می‌برد و طعمی پخته به آن می‌دهد.  همچنین اعتقاد بر این است که شیر خام منبع ویتأمین C است که پس از پاستوریزه شدن یا پختن از بین می‌رود.
با این حال باید گفت که متأسفانه، موارد و مطالعات بیشتری که اخیراً انجام شده اثبات می‌کند که چرا باید از مصرف شیر خام و این نعمت طبیعت خودداری کرد.  با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، ایالات متحده (CDC)، \"شیر خام و محصولات ساخته شده از آن (از جمله پنیر نرم، بستنی و ماست) می‌تواند خطرات جدی برای سلامتی داشته باشد. این به این دلیل است که شیر خام فرآیندی را طی نکرده است.

در قدیم بسیاری از خانواده‌ها شیر خام را می‌جوشاندند و سپس مصرف می‌کردند و هیچ گاه از بیماری و ناراحتی نیر شکایت نمی‌کردند.  با این حال مصرف شیر خام ریسک بالایی دارد چرا که حتماً باید از یک فروشنده معتبر خریداری شود.  به گفته بسیاری از علاقه‌مندان به شیر خام، پاستوریزه کردن یا پختن شیر خام برخی از خواص بسیار مهم و مغذی شیر را از بین می‌برد.  طراوت آن را نیز از بین می‌برد و طعمی پخته به آن می‌دهد.  همچنین اعتقاد بر این است که شیر خام منبع ویتأمین C است که پس از پاستوریزه شدن یا پختن از بین می‌رود.


کارشناسان  معتقدند که در شیر خام باکتری‌هایی مانند فضولات گاو یافت می‌شود که به راحتی با شیر مخلوط شده‌اند.  اگر گاو‌ها به درستی تمیز نشوند، بقایای فضولات او می‌توانند به شیر جمع راه پیدا کنند.  سپس باکتری‌ها می‌توانند تکثیر شوند و در صورت مصرف همان شیر می‌توانند آسیب جدی ایجاد کنند.  به همین دلیل است که کارشناسان بهداشت می‌گویند که شیر خام هرگز نباید مصرف شود.  ممکن است منجر به عفونت و مشکلات جدی سلامتی شود.  ما در گذشته به مواردی از تب مالت برخورد کرده‌ایم که عمدتاً به دلیل سوء هاضمه شیر خام غیرپاستوریزه یا گوشت نیم پز حیوانات آلوده ایجاد شد.
 به عبارت ساده‌تر، شیر به شکل طبیعی خود - مستقیماً از گاو - ویژگی‌هایی دارد که خیلی سریع آلوده می‌شود.  همانطور که در بالا توضیح داده شد، حتی کوچکترین بی‌احتیاطی در هنگام دوشش گاو می‌تواند منجر به آلودگی شیر شود که در صورت مصرف می‌تواند برای سلامتی کاملاً کشنده باشد.  این یکی از دلایل ترجیح دادن شیر پاستوریزه به شیر خام است.
بنابراین، اگر شیر خام برای مصرف مطلوب نیست، آیا جوشاندن یک گزینه است؟  آیا در این صورت با نسخه‌های پاستوریزه فروخته شده توسط برند‌های لبنی پیشرو برابری می‌کند؟  از نظر علمی و فنی، مواد غذایی که به درستی پخته شده‌اند برای مصرف انسان مناسب تلقی می‌شوند.  همین امر در مورد شیر خام نیز صادق است.
جوشاندن مطمئناً احتمال وجود باکتری در شیر را کاهش می‌دهد، اما اگر می‌خواهید ۱۰۰ درصد مطمئن باشید، بهتر است که پاستوریزه شده باشد.  دکتر گارگی شارما، متخصص تغذیه، اکیداً توصیه می‌کند که مصرف شیر خام را در نظر نگیرید.  طبق نظر او،  سبک زندگی ما به گونه‌ای است که اکنون بیشتر مستعد ابتلا به عفونت‌های باکتریایی و ویروسی هستیم.  بنابراین نباید با نوشیدن شیر خام، جان خود را به خطر انداخت.  حتی پس از جوشاندن، نمی‌توان به این اطمینان داشت که مصرف آن کاملاً بی‌خطر است. در قرنی که بیشتر چیز‌ها تقلبی یا با مواد شیمیایی مضر، آفت کش‌ها و غیره یافت می‌شوند، نباید به مصرف شیر خام اعتماد کنید.

برچسب ها: شیر گاو شیر خشک خواص مواد غذایی مواد غذایی تغذیه سالم تغذیه کودکان تغذیه‌ تغذیه نوزاد دامداران دامپزشکی اداره کل دامپزشکی استان تهران سازمان دامپزشکی کشور
ارسال نظر
آخرین اخبار