۱۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۱
تعداد بازدید: ۱۰۳۶۲۵
گزارش خطوط درباره صحبت‌های حساسیت‌برانگیز یک تهیه‌کننده سینما
بعد از شکایت مهدی کوشکی و حبیب رضایی از ترانه علیدوستی- بعد از حمایت این ستاره سینما از ادعای تعدادی از زنان سینماگر ایران مبنی بر رفتارهای خشونت‌آمیز این دو بازیگر- مشخص بود که اتفاقاتی در راه است و فضای مردسالار سینمای ایران در تعامل با فضای حاکم بر جامعه، زنان امضاکننده بیانیه لزوم برخورد با خشونت‌های جنسیتی را تنبیه خواهد کرد. حالا چند روز بعد از این اتفاق، صحبت‌های یکی از تهیه‌کنندگان فعال سینمای ایران حکایت از این دارد که پروژه برخورد با زنان سینماگر کلید خورده است!
کد خبر: ۱۷۸۴۵

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ؛ محمدحسین فرحبخش، تهیه‌کننده سینما، در صحبت‌هایی بحث‌انگیز و پرواکنش گفته «۸۰۰ زن سینماگری که درباره آزار جنسی و کلامی در محیط سینمای ایران بیانیه داده‌اند، باید شلاق بخورند». صحبت‌هایی که واکنش‌های زیادی در فضای سینما به وجود آورده و تعداد زیادی از سینماگران به مقابله با این سخنان پرداخته‌اند...

صحبت‌های فرحبخش

محمدحسین فرح‌بخش در رادیو گفتگو درباره آئین‌نامه حمایتی ۸۰۰ زن سینماگر گفته که «این ۸۰۰ نفر باید به جرم اشاعه فحشا- که از خود فحشا بدتر است- شلاق بخورند و باید این بساط را جمع کرد و اهالی سینما هرگز این خیانت را نخواهند بخشید».

این تهیه‌کننده بعد از «هدایت‌شده» خواندن این جریان- که به باور فرحبخش «به جشنواره کن می‌رسد»؛ سینمای ایران را «مقدس» خوانده و ادعا کرده که «در میان حوزه‌های مختلف تنها و تنها سینمای ایران در راستای انقلاب عمل کرده است».
به گفته خبرگزاری‌های رسمی کشور؛ او در این زمینه گفته: «تنها چیزی که در این مملکت در تراز انقلاب اسلامی است همین سینماست؛ وگرنه مجلس ما در تراز انقلاب است یا دولت»!؟
به عقیده محمدحسین فرحبخش؛ «این ۸۰۰ نفر باید محاکمه شوند. ما این آئین‌نامه را قبول نداریم، چون توهین به ماست و خودمان کارمان را بلدیم». 

همه علیه فرحبخش

به رغم فضای عمومی ضد زن سینمای ایران، اما اهالی سینما در قالب پست‌ها و توئیت‌های مختلف در فضای مجازی واکنشی یک‌پارچه به صحبت‌های محمدحسین فرحبخش نشان دادند. در این میان، البته صحبت‌های محمدحسین قاسمی، تهیه‌کننده فیلم‌هایی مانند «نفس» و «شبی که ماه کامل شد» بیشتر دیده شد- که خود محمدحسین فرحبخش را به اشاعه فحشا متهم کرده بود.
محمدحسین قاسمی در واکنش به مصاحبه فرحبخش با رادیو گفتگو در استوری اینستاگرام خود نوشته بود: «آقای فرحبخش مراقب خلط مباحث جمع‌بندی‌ها در صحبت‌هایتان باشید. فارغ از جریان‌های سیاسی و فرصت‌طلبانه این روزگار، حمایت از حقوق زنان سینمای ایران که بازنمای خواست و نیت این جمعیت ۸۰۰ نفر بوده، امری الزامی و در چارچوب قوانین شرع است. برخلاف تعداد زیادی از آثار شما که قابلیت اشاعه فحشا دارد»...

محمدحسین قاسمی البته در واکنش به صحبت‌های محمدحسین فرحبخش تنها نبود و بسیاری دیگر از سینماگران نیز در این زمینه عکس‌العمل نشان دادند. از جمله هانیه توسلی، یکی از اعضای هیئت پنج‌نفره رسیدگی به آزار جنسی در سینما- که ضمن بازنشر این فایل صوتی در استوری اینستاگرام خود نوشت: «بشنوید و ببینید؛ این فضایی است که ما در حال تلاش برای تغییر آن هستیم»! کنایه‌ای که حکایت از دشواری فعالیت اجتماعی در فضایی می‌کرد که دست‌اندرکارانش چنین عقاید و باورهایی دارند!

هانیه توسلی که در فیلم «خصوصی» با فرحبخش همکاری داشته، در ادامه نوشته بود: «همه ما ماجرای جنبش می‌تو را می‌دانیم اما درستی و نادرستی برخی ادعاها، قابل شناسایی نیست و بعضا خلاءهای قانونی باعث شده تا حق به حق‌دار نرسد. اما موضوع اصلی این است که اگر این ۸۰۰ زن شلاق بخورند دیگر هیچ تعرض و تجاوزی در سینما رخ نخواهد داد؟ یا این کار تنها راهی است برای مسکوت کردن قربانیان و حامیان آن‌ها»؟

می‌توی وطنی

جنبش می‌توی ایران- که بیانیه ۸۰۰ زن سینماگر نیز از زیرمجموعه‌های آن به شمار می‌آید- حدود دو سال پیش، در ادامه افشاگری‌های سینماگران هالیوودی درباره مصادیق آزار جنسیتی در سطح اول سینمای جهان، با افشاگری یک خبرنگار هنرهای تجسمی درباره یکی از اساتید مسلم نقاشی و گرافیک ایران آغاز- و خیلی زود همه‌گیر شد. با این حال با گذشت چند ماه شعله‌های افشاگری‌ها سرد شدند، تا نوروز امسال، که دور جدید این جنبش با رشته‌توییت «سمیه میرشمسی» دستیار کارگردان، علیه یک بازیگر سینما شکل گرفت. رشته‌توئیتی که در ادامه منجر به صدور بیانیه‌ای در اعتراض به «خشونت، آزار و باج‌گیری جنسی در محیط سینما و تئاتر ایران» شد که تعداد زیادی از سینماگران از جمله تهمینه میلانی، میترا حجار، ویشکا آسایش، نگار جواهریان، مریم پالیزبان، هایده صفی‌یاری، شقایق دهقان، باران جعفری، فرشته حسینی، کتایون ریاحی، ترانه علیدوستی و ملیکا شریفی‌نیا آن را امضا کرده بودند و در ادامه هم به انتخاب هانیه توسلی، ترانه علیدوستی، سمیه میرشمسی، غزاله معتمد و مارال جیرانی به عنوان اعضای کمیته مستقل پیگیری مطالبات بیانیه و رسیدگی به موارد خشونت و آزار علیه سینماگران زن منتهی شد.
این همان بیانیه‌ای است که محمدحسین فرحبخش خواستار شلاق زدن به امضاکنندگانش شده- و با توجه به فضای حاکم بر کشور در زمینه مسایل اجتماعی بعید نیست که در روزهای آتی شاهد شدت گرفتن فشارها بر زنان سینماگر ایران باشیم...

برچسب ها: سینمای ایران بازیگر سینما آزار جنسی بازیگران زن بازیگران سینما و تلویزیون بازیگر بازیگر تئاتر بازیگری
ارسال نظر
آخرین اخبار