۲۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۳
تعداد بازدید: ۱۱۱۳۷۵
گزارش خطوط از حواشی زیاد ماجرای قفل اینترنت کودک در ایران؛
محدودیت‌ها درست از سه شنبه آغاز شد؛ محدودیت دسترسی در موتور جست و جوی گوگل. چند روزی است که کاربران اینترنت در داخل ایران در سایت جست و جو‌گر گوگل با محدودیت‌هایی مواجه شدند که نشان می‌دهد تنظیمات این سایت برای کاربران ایرانی با گزینه «جست‌وجوی ایمن»فعال شده است. در این شرایط، موتور‌های جست‌وجو جلوی دسترسی کودکان به محتوای نامناسب و خشونت‌آمیز را می‌گیرد.
کد خبر: ۱۸۱۶۹

ورود کودکان ممنوع! / تجربه دانمارک در برابر تهدیدات سایبری علیه کودکان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ اجرای طرح جست و جوی ایمن یا همان قفل کودک گوگل ماجرایی است که در چند روز گذشته با واکنش‌های متفاوتی از طرف کاربران اینترنت مواجه شده است. این پیش فرض در برخی از اینترنت‌های اپرتور همراه اول، ایرانسل و اینترنت‌های خانگی گزارش شده است و اگر چه اساساً برای کودکان طراحی شده اما ظاهراً بدون در نظر گرفتن سن صاحبان خطوط تلفن همراه این گزینه برای آن‌ها فعال شده است. هر چند که تاکنون مسئولان به طور رسمی از اجرایی شدن طرح قفل ایمن گوگل اظهار نظر نکردند اما ظاهرا تا اطلاع ثانوی  برخی از کاربران اینترنت به جست وجو گر گوگل دسترسی ندارند.

ماجرا چیست؟

در حالی که بسیاری از کاربران ایرانی بعد از عدم دسترسی به سرویس جست و جو‌گر گوگل حالا نگران اجرایی شدن طرح صیانت کاربران در فضای مجازی هستند. با همه این‌ها باید گفت پدیده قفل اینترنت کودک در بساری از گشور‌ها از جمله انگلستان نیز اجرایی می‌شود.
اینترنت می‌تواند محله خطرناکی برای همه کاربران باشد، اما کودکان و نوجوانان به ویژه آسیب‌پذیر هستند. از شکارچیان سایبری گرفته تا پست‌های رسانه‌های اجتماعی که می‌توانند بعداً زندگی آن‌ها را تهدید کنند، خطرات آنلاین می‌توانند عواقب شدید، پرهزینه و حتی غم‌انگیز داشته باشند. کودکان ممکن است ناخواسته خانواده خود را در معرض تهدیدات اینترنتی قرار دهند، به عنوان مثال، با دانلود تصادفی بدافزاری که می‌تواند به مجرمان سایبری امکان دسترسی به حساب بانکی والدین یا سایر اطلاعات حساس را بدهد. محافظت از کودکان در اینترنت یک موضوع مهم است. دانستن اینکه چه خطراتی در کمین آنهاست و چگونه می‌توان از آن‌ها محافظت کرد. اگرچه نرم‌افزار امنیت سایبری می‌تواند به محافظت در برابر برخی از تهدیدات کمک کند، مهم‌ترین اقدام ایمنی ارتباط با فرزندان شما است.

برای اکثریت قریب به اتفاق مردم، کانال‌های رسانه‌های اجتماعی فضای بسیار خوبی برای خلاق بودن و حفظ ارتباط با مردم فراهم می‌کنند. همه ما می‌دانیم که چه حس خوبی دارد با این حال هرگز نمی توان خطرات و چالش های این فضا را نیز نادیده گرفت.

فرهنگ استفاده از تلفن همراه برای کودکان خارجی

نه فقط به تنهایی بلکه در محیط‌های اجتماعی امروزه جهان نیز، زندگی ما به شدت با حضور فناوری‌های دیجیتالی که تقریباً در هر جنبه‌ای از زندگی ما نقش دارند، مشخص می‌شود. محیط‌های دیجیتال بر هویت کودکان تأثیر می‌گذارد. هر زمان که آن‌ها در رسانه‌های اجتماعی پست می‌گذارند، لایک‌ها، نظرات و اشتراک‌گذاری‌های بالقوه بر تصویرشان از خودشان تأثیر می‌گذارد. دنبال کردن واکنش‌های افراد به پست‌های شما، یک حلقه بازخورد و اعتبار اجتماعی ایجاد می‌کند. برای اکثریت قریب به اتفاق مردم، کانال‌های رسانه‌های اجتماعی فضای بسیار خوبی برای خلاق بودن و حفظ ارتباط با مردم فراهم می‌کنند. همه ما می‌دانیم که چه حس خوبی دارد با این حال هرگز نمی توان خطرات و چالش های این فضا را نیز نادیده گرفت. موضوع حفاظت از کودکان در برابر تهدیدات سایبری یکی از موضوعات مهم در کشورهای اروپایی نیز به شمار می آید. در برخی از کشور‌ها مانند دانمارک نیز این موضوع یکی از چالش‌هایی والدین در رابطه با تربیت فرزندانشان است. آموزش شهروندی دیجیتال و اقدامات ایمنی یکی از راهکار‌هایی است که خانواده‌های دانمارکی از مباحث فرهنگ‌سازی در کشورشان آموزش دیده‌اند. بنابراین وقتی والدین مسئول متوجه می‌شوند که چه پدیده‌های خطرناکی در فضای مجازی وجود دارد، مانند چالش TikTok Blackout که در آن فرد تا حد غش کردن خود را خفه می‌کند برای مقابله با این معضل از راهکار‌هایی مانند قفل اینترنت کودک استفاده می‌کنند. با همه این‌ها باید گفت که نه تنها در کشور‌های خارجی بلکه خوشبختانه، فناوری‌هایی وجود دارد که به والدین در رسیدگی به محتوای مضر کمک می‌کند و حتی وقتی کودک در اینترنت گشت و‌گذار می‌کند، به‌طور خودکار آن را مسدود می‌کند. 

برچسب ها: قفل کودک کودک آزاری موتور جستجوی اینترنتی اینترنت خانگی آسیب های فضای مجازی آسیبهای اجتماعی مرکز ملی فضای مجازی کودکان در فضای مجازی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی حکمرانی فضای مجازی شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
آخرین اخبار