۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۴
تعداد بازدید: ۱۸۳۹۷۷
خطوط به مناسبت سالگرد کشتار حجاج ایرانی ناگفته‌های آن روزگار را مرور کرد؛
۳۵ سال از آن جمعه سیاه که دولت عربستان، ۲۰۳ زن و ۱۲۲ مرد از حجاج ایرانی را در سرزمین وحی گلوله باران کرد می‌گذرد. روزی که هنوز هم داغش بر تن ایران و خانواده‌های داغدیده‌ای که چشم انتظار بازگشت حاجی یا حاجیه شان بودند؛ باقیست.
کد خبر: ۱۹۲۰۳

کشتار زنان در جمعه خونین مکه/ حادثه مکه بخشیدنی نیست

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ حادثه مکه به قتل عام حجاج ایرانی در مکه توسط نیرو‌های عربستان سعودی اشاره دارد؛ در ۹ مرداد ماه سال ۱۳۶۶. درست ۳۵ سال پیش در چنین روزی بود که قتل عام حجاج ایرانی در روز‌های حج تمتع  و در جریان تظاهرات موسوم به «برائت از مشرکین» رخ داد. بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در این رویداد ۳۲۵ ایرانی که اکثراً زن بودند، کشته شدند. همچنین بر اساس بیانیه وزارت کشور عربستان سعودی، چهل و پنج زائر از کشور‌های دیگر نیز کشته شدند. این رویداد با واکنش شدید مقامات کشور از جمله امام خمینی (ره) همراه شد. در نتیجه روابط سیاسی دو کشور قطع و اعزام زائران ایرانی به عربستان متوقف شد.

۳۵سال قبل در چنین روزی

قتل عام حجاج در روز جمعه ۹ مرداد ۱۳۶۶ در تظاهرات برائت از مشرکین در ایام حج، رخ داد و طی آن پلیس عربستان به تظاهرکنندگان حمله کرد. به گفته حجاج ایرانی که شاهد این درگیری‌ها بودند پلیس عربستان از پشت بام ساختمان‌های اطراف مسیر تظاهرکنندگان به حجاج سنگ و آجر پرتاب کردند. پس از آن پلیس عربستان حجاج را با گاز‌های سمی و اسلحه هدف قرار داد. این رویداد بزرگترین قتل عام زائران حج در طول مناسک حج در تاریخ معاصر تلقی می‌شود؛ و همین هم شد که این روز سیاه به نام جمعه خونین نیز شناخته شد.  اما موضوع عجیب در این حادثه این بود که دولت عربستان  تعداد زائران ایرانی کشته شده در این جنایت خونین را ۲۷۵ زائر و ۸۵ تبعه عرب و پنج زائر از سایر کشور‌ها اعلام کرد. این آمار در حالی اعلام شد که دولت ایران با توجه به اعزام زائران ایرانی از کشته شدن ۳۲۵ ایرانی (۲۰۳ زن و ۱۲۲ مرد) در این رویداد خبردادند. کشته شدن حجاج ایرانی توسط پلیس عربستان واکنش شدید امام خمینی (ره) رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران را به دنبال داشت. او معتقد بود که این واقعه قلب پیامبر (ص) را شکسته است. ایشان همچنین در سخنانشان در یادمان شهدای حج سال ۱۳۶۶ در تهران فرمودند: «اگر مسئله قدس را نادیده بگیریم، اگر صدام را ببخشیم، اگر همه کسانی را که به ما ظلم کردند ببخشیم، نمی‌توانیم حادثه مکه را ببخشیم، حادثه مکه چیز دیگری است.»

 در اعتراض به کشتار حجاج ایرانی، سفارت عربستان سعودی در تهران مورد حمله قرار گرفت و یکی از عوامل آن کشته شد. پس از این رویداد، روابط ایران و عربستان قطع شد و حجاج ایرانی تا چهار سال به عربستان اعزام نشدند. همچنین مهدی کروبی سرپرست حجاج ایرانی از عربستان اخراج شد.

برچسب ها: مکه مکه مکرمه آمریکا و عربستان وزیر خارجه عربستان عربستان سعودی ایران و عربستان عربستان پروازهای حجاج حج تمتع نرخ حج
ارسال نظر
آخرین اخبار