۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷
تعداد بازدید: ۱۴۸۱۹۹
کشور‌های اسلامی روز جمعه را تعطیل می‌کنند و کشور‌های دیگر از زمانی که جامعه جهانی به سمت دهکده جهانی پیشرفته و عملا ارتباطات گسترده از تجاری تا اداری به صورت یکسان درآمده است برای اینکه مانع از هدر ر فتن وقت و انرژی مردم بشوند تعطیلات را در روز‌های معین مثل شنبه و یکشنبه در نظر گرفته‌اند.
کد خبر: ۳۱۷۳۵

پایگاه خبری تحلیلی خطوط: اخیرا لایحه‌ای از طرف دولت تحت عنوان لایحه اصلاح ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری به مجلس ارسال شده که کلیات آن مورد تصویب نمایندگان مجلس قرار گرفت. برابر این لایحه قرار است تعطیلات رسمی کشور در 2 روز تعیین شود و هم اکنون در بسیاری از ادارات و دوایر دولتی و بعضا شرکت‌های خصوصی موضوع 2 روز تعطیلی تقریبا اجرا می‌شود. اما اینکه چه روزی از هفته مورد تصویب قرار بگیرد که تعطیل شود محل بحث است. هم اکنون کشور با توجه به ارتباطاتی که با جامعه جهانی دارد عملا ۴ روز از جامعه جهانی جدا افتاده است. تعطیلات رسمی در کشور‌های دیگر حتی برخی کشور‌های اسلامی روز‌های شنبه و یکشنبه است و کشور‌های مسلمانی که روز جمعه را جزء تعطیلات رسمی خود ندارند مثل کشور ترکیه برای انجام مناسک روز جمعه امکاناتی برای مردم و ادارات در نظر گرفته‌اند و اگر در این روز در کشور ترکیه دیده باشید چه در مساجد بزرگ و چه در مساجد محلی و حتی بعضا در خیابان‌ها نماز جمعه برقرار است.

اصولا نحوه تعیین تعطیلات و تعیین روزی معین ریشه در اعتقادات مذهبی و عرف و عادات کشور‌های مختلف دارد. کشور‌های اسلامی روز جمعه را تعطیل می‌کنند و کشور‌های دیگر از زمانی که جامعه جهانی به سمت دهکده جهانی پیشرفته و عملا ارتباطات گسترده از تجاری تا اداری به صورت یکسان درآمده است برای اینکه مانع از هدر ر فتن وقت و انرژی مردم بشوند تعطیلات را در روز‌های معین مثل شنبه و یکشنبه در نظر گرفته‌اند. اما جوامع اسلامی برای تعطیلات؛ روز‌های معین و مناسک و برنامه‌های مذهبی دارند که عملا امکان اینکه روز جمعه را جزء تعطیلات قرار ندهیم از نظر شرعی و عرفی قابل قبول نیست.

اما تعیین روز شنبه به جای پنج‌شنبه منع شرعی ندارد و عملا اگر روز شنبه جزء تعطیلات قرار بگیرد کشور ۳ روز از جامعه جهانی فاصله می‌گیرد. هم اکنون در ایران روز پنج شنبه نیمه تعطیل و جمعه تعطیل است. روز شنبه و یکشنبه نیزدر کشور‌های دیکر تعطیل است. یعنی عملا از غروب چهارشنبه یا از صبح پنج شنبه ارتباط ایران با دنیا قطع می‌شود. فرض کنیم در این زمان نیاز به موضوع و استعلام از کشور ایران داشته باشیم. برای نمونه بسیاری اتفاق افتاده در فرودگاه‌ها بسیاری از مسافرین که اشکالی در بلیت آن‌ها پیش آمده و باید از کشور مبدأ یعنی ایران استعلام شود به جهت تعطیلی آژانس‌های هوایی عملا پرواز را از دست می‌دهند.

یا در حمل و نقل بین‌المللی که نگارنده در آن فعال است عملا ۴ روز هفته امکان دسترسی به ادارات داخل کشور نیست. برای نمونه فرضا یک کامیون کالا به طرف اروپا حمل می‌شود. در یکی از مرز‌ها با اشکالی روبه‌رو می‌شویم که این اشکال باید در کشورمان حل شود. اگر این موضوع روز پنج شنبه و جمعه باشد عملاکامیون در پشت مرز متوقف می‌ماند و روز شنبه و یکشنبه نیز در خاج از کشور تعطیل است. عملا چهار روز را از دست می‌دهیم و برابر مقررات باربری یک زمان معین برای توقف کامیون‌ها در نظر گرفته می‌شود و مازاد بر آن صاحب کالا باید خواب کامیون را پرداخت کند. هر چند که کشتی‌ها و سایر موارد هم برنامه‌های خود را دارند؛ لذا عملا در طول سال امروزه در ایران با احتساب ۴ روزکاری دویست روز است. در صورتی که اگر به جای پنج‌شنبه شنبه تعطیل شود دویست و پنجاه روز کاری خواهیم داشت. یعنی با یک حرکت ساده که اگر مورد تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان قرار بگیرد ۵۰ روز کاری در طول سال به نفع فعالیت‌های اقتصادی کشور اضافه می‌شود.

آرمان ملی/نعمت احمدی، حقوقدان

برچسب ها: روز کاری تعطیلی تعطیلات #اقتصاد ایران
ارسال نظر
آخرین اخبار