۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۲
تعداد بازدید: ۱۵۷۱۰۴
رئیس سازمان نظام پزشکی ایران می‌گوید: «معتقدم که بخش زیادی از نارضایتی مردم و جامعه پزشکی به عملکرد ناسالم بیمه‌ها و عدم اجرای قوانین برمی‌گردد. ساختار بیمه‌های ما از هم پاشیده است.»
کد خبر: ۳۳۲۸۵

مقصر اصلی نارضایتی‌ بیماران و پزشکان، بیمه‌ها هستند.

شرکت‌های بیمه‌ای هزینه دارو، تجهیزات و تصویربرداری را بدون چانه‌زنی می‌پردازند وقتی به تعرفه پزشکی می‌رسند داد و بیداد می‌کنند!

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، هم بیماران از تعرفه خدمات درمانی ناراضی هستند، هم پزشکان و هم دولت. نظام پزشکی ایران، مقصر این ماجرا را

چرا بیمه برای اسکن و… اعتراض نمی‌کند، چون شرکت بیمه‌ای ذی‌نفع است. شرکت بیمه واردکننده تجهیزات است یا شرکت پخش دارویی دارد. معلوم است که وقتی صاحب شرکت دارویی باشد و واردکننده تجهیزات است، تمایل به افزایش استفاده از تجهیزات دارد. هزینه‌ها را در این بخش‌ها آب می‌دهند، جایی که باید هزینه پزشکان را پرداخت کنند، اعتراض می‌کنند.

شرکت‌های بیمه‌ معرفی می‌کند.

آنچه در حوزه بهداشت و درمان بیش از همه رسانه‌ای می‌شود، قیمت و کمبود داروست. اما هستند کسانی که پیش از آنکه کارشان به داروخانه برسد، با این پیش‌فرض که حتی پول ندارند به مطب پزشکان مراجعه کنند و نسخه‌ای از آنها بگیرند، مسیر درمان را طی نمی‌کنند. یا آنها که در پرداخت هزینه جراحی و بیمارستان مانده‌اند.

بنا بر گزارش مرکز آمار ایران، تورم نقطه به نقطه بهداشت و درمان در تیرماه سال جاری، 49 درصد و تورم سالانه نیز حدود 50 درصد است. به عبارتی تورم، سلامتی مردم را به صورت مستقیم نشانه گرفته است.

اما ریشه این نارضایتی از کجا نشات می‌گیرد؟ چگونه می‌توان این هزینه‌ها را مدیریت کرد تا هم برای بیماران سنگین نباشد، هم پزشکان انگیزه مالی داشته باشند؟ محمد رئیس‌زاده، رئیس سازمان نظام پزشکی ایران می‌گوید مقصر اصلی این نارضایتی‌ها، بیمه‌ها هستند.

ساختار بیمه‌های ایران از هم پاشیده است

چرا بیمه برای اسکن و… اعتراض نمی‌کند، چون شرکت بیمه‌ای ذی‌نفع است. شرکت بیمه واردکننده تجهیزات است یا شرکت پخش دارویی دارد. معلوم است که وقتی صاحب شرکت دارویی باشد و واردکننده تجهیزات است، تمایل به افزایش استفاده از تجهیزات دارد. هزینه‌ها را در این بخش‌ها آب می‌دهند، جایی که باید هزینه پزشکان را پرداخت کنند، اعتراض می‌کنند.»

او ادامه می‌دهد: «بیمه باید نقش نظارت و تنظیم‌گری داشته باشد. باید مدیریت کند که هزینه را در جای مناسب خود خرج کند و از صرف هزینه در جای غیرمنطقی جلوگیری کند. این کاری است که بیمه‌های ما اصلا انجام نمی‌دهند.»

 

عملکرد ناسالم بیمه‌ها

رئیس سازمان نظام پزشکی ایران می‌گوید: «جایی که زور بیمه‌ها می‌رسد، جامعه پزشکی است. شرکت‌های بیمه‌ای هزینه دارو، تجهیزات و تصویربرداری را بدون چانه‌زنی می‌پردازند. اما وقتی به تعرفه پزشکی می‌رسند، داد و بیداد می‌کنند. چون تنها جایی که تعارض منافع ندارند، اینجاست.»

او ادامه می‌دهد: «چرا بیمه برای اسکن و… اعتراض نمی‌کند، چون شرکت بیمه‌ای ذی‌نفع است. شرکت بیمه واردکننده تجهیزات است یا شرکت پخش دارویی دارد. معلوم است که وقتی صاحب شرکت دارویی باشد و واردکننده تجهیزات است، تمایل به افزایش استفاده از تجهیزات دارد. هزینه‌ها را در این بخش‌ها آب می‌دهند، جایی که باید هزینه پزشکان را پرداخت کنند، اعتراض می‌کنند.»

رئیس‌زاده می‌گوید: «معتقدم که بخش زیادی از نارضایتی مردم و جامعه پزشکی به عملکرد ناسالم بیمه‌ها و عدم اجرای قوانین برمی‌گردد. وضعیت اقتصادی کشور بر همه اقشار جامعه اثر می‌گذارد. اما درصد کمتری از مشکل فعلی به دلیل اقتصاد است. بیشتر عملکرد بیمه‌ها موثر است.»تجارت نیوز

برچسب ها: سازمان نظام پزشکی بیمه درمان عملکرد صنعت بیمه بهداشت و درمان #تورم
ارسال نظر
آخرین اخبار