۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۲
تعداد بازدید: ۳۴۳۷۰۰
فرزانی گفت: در سنوات مختلف دولت، سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد بدهی که بانک‌ها تحت عنوان بدهی دولت اعلام می‌کنند، قبول ندارند و بعضاً رقم کوچک‌تری را به عنوان بدهی عنوان می‌کنند.
کد خبر: ۳۵۴۳۸

عمده بدهی دولت متعلق به 8 بانک/ بانک مرکزی 700 همت عنوان می‌کند اما دولت و وزارت اقتصاد این رقم را قبول ندارند

 دلایل ناترازی بانک‌ها عدم پرداخت بدهی دولت است!

حجت الله فرزانی، کارشناس امور بانکی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، به بیان توضیحاتی در رابطه با بدهی دولت به بانک‌ها پرداخت و مطرح کرد: دولت به دلیل یک سری اقداماتی که در بودجه سنواتی پیش‌بینی می‌شود به بانک‌ها بدهکار می‌شود از جمله مواردی که اتفاق می‌افتد در بحث‌های مختلف تسهیلات تکلیفی است یعنی قانونگذار می‌آید فرض می‌گیرد که بانک‌ها بیایند از منابعشان استفاده کنند و منابع ارزان قیمت را در اختیار نیازمندانی که هدف قانون بودجه است، قرار دهند و سپس آن اختلاف منابعی که وجود دارد را دولت بیاید تسویه کند. یکی از منابع پیشبرد طرح‌های عمرانی است که از طریق بانک‌ها اتفاق می‌افتد و دولت به آن بدهکار می‌شود.

بیشتر بخوانید: کنترل نقدینگی تا حدودی/ادامه این مسیر باعث رکود تولید و بنگاه‌های اقتصادی خواهد شد/عملکرد بانک مرکزی فعلاً موفقیت آمیز بود!

در سنوات مختلف دولت، سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد بدهی که بانک‌ها تحت عنوانبدهی دولت اعلام می‌کنند، قبول ندارند و بعضاً رقم کوچک‌تری را به عنوان بدهی عنوان می‌کنند.

فرزانی گفت: عمده بدهی متعلق به ۸ بانک است و تمامی بانک‌ها را در بر نمی‌گیرد. از این ۸ بانک‌ هم چهار بانک خصوصی و چهار بانک دولتی است. رقم‌های مختلفی از مقدار بدهی دولت به بانک‌ها شنیده می‌شود. از شبکه بانک مرکزی، نزدیک به ۷۰۰ همت می‌شنویم، مرکز بدهی‌های وزارت اقتصاد سود اولیه رو مبنا قرار می‌دهند و چیزی حدود ۱۵۰ همت عنوان می‌کنند، سازمان برنامه شیوه محاسباتی سود سال‌های بعد را به شیوه ساده محاسبه و عنوان‌ می‌کند که نزدیک به ۴۰۰ همت بدهی دولت است. به این حساب ما تعدد مانده بدهی را داریم و نمی‌توانیم به صراحت بگوییم که دولت چه مقدار بدهکار است. در کل در سنوات مختلف دولت، سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد بدهی که بانک‌ها تحت عنوان بدهی دولت اعلام می‌کنند، قبول ندارند و بعضاً رقم کوچک‌تری را به عنوان بدهی عنوان می‌کنند.

بیشتر بخوانید: بانک‌ها از تورم سوءاستفاده می‌کنند!/وام‌هایی که بانک‌های ایران به مسکن می‌دهند از بدترین نوع وام‌هاست

وی در ادامه به علت تفاوت نرخ‌ها اشاره کرد و افزود: علت تفاوت این نرخ‌ها مبنای محاسبه مانده بدهی دولت است. در حقیقت در بانک‌ها اگر شما تسهیلات را دریافت کنید و آن را بازپرداخت نکنید روی آن یک وجه التزامی می‌آید که با نرخ بیشتری است منظور این است که با توجه به اینکه در سنوات بعد باید تسویه کنید پس از سررسید سودی تعلق می‌گیرد که باید پرداخت کنید. دولت و مرکز بدهی وزارت اقتصاد این سود را قبول ندارند، سازمان برنامه آن سود را یک بار محاسبه می‌کند اما بانک‌ها می‌گویند بودجه سنواتی است و باید تا پایان سال مانده بدهی را محاسبه کنید و این مانده بدهی مبنایی باشد برای سود سال بعد.

عمده بدهی دولت متعلق به 8 بانک/ بانک مرکزی 700 همت عنوان می‌کند اما دولت و وزارت اقتصاد این رقم را قبول ندارند

با عدم تسویه بدهی منابع بانک فریز و دارایی‌های مولد درآمد خارج می‌شود و دیگر بانک نمی‌تواند از محل منابعی که در اختیار دارد، درآمد ایجاد کند و بابت این موضوع باید سود سپرده پرداخت کند که این موضوع می‌تواند ناترازی بانک را تشدید کند.

کارشناس امور بانکی مطرح کرد: در حال حاضر بانک‌ها در مطالبه این موضوع هستند. اما دولت‌ها هم بعضاً بسته به میزان منابعی که در اختیار می‌دهند برخی از این موارد را تسویه می‌کنند اما این منابع آنقدر زیاد نیست. این مطالبات سنواتی شده و از این منظر یک مقدار تسویه بدهی دولت طولانی شده است.

فرزانی در پایان به نتیجه عدم تسویه بدهی دولت اشاره و مطرح کرد: با عدم تسویه بدهی منابع بانک فریز و دارایی‌های مولد درآمد خارج می‌شود و دیگر بانک نمی‌تواند از محل منابعی که در اختیار دارد، درآمد ایجاد کند و بابت این موضوع باید سود سپرده پرداخت کند که این موضوع می‌تواند ناترازی بانک را تشدید کند. در کل یکی از دلایل ناترازی بانک‌ها عدم پرداخت بدهی دولت است.

برچسب ها: بانک بدهی دولت به بانک مرکزی بدهی ناترازی بانک
ارسال نظر
آخرین اخبار