۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۷
تعداد بازدید: ۳۰۰۱۷۲
احتمالا به دلیل عملکرد مثبت و در صورت عدم دستکاری قیمت‌ها؛
کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار در شرایط فعلی که از منظر قیمتی در سطوح ارزنده‌ای قرار دارد با چندین خبر مهم نیز مانند خروج شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو و تحولات سیاسی روزهای گذشته مواجه است.
کد خبر: ۳۵۵۷۹

بازار در شرایط فعلی از منظر قیمتی در سطوح ارزنده‌ای قرار دارد 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ محمد غفوری با اشاره به وضعیت کم‌رمق و اصلاحی بورس در زمستان با ارزش معاملات خرد ۵.۱ هزار میلیارد تومانی و خروج بیش از دو هزار میلیارد تومانی سهامداران حقیقی در دو هفته اول دی به دنیای اقتصاد، اعلام کرد: با تکیه بر آمار سازمان بورس از وجود ۵۰۹ هزار کد معاملاتی فعال و به غیر از کدهای فعال در عرضه‌های اولیه، می‌توان استنباط کرد اقبال چشمگیری برای ورود پول و سرمایه‌گذار به بورس وجود ندارد. اکثر فعالان فعلی نیز افرادی هستند که از گذشته حضور داشته‌ و بازار را به صورت جدی و حرفه‌ای می‌شناسند.

بررسی‌ تکنیکالی هم نشان می‌دهد شاخص در محدوده ۲ میلیون و ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار واحدی با سطح حمایتی مهمی مواجه است. این محدوده در چند ماه گذشته به عنوان سطح حمایتی قوی عمل کرده که با چندین بار از دست ‌رفتن این محدوده، بازار در روند فرسایشی قرار گرفت. اگر اهالی بازار به این سطح حمایتی واکنش درخور توجهی نشان دهند شاخص کل می‌تواند به سطوح بعدی نیز سرک بکشد اما در صورت از دست رفتن این خط حمایت، بازار با تشدید کم‌ رمقی دست به گریبان خواهد شد.

بازار در شرایط فعلی که از منظر قیمتی در سطوح ارزنده‌ای قرار دارد با چندین خبر مهم نیز مانند خروج شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو و تحولات سیاسی روزهای گذشته مواجه است اما از سوی دیگر شرکت‌ها، آرام آرام اقدام به انتشار گزارش‌ های ۹ماهه در کدال خواهند کرد و احتمالا به دلیل عملکرد مثبت و در صورت عدم دستکاری قیمت‌ها، بازار به طور مقطعی شاهد واکنش مثبت سرمایه‌گذاران خواهد بود.

این گزارش‌ها حتی می‌توانند نسبت قیمت به سود کلی بازار را تعدیل سازد اما با این‌حال بازار با ریسک‌های داخلی نیز مانند ریسک قیمت، دست‌ و پنجه نرم می‌کند. وضعیت فعلی بازار از منظر قیمتی، مطلوب و نشان‌دهنده این است که درصورت عدم ریسک جدید، دارای ظرفیت رشد قدرتمندی است.

کارنامه گروه اقتصادی دولت در بازار سهام هم نشان می دهد تمام تصمیمات اقتصادی برای بورس همراه با پیامد منفی بود. دستورالعمل‌ها و سیاست گذاری‌های اقتصادی در اغلب موارد برای سهامداران، گران و سبب ضرر و زیان جدی شد. از افزایش نرخ خوراک گرفته تا افزایش نرخ بهره و سیاست‌های انقباضی، افزایش عوارض مالیات شرکت‌های بورسی و اختلاف نرخ دلار شرکت‌های صادراتی با نرخ دلار آزاد عواملی هستند که سود شرکت‌ها را مورد هدف قرار دادند.

زمزمه افزایش نرخ بهره مالکانه نیز بر تردیدهای بازار افزوده و این موضوع برای شرکت‌های معدنی تهدید محسوب می‌شود. هفته گذشته نیز خبری مبنی بر کاهش و تخلیه حباب صندوق‌های اهرمی منتشر شد. آن هم در شرایطی که صندوق‌های اهرمی با اقبال حقیقی‌ها روبرو بودند.

قاعدتا در شرایطی که ارزش معاملات رو به افول است، تخلیه حباب به فشار عرضه می‌انجامد و حدود ۸ تا ۱۰ درصد اختلاف قیمت تابلو و NAV صندوق‌ها وجود دارد که اگر با تخلیه حباب مواجه شوند بر بازار اثرات منفی می‌گذارد. در کنار این صندوق‌ها دو صندوق دارایکم و پالایش یکم هم به قیمت NAV واقعی معامله نمی‌شوند.

مالیات بر طلای فیزیکی نیز از مباحث مهم بوده که منجر به اقبال سهامداران به صندوق‌های طلا و سکه شد. چون این صندوق‌ها مشمول مالیات نمی‌شوند اما با داغ شدن مباحث مرتبط با اخذ مالیات بر طلای فیزیکی، این موضوع می‌تواند بر کلیت بازار اثرگذار باشد.

انتهای پیام

برچسب ها: اخبار بورس ایران بورس تهران عرضه اولیه سرمایه گذاران سطوح ارزنده شرایط اقتصادی قیمت
ارسال نظر
آخرین اخبار