۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۱
تعداد بازدید: ۴۷۷۳۳۴
گودرزی، کارشناس مالی گفت: اینکه بخشی از اقتصاد به صورت قرض‌الحسنه و بخشی به عنوان جاری باشد قطعاً باعث فشار و ضرر و زیان برای عده‌ای و همچنین باعث یک فرصت و رانت برای عده دیگر می‌شود.
کد خبر: ۳۶۲۸۴

جهش‌های قیمتی مسکن به بالای ۸۰ درصد رسید!/محاسبه ودیعه مستاجران با ارزش زمانی صفر!

ایجاد یک رانت بزرگ با تسهیلات قرض‌السحنه/ سپرده‌های مردم قرض‌الحسنه است اما وام‌هایی که پرداخت می‌شود به حدی که مردم سپرده‌گذاری کردند، نیست!

 عده‌ای هر روز ثروتمندتر و عده دیگر سالانه بخش بزرگی از سرمایه خود را از دست می‌دهند!

مجید گودرزی، مدرس و کارشناس مالی و اقتصادی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، به مناسبت روز ترویج فرهنگ قرض‌الحسنه مطرح کرد: یک عقود ارزشمندی که در اسلام داریم قرارداد قرض‌الحسنه است و تاکید زیادی در راستای عرفی بودن این موضوع شده است، اما در این میان موضوعی که داریم، تورم می‌باشد. متاسفانه با وجود تورم از قرض‌الحسنه سوء استفاده می‌شود در این راستا مستاجران کشور گرفتار موضوع قرض‌الحسنه شده‌اند.

بیشتر بخوانید: وزارت اقتصاد و دولت نحوه محاسبه سود بانک مرکزی را نمی‌پذیرند!/فشار مضاعف بر شبکه بانکی

محاسبه ودیعه مستاجران با ارزش زمانی صفر

ایجاد یک رانت بزرگ با تسهیلات قرض‌السحنه/ سپرده‌های مردم قرض‌الحسنه است اما وام‌هایی که پرداخت می‌شود به حدی که مردم سپرده‌گذاری کردند، نیست!

در قراردادها باید به سمتی حرکت کنیم که یا تورم را محاسبه کنیم یا اینکه همه را به صورت جاری حساب کنیم اینکه بخشی از اقتصاد به صورت قرض‌الحسنه و بخشی به عنوان جاری باشد قطعاً باعث فشار و ضرر و زیان برای عده‌ای و همچنین باعث یک فرصت و رانت برای عده دیگر می‌شود.

گودرزی به اشاره به وضعیت نامناسب مستاجران کشور ادامه کرد: در حال حاضر سه موضوع مهم باعث فلاکت مستاجران شده است؛ اول قرض‌الحسنه بودن ودیعه مستاجران کشور است. در تمام مکاتب مالی دنیا نداریم که ارزش زمانی پول صفر باشد، اما تنها این موضوع را در بحث ودیعه مستاجران شاهد هستیم، ودیعه مستاجران ما با ارزش زمانی صفر محاسبه می‌شود. همچنین از طرف دیگر قیمت ملک به صورت جاری محاسبه می‌شود یعنی به دلیل تورم دو رقمی سالی ۴۰ درصد از قدرت خرید مستاجران کشور از بین می‌رود یک موضوع دیگر اینکه جهش‌های قیمتی مسکن به بالای ۸۰ درصد رسیده است که یک شکاف بزرگی را ایجاد می‌کند و پر کردن این شکاف توسط مستاجران دشواری‌های بسیار زیادی را دارد. این سه موضوع باعث شده یک عده بدون دلیل خاصی هر روز ثروتمندتر شوند و عده دیگر که مستاجران هستند سالانه بخش بزرگی از سرمایه خود را از دست می‌دهند.

بیشتر بخوانید: کمبود نیروهای متخصص در نظام بانکی/ اگر شرایطی را برای نوآوری فراهم نکنیم نمی‌توانیم رضایت مشتری را بدست آوریم+ ویدیو

وی خاطرنشان کرد: در قراردادها باید به سمتی حرکت کنیم که یا تورم را محاسبه کنیم یا اینکه همه را به صورت جاری حساب کنیم اینکه بخشی از اقتصاد به صورت قرض‌الحسنه و بخشی به عنوان جاری باشد قطعاً باعث فشار و ضرر و زیان برای عده‌ای و همچنین باعث یک فرصت و رانت برای عده دیگر می‌شود.

ایجاد یک اختلاف و رانت بزرگ!

کارشناس مالی و اقتصادی در پایان متذکر شد: تسهیلات قرض‌الحسنه خوب است اما یک رانت بزرگ دارد ایجاد می‌کند. این بحث نیاز به بازنگری دارد شاید در چند سال پیش که تورم کمتری داشتیم قرض‌الحسنه هم مفید بود، اما در حال حاضر با این روش به بخشی از اقتصاد آسیب وارد می‌شود. سوءاستفاده از این بخش بسیار زیاد انجام می‌شود، ممکن است سپرده‌های مردم قرض‌الحسنه باشد اما وام‌هایی که پرداخت می‌شود به حدی که مردم سپرده گذاری کردند، نیست! اینجا یک اختلاف و رانت بزرگی ایجاد می‌شود. متاسفانه هم مقوله ارزش زمانی پول و هم بحث تورم در قراردادهای قرض الحسنه باید لحاظ شود. درکل تا زمانی که تورم وجود دارد بحث قرض‌الحسنه یک چالش محسوب می‌شود.

برچسب ها: #تسهیلات بانکی قرض الحسنه تسهیلات قرض الحسنه تورم مستاجران رانت خواری محاسبه ودیعه مستاجران جهش‌های قیمت مسکن
ارسال نظر
آخرین اخبار