۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹
تعداد بازدید: ۹۴۵۵۰
کارشناس صنعت خودرو می گوید: باید تمهیدات لازم جهت مبارزه با واردات خودروهای لوکس ممنوعه جدی تر اجرایی می شد. دولت با تغییر در برخی قوانین می توان به جای امحای خودروهای قاچاق از این محصولات به نوعی درآمد زایی کند.
کد خبر: ۱۰۹۹۹
نویسنده : مریم بهنام راد

قیمت خودرو این روز‌ها به هر خبری مربوط به این بازارعکس العمل نشان می‌دهد و مردم نیز سرگردان در این بلاتکلیفی‌ها در انتظارتصمیمات دولت می‌باشند. هنوز سرنوشت خودرو‌های راکد و قاچاق مشخص نیست.

خبر امحای خودرو‌های لوکس موجود در انبار سازمان اموال تملیکی با واکنش‌هایی روبرو شد. در طی سال مسئولین چندین بار برای سرنوشت این خودرو‌های متروکه در انبار‌ها تعیین تکلیف کردند. عرضه این خودرو‌ها به بورس یکی از تصمیماتی بود که هنوز اجرایی نشده است.

پس از تاکید رهبر معظم انقلاب در خصوص ضرورت توجه به تولید و تقویت ساخت داخل و مبارزه و برخورد قاطع با قاچاق کالا و همچنین ابلاغ دستورالعمل مبارزه با این پدیده شوم از سوی ریاست جمهور، موضوع انهدام و امحاء کالا‌های کشف و ضبط شده پس از صدور احکام قطعی از سوی مراجع قضائی و با هماهنگی دستگاه‌های ذیصلاح، در دستور کار این سازمان قرار گرفت.

حالا این سوال برای مردم مطرح شده که از سوی سازمان اموال تملیکی کدام خودرو‌ها قرار است امحا می‌شوند و چه اموالی به بورس کالا می‌آیند؟

سال هاست ورود کانتینر کالای قاچاق به کشوراین پرسش را ایجاد می‌کند که چطور این حجم بزرگ قاچاق از دید ماموران در مبادی‌های ورودی کشور پنهان می‌ماند و در نهایت ارز‌های بی زبان این کشور با امحای خودرو‌های لوکس قاچاق از بین می‌رود. از سوی دیگر در برخی مواقع قاچاق خودرو اغلب به صورت ورود موقت، ترخیص و برای یک مدت محدود به صورت قانونی وارد می‌شود؛ اما پس از گذشت مهلت مقرر خارج نمی‌شود.

با این پدیده که هر روزبزرگتر از قبل می‌شود چه سیاستی باید اتخاذ شود؟ در همین رابطه فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو درگفتگو با پایگاه خبری تحلیلی خطوط گفت: مدتی است بازار خودرو دستخوش نوسانات قیمت قرار گرفته است. مردم در خرید خودرو‌های خارجی و داخلی تردید دارند و همواره چشم به وعده‌های دولت برای تنظیم این بازار دوخته اند.

زاوه گفت: حالا درگیر و دار این نابسامانی خبر امحا خودرو‌های قاچاق موضوع جدید شده است. خودرو‌هایی که به واسطه‌ای عده‌ای بر خلاف مقررات به کشور وارد شده، طبق مقررات سازمان اموال تملیکی خودرو‌های قاچاق امحا می‌شود.

وی تصریح داشت: مدتی است که این خودرو‌ها بدون هیچ برنامه‌ای بلاتکلیف در انبار‌ها مانده اند. طبق اعلام سازمان ابتدا خودرو‌های قاچاق امحا می‌شوند. چراکه به هر دلیلی تعدادی خودرو به طور قاچاق وارد کشور شد است و طبق قوانین و مقررات کشورامکان عرضه خودرو‌های لوکس قاچاق به بازار وجود ندارد.

خودرو‌های قاچاق سرمایه‌های کشور است که با ارز همین کشور وارد شده است

زاوه با تأکید براین مطلب ادامه داد: قوانین کشور درراستای عدم عرضه خودرو‌های قاچاق به بازار کاری ستودنی است، اما باید برای حفظ سرمایه‌ها تدبیر جدیدی داشت.

وی تصریح داشت: امروز اقتصاد کشور نیاز به تمهیداتی دارد که قطعاً دولتمردان و مسئولین بیش از همه بر آن توجه دارند. اما امحای این خودرو‌ها که هر کدام رقم‌های زیادی از ارز را خارج کرده، به هیچ عنوان توجیه اقتصادی ندارد.

به گفته این کارشناس خودرو؛ ضرورت دارد نهاد‌های مرتبط با این سیستم تغییراتی در نحوه تنظیم قوانین موجود، برنامه‌ای در راستای تبدیل این محصولات به درآمد داشته باشند. فروش این خودرو‌ها ازطریق سیستم دولت و تحویل درآمد ناشی از آن به خزانه خود دولت یکی از این مسیرهاست.

خودرو لوکس

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، چندی بیش علی مویدی خرم آبادی رئیس ستاد مرکزی مبارزه در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه خودرو‌های قاچاق را هر کاری کردیم کشور‌های همجوار نخریدند گفت: کالا‌های مکشوفه دارای اسناد مثبته نیست و لذا این کالا‌های قاچاق امکان صادرات ندارد. ما معطل بودیم که کشور‌های همجوار آن را بخرند و دنبال مشتری بودیم، اما کشور‌های همجوار بدون تشریفات گمرکی و استاندارد این کالا‌ها را نمی‌خرند و لذا باید آن‌ها را امحا می‌کنیم.

برچسب ها: سازمان اموال تملیکی بازار خودرو های تجاری قاچاق ریشه قاچاق
ارسال نظر
آخرین اخبار