۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۲
تعداد بازدید: ۲۳۵۱۳۱
گزارش خطوط از هشدار سازمان ملل در رابطه با کمبود موادغذایی؛
برنامه جهانی غذا (WFP) هشدار داد که جهان با «فاجعه گرسنگی» روبرو است و ۴۷ میلیون نفر در ۸۱ کشور در آستانه قحطی قرار دارند. این در حالی است که در چند روز اخیر قیمت ماکارونی در ایران نیز با افزایش رو به رو شد.
کد خبر: ۱۳۳۰۳

در آستانه قحطی هستیم؟

کدام کشور‌ها بیشترین آسیب را از بحران غذایی خواهند دید؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ تغییرات آب و هوایی، کووید ۱۹ و از همه مهمتر جنگ روسیه و اوکراین عواملی هستند که جهان را در آستانه بحران قحطی موادغذایی قرار دادند.
در چند ماه گذشته، پس از فراگیر شدن کمبود روغن آفتابگردان در آلمان، فرانسه، بلژیک و اسپانیا، کاهش عرضه اقلامی همچون سیب زمینی منجمد، آرد، ماکارونی و تخم مرغ نیز در اروپا آغاز شد. این بدان معناست که سال ۲۰۲۲ سال بسیار دشواری برای سیستم غذایی جهانی خواهد بود.

گزارش سازمان ملل درباره قحطی موادغذایی

برنامه جهانی غذا (World Food Programmer) شاخهٔ کمک غذایی سازمان ملل متحد و بزرگترین نهاد انسانی جهان در زمینه امنیت غذایی و رفع گرسنگی است.
بنابراین بر اساس گزارش این نهاد، تعداد افرادی که با ناامنی غذایی حاد مواجه هستند از ۱۳۵ میلیون قبل از همه‌گیری ویروس کرونا به ۲۷۶ میلیون نفر، یعنی بیش از دو برابر رسیده است.
سازمان کمک‌های غذایی سازمان ملل می‌گوید حداقل ۴۷ میلیون نفر در ۸۱ کشور ممکن است به خاطر درگیری‌ها و جنگ، شوک‌های آب و هوایی، کووید ۱۹ و هزینه‌های سرسام‌آور غذا و سوخت به لبه قحطی کشیده شوند.

اگر چه ایران در لیست کشور‌هایی که در آستانه کمبود موادغدایی و قحطی قرار دارند، نیست اما در نهایت این سازمان تاکیید می‌کند که تأثیرات ناشی از این بحران در همه جای جهان احساس خواهد شد.

درگیری بزرگترین عامل گرسنگی و قحطی است. ۶۰ درصد از مردم گرسنه جهان در مناطقی زندگی می‌کنند که تحت تأثیر جنگ و خشونت قرار گرفته‌اند. WFP می‌گوید که جنگ در اوکراین با از بین بردن منابع درآمدی مردم و مجبور کردن آن‌ها به ترک خانه‌هایشان باعث گرسنگی بیشتر می‌شود. با این حال این سازمان در مورد اینکه کدام کشور‌ها بیشترین آسیب را از بحران غذایی خواهند دید، می‌گوید: «کشور‌های فقیرتر بیشترین آسیب را خواهند دید. از یمن تا سوریه، از لبنان تا سودان، از سودان جنوبی تا‌ اتیوپی. »

ایران در لیست کشور‌های در آستانه کمبود موادغذایی و قحطی!

اگر چه ایران در لیست کشور‌هایی که در آستانه کمبود موادغدایی و قحطی قرار دارند، نیست اما در نهایت این سازمان تاکید می‌کند که تأثیرات ناشی از این بحران در همه جای جهان احساس خواهد شد. با این حال پیگیری‌های خبرنگار خطوط در شبکه‌های اجتماعی نیز از کمبود ماکارونی در فروشگاه‌های عرضه مواد غذایی و گران‌تر شدن این کالا در چند روز اخیر خبر می‌دهد. یکی از بلاگر‌های اینستاگرام با ۴۱۳ هزار دنبال‌کننده در استوری که یکی از قفسه‌های خالی سوپرمارکت را نشان می‌داد نوشت: «راستی امروز رفتم خرید قفسه ماکارونی خالی بود! » در توئیتر نیز بسیاری از کاربران به این موضوع واکنش نشان دادند. یکی از کاربران توئیتر نیز می‌نویسد: « ‏مهم نیست چه کسی با نابودی خودکفایی گندم باعث گران شدن ماکارانی و دیگر محصولات آرد پایه شده. مهم این است که راهکار حل این گرانی بازگشت به خودکفایی است. »

در آستانه قحطی هستیم؟

پیشگیری قبل از بحران

روسیه و اوکراین بیش از ۳۰ درصد از صادرات جهانی غلات را به خود اختصاص می‌دهند.همچنین روسیه ۱۳ درصد از کود‌های جهان را تأمین می‌کند، در حالی که اوکراین نیمی از کل روغن آفتابگردان را تأمین می‌کند.
بنابراین واضح است که ادامه جنگ می‌تواند جهان را دچار کمبود موادغدایی کند که تا کنون به صادرات این کشورها‌امید داشت.
با این حال کارشناسان می‌گویند دو چیز می‌تواند به محافظت از جهان در برابر بدترین تأثیرات این بحران کمک کند: یک راهکار افزایش عرضه غلات از منابع دیگر است و راهکار دیگر تلاش برای کاهش هزینه‌های حمل و نقل.

برچسب ها: مواد غذایی سازمان ملل شورای امنیت سازمان ملل سازمان ملل متحد اینستاکرام فروشگاه کرونا جنگ اوکراین و روسیه
ارسال نظر
شهسراب
۰۷:۳۱ - ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
قحطی یه دفه نمیاد بگه سلام من اومدم !
با گرون شدن مواد غذایی بی سر و صدا وارد میشه که البته تو ایران وارد شده ولی هیچکس نمیخواد قبول کنه ! یه روز می بینیم پول داریم مواد غذایی بخریم ولی کو چیزی برای خرید !!!
دور نیست بزودی میرسه متاسفانه.
آخرین اخبار