۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۸
تعداد بازدید: ۷۶۶۸۷
خطوط بررسی کرد؛
دعوا‌های کودکانه، اتفاق رایجی است که نمونه‌های بسیاری از آن را را بعد از تعطیلی مدارس در مسیر کودکان تا خانه می‌توان دید. با این حال یک پای این دعوا‌ها اغلب کودکان قلدر هستند. اگر کودک قلدری دارید، قبل از اینکه به خودش یا دیگران آسیب بزند او را متوقف کنید.
کد خبر: ۱۵۶۲۷

با فرزند قلدر چه کنیم؟


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ آیا میدانستید که ۹۰ درصد از دانش‌آموزان پایه‌های ۴ تا در۸ جهان، قربانی قلدری یا آزار و اذیت بوده‌اند؟ آمار نشان می‌دهد که بیش از ۱۶۰ هزار کودک، هر روز از ترس اینکه مورد آزار و اذیت قرار بگیرند از رفتن به مدرسه می‌ترسند. اعدادی از این دست نشان می‌دهد که رفتار قلدری در میان کودکان  چقدر در زندگی والدین و حتی اطرافیان کودکان مشکل ساز باشد. خطوط در این گزارش از تازه ترین مقالات تربیتی درباره رویکردهای رفتاری والدین در مقابل کودکان قلدر گزارش می دهد.

نشانه‌های قلدری در فرزندان

هیچ والدینی دوست ندارد بپذیرد که فرزندش قلدر در اجتماع فرد قلدری شناخته شود. اما اگر فرزند قلدری دارید، بنابراین این اتفاق می‌افتد و داشتن رویکرد «فرزند من نیست» جلوی رفتار فرزندتان را نمی‌گیرد. با این حال دانستن برخی از علائم و نشانه‌های هشداردهنده در خصوص رفتار و خف و خوی قلدر بودن فرزندتان اولین قدم در پیشگیری از قلدری است:
۱. همیشه مایل به تسلط و کنترل دیگران هستند
۲. نشان دادن رفتار پرخاشگرانه نسبت به والدین، معلمان و سایر بزرگسالان
۳. به راحتی ناامید می‌شود
۴. دیدگاه مثبتی نسبت به خشونت دارد
۵. وارد مشاجرات فیزیکی یا کلامی می‌شود
۶. عدم همدلی نسبت به دیگران
اگر هر یک از این رفتار‌ها را در کودک خود مشاهده کردید، می‌تواند علائم هشدار دهنده‌ای باشد که نشان می‌دهد کودک شما در برابر دیگران قلدری می‌کند. اگر چنین است، مهم است بدانید که انواع مختلفی از قلدری وجود دارد که فرزند شما می‌تواند درگیر یکی از انواع آن یا بیشتر باشد.. بسیاری از اوقات، والدین از قلدری کودک خود آگاه نیستند زیرا از اشکال مختلف آن اطلاعی ندارند. قلدری اشکال مختلفی دارد می‌تواند فیزیکی باشد و با هل دادن و مشت زدن، یا کتک همراه باشد و گاهی هم می‌تواند کلامی باشد و با تذکر و تهدید عاطفی خودش را نشان دهد.

چگونه کودک خود را از قلدر بودن منع کنیم؟

اگر می‌دانید فرزندتان قلدر است، اولین کاری که باید برای جلوگیری از رفتار قلدرانه او انجام دهید این است که آن را جدی بگیرید. اغلب والدین این رفتار را به‌عنوان «کودک بودن بچه‌ها» نادیده می‌گیرند، در حالی که در واقعیت، کودکان از نظر جسمی، عاطفی یا هر دو آسیب جدی دیده‌اند. چندین کار وجود دارد که می‌توانید برای تشویق فرزندتان به توقف رفتارش انجام دهید
 ۱. با آن‌ها صریح و صادقانه صحبت کنید
با یک گفتگوی صادقانه شروع کنید و از آن‌ها بپرسید که چرا چنین کاری را انجام می‌دهند. برخی از کودکان زمانی که عصبانی هستند، ناراحت هستند یا سعی می‌کنند با موقعیتی برخورد کنند که به نظر نمی‌رسد از عهده آن برآیند، قلدری می‌کنند. دانستن اینکه چرا آن‌ها قلدری می‌کنند می‌تواند به مقابله با مسائل اساسی که ممکن است متوجه نشده باشید کمک کند
 ۲. همدلی را در خانه آموزش دهید
برخی از کودکان به دلیل بی‌اطلاعی از احساسات دیگران، آن‌ها را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند. سعی کنید به کودک خود کمک کنید تا بفهمد دیگران چه احساسی دارند و چگونه اعمال آن‌ها باعث ایجاد احساسات منفی در دیگران می‌شود.
۳. کودک قلدر درا مجازت کنید
به عنوان والدین، باید عواقبی را برای قلدری تعیین کنید. تصمیم بگیرید اگر فرزندتان به قلدری با دیگران ادامه دهد چه اتفاقی خواهد افتاد. اگر آن‌ها به قلدری ادامه می‌دهند، هر نتیجه‌ای را که می‌خواهید دنبال کنید. فرقی نمی‌کند مجازات شما چیست می‌توانید وسیله‌ای از او را بردارید یا چیز‌هایی که می‌خواهد داشته باشد را برایش نخرید.
با این حال همانطور که روی راه‌هایی کار می‌کنید که فرزندتان را از قلدری با دوستان و اطرافیانش و یا حتی خودتان بازدارید، منابع زیادی برای کمک به شما در این راه نیز وجود دارد. ویدیو‌هایی در یوتیوب درباره قلدری و آزار اینترنتی وجود دارد تا به بچه‌ها بیاموزد که چرا این کار اشتباه است و چرا نباید آن را انجام دهند. چندین کتاب نیز برای آموزش کودکان در هر سنی در مورد قلدری و خطرات آن موجود است. بنابراین اگر مشکوک هستید که فرزندتان به دیگران قلدری می‌کند، مهم است که آن را جدی بگیرید و به محض اینکه متوجه مشکلی شدید به آن رسیدگی کنید. با فرزند خود در مورد دلیل قلدری کردن‌هایش صحبت کنید. 

برچسب ها: تربیت والدین فرزندپروری تسهیلات فرزندآوری تحکیم خانواده و فرزندآوری مشوق‌های فرزندآوری فرزند آوری آموزش پرورش آموزش تعطیلی مدارس مدارس دولتی خشونت
ارسال نظر
آخرین اخبار