۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۳
تعداد بازدید: ۱۷۹۰۰۷
سلطانی‌نژاد در مراسم افتتاح عرضه خودرو در بورس کالای ایران:
مدیرعامل بورس کالای ایران با بیان اینکه خودرو، رکورد صدور کد معاملاتی در بورس کالا را شکست، اعلام کرد: ۲۶ هزار کد معاملاتی در روز‌های منتهی به عرضه خودرو در بورس کالا صادر شد.
کد خبر: ۲۰۳۰۹
نویسنده : مجتبی آزادیان

رکورد صدور کد معاملاتی در بورس کالا با عرضه خودرو شکسته شد/ صدور ۲۶ هزار کد معاملاتی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، حامد سلطانی نژاد، مدیر عامل بورس کالای ایران در مراسم افتتاح عرضه خودرو در بورس کالا، این اتفاق را به معنای آغازی بر رفع سایه شوم دلالی و توزیع رانت در صنعت خودروسازی کشور عنوان کرد.

مدیر عامل بورس کالای ایران در تشریح وضعیت بورس کالا گفت: ارزش معاملات بورس کالا در سال ۱۴۰۰ به ۶۶۵ همت رسید که این رقم نسبت به همه ادوار فعالیت بورس کالا رقم بی سابقه‌ای است؛ به طوری که بورس کالا در حال حاضر ۱۰ درصد GDP را تشکیل می‌دهد.

وی ادامه داد: رشد ٩٠ درصدی را در ارزش معاملات در سال ١۴٠٠ نسبت به سال ۹۹ شاهد بوده ایم و به لحاظ حجمی نیز با ورود سیمان و مابقی محصول‌های زنجیره فولاد شاهد معامله ٧۶ میلیون تن محصول در سال ۱۴۰۰ بودیم که این عدد ١۴ درصد حمل بار جاده‌ای در کل کشور است که این رشد‌ها نشان می‌دهد، افق آینده بازار‌های کالایی به سمت شفافیت بیشتر در حال حرکت است.

به گفته مدیرعامل بورس کالا در سال ۱۴۰۱ نیز تاکنون ارزش معاملات به نسبت سال گذشته ۷۵ درصد و حجم معاملات ۱۶۲ درصد رشد کرده است.

سلطانی نژاد اضافه کرد: در بازار مالی مبتنی بر کالا نیز شاهد رشد‌های خیره کننده ۱۸۸۰ درصدی اختیار معامله ۱۸ درصدی گواهی سپرده کالایی و رشد ۵۶۰ درصدی صندوق‌های کالایی بودیم.

وی گفت: بورس کالا در راستای رسالت خود که شفافیت سازی بازار کالا‌های واسطه‌ای بوده توانسته تمامی کالا‌های پرحجم واسطه‌ای اعم از زنجیره فولاد، زنجیره پتروشیمی، پالایشی و سیمان را توانسته پذیرش کند و فقط محصولات کشاورزی باقی مانده است که این ظرفیت را دارد و اگر قیمت گذاری دستوری از آن برداشته شود می‌تواند در بورس کالا عرضه شود.

وی با اشاره به مطالباتی که در زمینه عرضه کالای نهایی و نه صرفا واسطه‌ای در بورس کالا وجود دارد هم عنوان کرد: بورس‌های کالایی در دنیا نیز محل عرضه کالا‌های نهایی هستند ضمن اینکه برای حذف رانت و عدم تقارن اطلاعاتی و استقرار سیستم‌های مبتنی بر حراج باید از ساز وکار بورس استفاده کنیم.

مدیرعامل بورس کالا با اشاره به اقداماتی که در چند روز اخیر برای عرضه خودرو در بورس کالا صورت گرفته است، ادامه داد: ٢۶ هزار کد معاملاتی در بورس کالا صادر شد و سیستم حراج متناسب با شرایط تغییر کرد. این در حالی است که بیشترین صدور کد قبل از خودرو برای صنعت سیمان با ورود ١٣ هزار کد معاملاتی بوده است، اما ورود خودرو باعث شد همه زیرساخت‌ها متحول شود، به دلیل اینکه تعداد ذینفعان بیشتر از قبل بود.

وی گفت: همچنین زیرساخت‌های فنی بورس کالا نیز تغییر کرد و شبکه کارگزاری کمک کرد ٣ هزار و ۵٠٠ تقاضا برای خودرو را مدیریت کردند و رکورد حضور کارگزاری‌ها در بورس کالا شکسته شد و ٩٢ کارگزاری در فرآیند عرضه نقش آفرینی کردند.

وی گفت: در بازار امروز خودرو‌های مختلف با تقاضای خوبی مواجه شدند؛ به طوری که حدود ۶٠٠ خودرو عرضه شد. نسبت تقاضا به عرضه حدود ۵۸۱ درصد بود و قیمت‌های پایه همان قیمت‌هایی بود که خودرو سازان در بازار می‌فروختند و تفاوت در بازار غیرشفاف و غیررسمی در بسیاری از موارد رقم چشمگیری است و از رانت زیاد جلوگیری شد و به شفافیت سازی عرضه خودرو‌ها در بورس کالا کمک کرد.

وی همچنین گفت: این امکان ایجاد شد که از سیستم بورس کالا تعداد افراد بیشتری به سامانه معاملاتی بورس کالا که در داخل طراحی شده دسترسی داشته باشند و امکان آن ایجاد شد که عرضه خودرو به تفکیک رنگ و آپشن نیز ایجاد شود.

به گفته وی در مدل حراج باز، هیجانات بازار به شدت کاهش پیدا می‌کند و به افراد فرصت داده می‌شود که بر اساس منطق اقتصادی تصمیم بگیرند و به مشتریانی که بیشترین تقاضا را دارند خودرو تخصیص یاید و امکان تبانی به حداقل برسد.

مدیرعامل بورس کالا تأکید کرد: عرضه امروز خودرو در بورس کالا شروع کار هست و می‌توانیم به سمت خودرو‌های پر تیراژ حرکت کنیم و ثبت تقاضا هم می‌تواند به صورت آنلاین باشد و قاعدتا وقتی به سمت خودرو‌های پرتیراژ حرکت کنیم سیستم حراج و مدل حراج می‌تواند تغییر کند.

وی ادامه داد: همچنین باید معاملات مبتی بر اوراق بهادار نیز فعال شود؛ به طوری که گواهی سپرده خودرو یا سلف فروشی خودرو که هم تامین مالی را فراهم می‌کند و هم بازار مستمر روزانه را می‌تواند فراهم کند.

سلطانی نژاد تصریح کرد: هدف نهایی ما این است که خودروسازان از بورس کالا تامین مالی کنند، زیرا بهترین و شرعی‌ترین روش تامین مالی، تامین مالی مبتی بر فروش است و اگر خودروسازان بتوانند بر مبنای فروش تامین مالی کنند، خیلی پسندیده است؛ لذا فروش سلف و فروش بر مبنای سلف موازی هم در دستور کار بازار خودرو قرار خواهد گرفت.

برچسب ها: حامد سلطانی نژاد بورس کالای ایران عرضه خودرو در بورس کالا کد معاملاتی
ارسال نظر
آخرین اخبار