۱۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۹
تعداد بازدید: ۲۴۳۲۹۹
یک تحلیلگر بازار سرمایه می‌گوید: از ابتدای سال جاری بورس روند صعودی داشت، اما ادامه این حرکت به نتیجه نشست برجام و نرخ ارز بستگی دارد.
کد خبر: ۱۱۷۱۲
نویسنده : مریم بهنام راد

بورس

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، باتوجه به نقدینگی‌های سرگردان و ترس سرمایه گذاران در بازار‌هایی مانند ارز، مسکن، خودرو و… که آینده‌ای مبهم داشته و در رکود به‌سر می‌برند، بی شک سرمایه گذاری در بازار سرمایه می‌تواند جذاب‌ترین گزینه باشد. اما این جذابیت در سال گذشته با تردید‌های زیادی مواجه شد که همین دلیل باعث ریزش معاملات در بازار سرمایه ۱۴۰۰ شد.

روند صعودی در بازار سرمایه از ابتدای سال جدید آغاز شده و فعالان این بازار انتظار دارند حرکت صعودی بورس در ماه اول سال ۱۴۰۱ متوقف نشود. این در حالی است که به اعتقاد تحلیلگران، بازار سرمایه در سال گذشته علی رغم فرصت‌های پیش آمده نتوانست سال خوبی را به پابان برساند.

در همین رابطه سهراب هاشمی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی خطوط گفت: بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ با افت و خیز‌های زیادی روبرو بود که وضعیت بازار تا پایان سال تحت تاثیر عوامل زیادی از جمله مذاکرات هسته‌ای، کسری بودجه، نرخ تورم و قیمت دلار قرار گرفت که نتیجه این عوامل ریزش‌های طولانی شاخص‌ها در بورس بود.

وی تصریح داشت: بورس در سال گذشته با فرود‌هایی مواجه شد که این شرایط موضوع اعتماد سهامداران به بورس را دچار اختلال کرد.

هاشمی ادامه داد: انتظار برای اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری تا روی کارآمد رئیس دولت جدید (سیزدهم) و تعلل در اعلام نتایج مذاکرات برجام دو موضوع سیاسی تأثیر گذار بر بازار بورس در سال ۱۴۰۰ بود.

وی تصریح داشت: در این میان موضوعاتی از جمله کاهش دامنه نوسان، افت بازار فرسایشی را در سال گذشته رقم زد و این شرایط وضعیت بورس را به مخاطره انداخت.

به گفته این تحلیلگر بازار سرمایه؛ کُندی در تحرک بازار برخی بی اعتمادی‌ها را از خرداد سال گذشته رقم زد که باعق اُفت شدید شاخص شد.

هاشمی ادامه داد: از اواخر سال گذشته با ایجاد بحران جنگ بین روسیه و اوکراین، قیمت کامودیتی‌ها در بازار جهانی روند افزایشی داشت. همین موضوع می‌توانست ابزاری برای رشد شاخص در بازار سرمایه ایران باشد.

این کارشناس بازار سرمایه دلیل عدم استفاده از فرصت‌های به وجود آمده در بازار را چنین تشریح کرد؛ شرکت‌های صادراتی فعال در بورس در انتظار چراغ سبز دولت جهت صادرات کامودیتی‌ها بودند، اما این اجازه تا کنون، آن هم با قیمت‌های واقعی صادر نشده است.

وی تصریح داشت: عقب گرد بورس در مسیر حرکت ابهاماتی را در زمینه سرمایه گذاری سرمایه گذاران در سال ۱۴۰۰ ایجاد کرد که در سال جدید هنوز آثار این رویکرد دیده می‌شود.

هاشمی گفت: سیاست‌های حمایتی دولت هنوز عملیاتی نشده و تعلل در اجرای آن بحث برانگیز شده است.

وی تأکید اشت: شاید سال گذشته خروج نقدینگی از بازار سرمایه نسبت به سال ۱۳۹۹ افزایش نداشت، اما به دلیل رکود و گرانی نقدینگی در بازار سرمایه محدود‌تر بود و بیشتر سهام‌ها را با مشکل مواجه کرد.

بورس در ۱۴۰۱ به چه سمتی حرکت می‌کند؟

بورس

هاشمی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه بازار در سال جاری چه وضعیتی را تجربه خواهد کرد؛ گفت: هنوز نتایج نشست‌های برجام مشخص نشده و سهامداران در انتظار تحول هستند.

این کارشناس بازار سرمایه به نسخه حمایتی دولت از بورس اشاره داشت و گفت: بسته حمایتی دولت در بودجه ۱۴۰۱ می‌تواند تأثیر زیادی بر روند حرکت بورس داشته باشد.

وی تصریح داشت: از این رو ایجاد بستر اعتماد سازی در فضای پُر التهاب بورس می‌تواند وضعیت این بازار را از حالت رکود و عقب گرد به سمت رشد تغییر دهد.

برچسب ها: سازمان بورس شاخص بورس ریزش بورس آینده بورس رشد بورس
ارسال نظر