۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
تعداد بازدید: ۲۴۲۶۹۹
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از میزان یارانه نان گفت: این میزان یارانه را اگر بر اساس مصرف قبلی حساب کنیم، به 4 ماه هم نمی‌رسد یعنی 8 ماه سال را پوشش نمی دهد که باعث می شود قیمت نان و کالاهای اساسی افزایش یابد.
کد خبر: ۱۲۳۵۷

جلال محمودزاده در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط در رابطه با میزان یارانه نان در کشور، اظهار داشت: یارانه‌ای که برای نان در نظر گرفتند، تحقیر مردم است؛ متاسفانه دولت آقای رئیسی بدون اینکه زیرساخت ها را آماده کند، اقدام به حذف ارز ترجیحی نهاده ها و داروها کرد که هم قیمت کالاهای اساسی را بالا برد و هم باعث شد که قیمت دارو خصوصا داروی بیماریهای خاص 5 الی 6 برابر افزایش یافته و یا اصلا کم‌یاب شود.

بدون آماده کردن زیرساخت‌ها اقدام به حذف ارز ترجیحی کردند

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یارانه‌ای که دولت برای جبران تبعات ناشی از حذف ارز ترجیحی در نظر گرفته بسیار کم است، گفت: این میزان یارانه را اگر بر اساس مصرف قبلی حساب کنیم، به 4 ماه هم نمی رسد یعنی 8 ماه سال را پوشش نمی دهد که باعث می شود قیمت نان و کالاهای اساسی افزایش یابد؛ همچنین دامداران و مرغداران نمی‌توانند نهاده مورد نیاز خود را تامین کنند سرمایه در گردش هم ندارند که این نهادها را بخرند.

یارانه‌ای که برای نان در نظر گرفتند 8 ماه از سال را پوشش نمی‌دهد

محمودزاده افزود: نتیجه این می‌شود که طی چند ماه آینده بر اساس برنامه ای که وزارت جهاد دارد، مرغداری ها جوجه ریزی نمی کنند و دامداران دام مولد را به کشتارگاه می برند چون نمی توانند علوفه و نهاده را تامین کنند و تولید  ما در گوشت قرمز و سفید پایین می آید و مجبور می‌شویم به سمت وارد کردن گوشت با قیمت جهانی برویم.

با حذف ارز ترجیحی مجبور به واردات گوشت می‌شویم

نماینده مردم مهاباد در مجلس در خصوص وضعیت اشتغال بعد از حذف ارز ترجیحی، بیان کرد: تعداد زیادی از اشتغالی که در بخش دامداری داریم حذف می شود و تعدادی از نانوایی ها تعطیل خواهد شد؛ بنابراین ایجاد شغلی که دولت ادعا کرده بود، نه تنها صورت نمی‌گیرد بلکه اشتغال زیادی در بخش‌های کشاورزی و دامداری از دست می دهیم و نهایتا وضعیت کشاورزی از این بدتر خواهد شد.

اشتغال زیادی در بخش‌های کشاورزی و دامداری از دست می دهیم

محمودزاده در پاسخ به انتقاد برخی از مسوولین و کارشناسان که اظهار می‌کنند اختصاص ارز ترجیحی فسادزا است، گفت: برای جلوگیری از بروز فساد باید نظارت ها را شدید کرد درحالی که از نظارت غافل شدند که این وضع پیش آمد؛ بنابراین وقتی ارز ترجیحی را به شرکتی اختصاص می دهند از ابتدا باید نظارت شود تا به دست تولید کننده و مردم برسد. برای واردات نهاده های دامی و کالاهای اساسی با ارز 4200 تومانی، نام 100 شرکت وجود داشت درحالی که نزدیک به 10 شرکت از میان این 100 شرکت که رانت داشتند، حدود 90 درصد این ارز را دریافت کرده بودند، پس باید نظارت کنند و این ارز عادلانه به زنجیره‌های تولید تعلق بگیرد اما به جای نظارت راحت ترین راه را انتخاب و آن را حذف کردند.

نظارت کنید تا فساد ایجاد نشود!

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس بیان داشت: دولت هنوز جوابی ندارد که قرار است چکار کند و این ارز با چه روشی و از چه طریقی قرار است به مردم داده شود. سال گذشته همین موقع برنج ایرانی که 20 الی25 هزار تومان بود الان به 97 هزار تومان رسیده است و اگر فقط زمان ریاست جمهوری دولت سیزدهم را با قبل آن مقایسه کنیم، تا الان قیمت همه نهاده های دامی، کشاورزی و کالاهای اساسی چند برابر افزایش پیدا کرده است.

برچسب ها: جلال محمودزاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس حذف ارز ترجیحی یارانه نان
ارسال نظر
آخرین اخبار