۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۶
تعداد بازدید: ۸۰۰۴۶۲
سفیر اسبق ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی گفت: کاری که در حال حاضر در حقیقت انجام می‌شود، تزریق دلار در بازار از سوی بانک مرکزی است و گرنه قیمت دلار اگر به طور طبیعی رها شود بسیار بالاتر باید می‌رفت، اما بانک مرکزی با تزریق دلارهای صادر کنندگان ایرانی قیمت دلار را کنترل می‌کند و ثابت نگه می‌دارد.
کد خبر: ۳۵۷۱۷

شاهد پرش قیمت دلار خواهیم بود/بانک مرکزی با تزریق دلار‌های صادرکنندگان قیمت را کنترل می‌کند 

عدم موفقیت سیاست بانک مرکزی/ ثابت نگه داشتن قیمت دلار به معنای دور ریختن ارزهایی است که به دست کشور می‌رسد

 دولت‌های ضعیفی که برنامه‌ای ندارند برای تامین کسری بودجه خود به افزایش قیمت‌ها مبادرت می‌کنند

صباح زنگنه، سفیر اسبق ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی و کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، به وضعیت روند قیمت دلار در کشور پرداخت و مطرح کرد: قیمت دلار تابع تغییرات ساختاری و دستوری است. یک زمانی ارزش دلار بنا بر سیاست‌هایی که دولت آمریکا دنبال می‌کند  نسبت به سایر ارزش‌ها پایین‌تر می‌آید. در بازار کالا یک معادل‌هایی وجود دارد که این معادل‌ها به طور طبیعی رو به گرانی می‌روند و مشمول تورم می‌شوند.

بیشتر بخوانید: مردم به‌شدت فقیر‌ و قدرت خریدشان کاهش‌یافته‌/دولت سیزدهم نرخ ارز را بالا و پایین می‌کند!/نرخ ارز باید به سمت آزاد‌شدن حرکت‌کند هرچند فشار‌های سنگینی وارد‌کند

عدم موفقیت سیاست بانک مرکزی

ثابت نگه داشتن قیمت دلار به معنای دور ریختن ارزهایی است که به دست کشور می‌رسد در حالی که این دلارها می‌توانست به راه‌اندازی پروژه‌های سودآور و ارزشمند منجر شود و بیکاری را کاهش دهد. 

زنگنه گفت: تغییرات نوع دیگری که به عمل می‌آید دستوری است به‌طوری که یک دولت تشخیص می‌دهد باید قیمت را ثابت نگه دارد یا باید بالا و پایین ببرد. کاری که در حال حاضر در حقیقت دارد انجام می‌شود، تزریق دلار در بازار از سوی بانک مرکزی است و گرنه قیمت دلار اگر به طور طبیعی رها شود بسیار بالاتر باید می‌رفت اما بانک مرکزی با تزریق دلارهای صادر کنندندگان ایرانی قیمت دلار را کنترل می‌کند و ثابت نگه می‌دارد. البته در روزهای آخر این سیاست خیلی موفق نبود و دلار از ۵۰ هزار تومان عبور کرد. ثابت نگه داشتن قیمت دلار به معنای دور ریختن ارزهایی که به دست کشور می‌رسد، است در حالی که این دلارها می‌توانست به راه‌اندازی پروژه‌های سودآور و ارزشمند منجر شود و بیکاری را کاهش دهد. این مسئله باید جزو سیاست‌های کلی کشور می‌بود.

بیشتر بخوانید: افزایش قیمت نرخ ارز به دلیل تحریم ها!/ همه چیز به سیاست‌های بانک مرکزی بر می‌گردد

عدم موفقیت سیاست بانک مرکزی/ ثابت نگه داشتن قیمت دلار به معنای دور ریختن ارزهایی است که به دست کشور می‌رسد

تزریق دلار برای حفظ نرخ دلار سیاست سالمی نیست!

وی افزود: اگر قیمت دلار ثابت بماند، قشرهای زیادی از طبقه کم برخوردار خوشحال می‌شوند چرا که قیمت‌ها در بازار هم تا حدودی ثابت باقی خواهند ماند، اما این رضایت عمومی به ضرر بازسازی اقتصادی و راه‌اندازی بخش اقتصادی واقعی در کشور است. البته کسانی که ذخایر دلار دارند دنبال افزایش قیمت هستند، اما به طور کلی تزریق دلار برای حفظ نرخ دلار سیاست سالمی نیست و به ضرر اقتصاد و آینده کشور محسوب می‌شود.

سفیر اسبق ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی خاطرنشان کرد: اگر سیاست‌های کنترلی و دستوری بانک مرکزی متوقف شود شاهد پرش قیمت دلار خواهیم بود. فعلاً سیاست‌های بانک مرکزی مانند یک فنری است که فشرده شده و اجازه داده نمی‌شود که این فنر به ظرفیت‌های خودش برسد.

سیاست تثبیت دلار، سیاست ضد توسعه و ضد رشد اقتصادی است. دولت‌های ضعیفی که برنامه‌ای ندارند، برای تامین کسری بودجه خود به افزایش قیمت‌ها مبادرت می‌کنند.

کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل در پایان متذکر شد: سیاست تثبیت دلار، سیاست ضد توسعه و ضد رشد اقتصادی است. دولت‌های ضعیفی که برنامه‌ای ندارند، برای تامین کسری بودجه خودشان به افزایش قیمت‌ها مبادرت می‌کنند. از دلار به عنوان یک سیاست مالی نباید استفاده کرد، سیاست مالی یعنی اینکه دلار عنصر خرید و فروش در بازار و تامین مالی دولت شود. این سیاست درست نیست و نشان دهنده نبود برنامه درست اقتصادی در دولت است.

برچسب ها: بانک مرکزی قیمت دلار دولت رضایت عمومی تثبیت قیمت دلار پرش قیمت دلار تزریق دلار‌های صادرکنندگان سیاست دستوری اقتصاد
ارسال نظر
آخرین اخبار