۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۳
تعداد بازدید: ۳۳۵۰۳۱
پنج دی، روز ملی ایمنی در برابر زلزله؛
پنچ دی ماه در تقویم ایران به مناسبت سالگرد وقوع زلزله بم و با هدف آگاهی رسانی عمومی در سطح جامعه به نام «روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی» نامگذاری شده تا ضمن یادآوری آن حادثه غم بار و پرهزینه، اهمیت رعایت اصول ایمنی ساختمان سازی و آمادگی‌های افراد بیشتر مورد توجه قرار گیرد البته در این بین نقش بیمه‌ها بسیار قابل توجه است.
کد خبر: ۵۳۵۵
نویسنده : سمیرا یافتیان

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، وقوع حوادث طبیعی و میزان شدت آن خیلی قابل پیش بینی نیست، ایران هم از جمله کشور‌هایی است که در منطقه زلزله خیر فعال با سوانح شدید واقع شده است. در  اکثر کشور‌های زلزله خیر، بیمه زلزله اساسی‌ترین روش جبران خسارت است و بار مالی دولت را کاهش می‌دهد. البته ضعف اطلاعات مردم از حمایت‌های بیمه بیشتر اوقات منجر به آن شده که در هنگام حوادث طبیعی، خسارت‌های آن توسط دولت‌ها و کمک‌های مردمی جبران شود و همین امر منجر به آن می‌شود که مدت زیادی افراد بی خانه بمانند و شاید چندسال به طول انجامد و در این بین خطرات دیگر و مشکلات زندگی و همچنین از دست دادن افراد خانواده در حادثه، شرایط سخت تری را به وجود آورد.

اما باید دائم به مردم یادآوری کرد ایران در کمربند فعال و لرزه خیز رشته کوه‌های زاگرس قرار گرفته وبیش از یکصد زلزله با قدرت بیش از شش ریشتر را در قرن‌های گذشته تجربه کرده و هزاران شهر و روستا را ویران شدند. در ۴۰ سال گذشته شاهد زلزله‌های سنگین رودبار، زنجان، قزوین و بم و ایلام و کرمانشاه بودیم. حال که نمی‌توان از بلایای طبیعی جلوگیری کرد، می‌توان با استفاده از توان فنی و مهندسی در سازه ها، نظارت بر ساخت  و ساز‌های شهری و مقاوم سازی ساختمان‌ها تاحدی از وقوع حوادث سنگین جلوگیری کرد تا با پایین آوردن هزینه خسارت زندگی را برای مردم زلزله زده قابل تحمل‌تر کرد.

کشور‌هایی همچون ژاپن از سال ۱۹۵۰ کلیه جمعیت کشور خود را در برابر زلزله بیمه کرده است همچنین ساختمان‌ها در این کشور براساس الگو‌های مهندسی و بر طبق ظرفیت و مقاومتشان و میزان کیفیت و طراحی آن‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد و در کنار اجباری شدن بیمه زلزله و آتش سوزی برای مشاغل و ساختمان‌های اداری و کارخانه ها، بیمه زلزله برای خانه‌های مسکونی به صورت اجباری همراه با بیمه آتش سوزی صادر می‌شود.

از آنجایی که در ایران بیمه شخص ثالث خودرو، با وجود کارایی بالا، تا زمانی که اجباری نشده بود، مورد استقبال قرار نگرفت و مردم از مزیت‌های آن بعدا از جبران خساراتشان پی بردند، درباره بیمه زلزله و آتش سوزی هم باید دولت با ترفند پیشگیری از جبران خسارت زیاد در هنگام وقوع حادثه، ضمن تاکید بر نظارت کارشناسان بیمه بر ساخت سازه‌های ایمن، داشتن این نوع بیمه نامه را اجباری کنند. البته که در حال حاضر هم هزینه بیمه کردن یک واحد آپارتمان متوسط ۸۰ متری با حداقل ۱۰۰ میلیون لوازم منزل، بیشتر از یک میلیون تومان نمی‌شود و در مقابل خسارت سنگین حداقل یک میلیاردی، سالی یک میلیون بسیار ناچیز است.

در این بین بیمه مرکزی و همچنین شرکت‌های بیمه‌ای ضروری است تا با اطلاع رسانی گسترده ترو ساخت فیلم‌های مستند از موارد جبران خسارت به مردمی که پیش از وقوع حادثه، خانه و مغازه خود را بیمه کرده بودند،  به مردم اهمیت بیمه را در هنگام مشکلات گوشزد کنند.

برچسب ها: زلزله زدگان بیمه مرکزی شهرداری
ارسال نظر
آخرین اخبار