۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۱
تعداد بازدید: ۴۵۵۷۱۴
در حالیکه اغلب قدرت‌های اقتصادی دنیا با اتخاذ تدابیر نظارتی ویژه در پی محدودسازی معاملات رمزارزها هستند، برخی فقهای اسلامی نیز با اشاره به عدم برخورداری رمزارزها از پشتوانه لازم، اینگونه معاملات را باطل می‌دانند.
کد خبر: ۵۸۵۵

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، پس از شهرت بیت‌کوین، روند فزآینده پیدایش و توسعه رمزارز‌های مختلف، شتاب قابل توجهی داشته است. امروزه ادعا می‌شود بیش از ۴ هزار نوع رمزارز مختلف وجود دارد که به راحتی و در تمام ساعات شبانه‌روز مورد مبادله قرار می‌گیرند.

همزمان با توسعه فزآینده رمزارز‌ها در سطح جهان، دولت‌ها روز به روز بیشتر به خطرات و تهدیدات رمزارز‌ها واقف می‌شوند و درصدد اعمال محدودیت و ممنوعیت‌های مختلفی برای جلوگیری از زیان‌های احتمالی رمزارز‌ها برای اقتصاد ملی کشور‌ها هستند.

ذات شفافیت‌گریز رمزارز‌ها در کنار رشد جهش‌گونه ارزش این بازار طی یک سال گذشته، انگیزه سیاست‌گذاران اقتصادی در کشور‌های توسعه را برای وضع مقررات و اتخاذ تدابیر نظارتی در این زمینه دوچندان کرده است. دولتمردان آمریکایی اعم از جمهوری‌خواه و دموکرات، بر تنظیم مقررات جدید برای رمزارز‌ها به عنوان یکی از اهداف خود در سال ۲۰۲۱ تأکید دارند؛ چراکه معتقدند نوسانات شدید این بازار نگرانی‌هایی را درباره دستکاری بازار و احتمال بالای متضرر شدن سرمایه‌گذاران خرد به‌وجود آورده است.

همچنین در هفته‌های قبل، معاون نخست‌وزیر چین اعلام کرد که فعالیت استخراج ارز‌های دیجیتال در این کشور محدود خواهد شد.

در پی انتشار این اخبار، قیمت بیت‌کوین به زیر ۴۰ هزار دلار سقوط کرد چراکه طبق داده‌های مرکز مالی کمبریج، چین بیش از ۷۰ درصد قدرت پردازش شبکه بیت‌کوین بین سپتامبر ۲۰۱۹ تا آوریل ۲۰۲۰ را به خود اختصاص داده است.

نگاهی به نظر فقهای اسلامی در خصوص رمزارزها

همان‌طور که اشاره شد بانک‌های مرکزی کشور‌های پیشرفته دنیا به منظور حفظ نظام پولی و مالی کشور سعی دارند با انجام اقدامات سلبی از رواج رمزارز‌های موهوم و متنوع جلوگیری کنند، این نهاد‌ها همچنین سعی دارند رمزارز‌هایی با پشتوانه دولت‌ها (gov-coin) را راهی بازار کنند.

دلیل اصرار دولت‌های توسعه یافته بر کنترل رمزارز‌ها به مسئله علمی و نظری «لزوم پشتوانه داشتن پول‌های رایج مورد مبادله در یک کشور» باز می‌گردد که در حقیقت رعایت این اصل، ضامن حفظ ساختار پولی و مالی در یک نظام اقتصادی سالم است.

ضرورت رعایت این اصل، در شریعت و فقه اسلامی نیز به نوعی مورد تأکید قرار گرفته است. طبق دستورات شرع مبین، در صورتیکه مالی فاقد ارزش، مورد معامله قرار بگیرد؛ این معامله غرری و اکل مال بالباطل محسوب می‌شود. بر همین اساس، شبهات و ایرادات شرعی بسیاری از جانب مراجع تقلید در زمینه معاملات رمزارز‌ها نیز وارد شده که استفاده از آن‌ها را در کشور‌های اسلامی با موانع جدی روبرو کرده است./تسنیم

برچسب ها: رمز دارایی رمزارز بیت کوین بیتکوین اتریوم کاردانو
ارسال نظر
آخرین اخبار