۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۹
تعداد بازدید: ۴۸۶۸۷۳
کارشناس بازارهای مالی مطرح کرد: آقای رئیسی در ابتدا وعده داده بودند رسیدگی به بازار سرمایه جزو اولویت‌های شان باشد، اما نه تنها این، عملی و اجرا نشد، بلکه به دلیل مشکلاتی که دولت در تامین مالی و کسری بودجه دارد، ما شاهدیم دولت به دفعات سعی کرده به سود سهامداران دست‌اندازی کند.
کد خبر: ۲۲۴۷۶
نویسنده : محدثه عزیزی

بازار سرمایه در حال رکود است/ دولت به دفعات سعی کرده به سود سهامداران دست‌اندازی کند

هیچ آمار تورمی در حوزه مسکن منتشر نمی‌شود/دولت نه توان رسیدگی به مشکلات بازار سرمایه را دارد و نه این کار در اولویت‌هایش است!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، کارشناس بازارهای مالی در رابطه با بررسی وضعیت بازار سرمایه در ایران در گفتگو با خبرنگار خطوط گفت: بازار سرمایه همانند سایر بازارها است که متاسفانه تمامی در رکود هستند. بازار سرمایه هم از این قاعده مستثنی نیست.

وی در ادامه با اشاره به معضلات بازار سرمایه گفت: معضلات بازار سرمایه در دو بخش است؛ یکی سیاست بازارساز کلی یعنی همان دولت است و دیگری مشکلات درون سازمانی است. دولت به دلیل مسائل و مشکلاتی که دارد نه توانش را دارد به مشکلات بازار سرمایه رسیدگی کند و نه این کار در اولویت‌هایش است.

دولت به دفعات سعی کرده به سود سهامداران دست‌اندازی کند

 برزو حق‌شناس، مطرح کرد: دولت به دلیل مشکلات زیاد، اولویت‌های دیگری را برای خود در نظر گرفته است. آقای رئیسی، ابتدا وعده داده بودند رسیدگی به بازار سرمایه جزو اولویت‌های شان باشد، اما نه تنها این، عملی و اجرا نشد، بلکه به دلیل مشکلاتی که دولت در تامین مالی و کسری بودجه دارد، ما شاهد این هستیم که دولت به دفعات سعی کرده به سود سهامداران دست‌اندازی کند.

وی افزود: در حال حضر دولت به بانک‌های بورسی بدهکار شده است و این موضوع مشکلاتی از چند جهت برای بازار سرمایه ایجاد کرده است؛ اولا تامین مالی را برای شرکت‌های بورسی مقداری سخت کرده طبیعتا وقتی بانک‌ها منابعشان دست دولت است دیگر نمی‌توانند برای شرکت‌های بورسی تامین مالی کنند. دیگر حالا باید ببینیم به چه شکلی دولت می‌خواهد این منابع را برگردانده و آن سود بانکی را پرداخت کند؟ این موضوع خیلی چیز جالبی نیست.

بازار سرمایه در حال رکود است/ دولت به دفعات سعی کرده به سود سهامداران دست‌اندازی کند

دولت تمایلی به برطرف کردن مشکلات بازار سرمایه ندارد

حق شناس اضافه کرد: بنا به مسائل کلی، سیاست بازارساز کل یا همان دولت تمایلی به برطرف کردن مشکلات بازار سرمایه ندارد. به صورت کلی دولت نه تنها مشکلات بازار را حل نمی‌کند، بلکه بنا به دلایل مختلفی به مشکلات دامن هم می‌زند.

توسعه الگوریتم‌ها برای بازار سرمایه خوب است اما به شرطی که ساماندهی و درست استفاده شوند

این کارشناس به معضلات داخل بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: در داخل بازار هم معضلات مختلفی داریم؛ یکی بحث معاملات الگوریتمی است که ساماندهی نمی‌شود. توسعه الگوریتم‌ها برای بازار سرمایه خوب است، اما به شرطی که ساماندهی و درست استفاده شوند. شما اگر از یک تیغ جراحی هم درست استفاده نکنید به جای آنکه مریض را شفا دهد او را به مرگ می‌رساند. الگوریتم‌ها هم همینطور هستند. در حال حاضر نه تنها از این‌ها در بازار درست استفاده نمی‌شود، بلکه بنا به دلایل مختلف مورد استفاده‌های نابجا نیز قرار می‌گیرند و فقط در اختیار یک قشر خاص هستند.

باید براساس ظرفیت بازار تعداد صندوق‌های سرمایه‌گذاری را افزایش داد

حق‌شناس در ادامه به موضوع افزایش صندوق‌های سرمایه‌گذاری پرداخت و گفت: افزایش صندوق‌های سرمایه‌گذاری به طور کل اقدام مبارک و مثبتی است، اما استفاده از هر چیزی ظرفیتی دارد. مگر برای یک بازار که در بهترین بازه- که بهار امسال بود- از نظر حجم 25 هزار میلیارد در روز معامله می‌شد چند صندوق می توانی تعریف کنی؟ هر چیزی ظرفیتی دارد یعنی بزرگ شدن بازار را نباید در صندوق‌ها ببینیم بلکه مسائل دیگری نیز در این موضوع نقش دارند. بنده با افزایش تعداد صندوق‌های سرمایه‌گذاری موافق نیستم باید ظرفیت بازار را هم سنجید، یعنی براساس ظرفیت بازار تعداد صندوق‌ها را افزایش داد.

در حوزه مسکن از آذرماه سال پیش هیچ آمار تورمی منتشر نمی‌شود، آمار اجزای پایه پولی از آخر فروردین به این طرف منتشر نشده است. این موارد یعنی اینکه شفافیتی در کار نیست

وی در جواب سوال خبرنگار خطوط در خصوص اینکه چه نکاتی باید در راستای تحلیل‌پذیری بازار سرمایه رعایت شود؟ مطرح کرد: در تحلیلی پذیری یک بازار، باید شفافیت بیشتر شود، یعنی شفافیت در کلیت اقتصاد بالا رود، باید از تصمیمات یک شبه پرهیز شود. تحلیل پذیری یک بازار این است که تصمیمات یک مرتبه در حوزه اقتصاد گرفته نشود. در این مرحله می‌توانیم بگوییم تحلیل‌پذیری یک بازار بالا رفته است. در حوزه مسکن از آذرماه سال پیش هیچ آمار تورمی منتشر نمی‌شود، آمار اجزای پایه پولی از آخر فروردین به این طرف منتشر نشده است. این موارد یعنی اینکه شفافیتی در کار نیست. باید شفافیت باشد تا تحلیل‌پذیری یک اقتصاد بالا رود. این یک چیز طبیعی است.

کارشناس بازارهای مالی در پایان خاطرنشان کرد: بازار سرمایه در صورتی بازاری پویا می‌شود که در درجه اول دولت و حاکمیت نگاه خود را به بازار سرمایه اصلاح کنند.

برچسب ها: بازار سرمایه فعالان بازار سرمایه بازار مالی سهامداران صندوق سرمایه‌گذاری مشکلات مشکلات اقتصادی تورم مسکن مهار تورم تسهیلات اجاره مسکن اجاره بهای مسکن
ارسال نظر
آخرین اخبار