۲۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۳
تعداد بازدید: ۴۷۲۰۳۱
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه تصویب لایحه نظام مدیریت شهری می‌تواند بسیاری از مشکلات شهر‌ها و شهرستان‌های پایتخت را حل کند، گفت: واقعیت این است که هیچ کدام از دولت‌ها از جمله دولت کنونی موافق این طرح نیستند چرا که اختیارات آن‌ها را کم می‌کند!
کد خبر: ۴۷۶۹

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی"خطوط"، محسن پیرهادی در نشست هم اندیشی اعضای شورای اسلامی استان تهران و روسای شورا‌های اسلامی شهرستان‌های استان، با بیان این مطلب گفت: البته با هماهنگی‌های به عمل آمده، بررسی این لایحه در صحن را به تعویق انداختیم تا بتوانیم با رایزنی با دولت بتوانیم موافقت آن‌ها را کسب کنیم چرا که در غیر اینصورت حتی اگر این لایحه تصویب شود دولت به بهانه‌های مختلف می‌تواند از اجرای آن سرباززند!

۱۸ مورد لایحه بودجه مربوط به تهران است/ آب برای دولت در بودجه ۱۴۰۱ بسیار حیاتی است

وی در ادامه با ذکر اینکه براساس نظرسنجی‌های صورت گرفته از کارشناسان توسط هیئت رئیسه، بودجه سال ۱۴۰۱ مطلوب است و باعث کاهش رکود می‌شود، گفت: ۱۸ مورد لایحه بودجه‌ای که ارائه شده، مربوط به تهران است که ۱۶ مورد آن بابت آب و فاضلاب، تصفیه خانه‌ها و پساب می‌باشد و بحث آب برای دولت در بودجه ۱۴۰۱ بسیار مهم و حیاتی است.
عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه از اعضای شورا‌های استان می‌خواهم موارد و مشکلات خود را مکتوب ارائه کنند تا در کمیسیون تلفیق و کمیسیون‌های تخصصی مطرح کنیم، افزود: دولت در حوزه افزایش حقوق تصمیمات خوبی گرفته، افزایش حقوق در سطوح پایین افزایش خوبی داشته و در رده‌های بالا افزایش پیدا نمی‌‍کند و کاهش هم خواهیم داشت.
وی در خصوص مشکلات بنیادین آب کشاورزی دشت ورامین نیز با تاکید براینکه کشاورزی صنعتی راه حل اینگونه معضلات است، گفت: باید از محصولاتی استفاده کنیم که مصرف آب کمتری داشته باشند و در مصرف آب مدیریت لازم را انجام دهیم.

۷ درصد نخبگان در حال خروج از کشور هستند

پیرهادی همچنین با بیان اینکه در حال حاضر ۷ درصد از نخبگان در حال خروج از کشور هستند، گفت: برای حل مشکلات کنونی تهران و کشور باید از افراد برجسته در حوزه‌های مختلف استفاده کنیم، چرا که اگر از جوانان نخبه استفاده شود در اداره کشور بسیار موفق‌تر خواهیم بود.

تهران یکی از بی هویت‌ترین شهرها! /جلوه تهران بیشتر اروپایی است تا اسلامی!

همچنین حجت‌الاسلام سید رضا تقوی در این نشست با ذکر اینکه مدیریت شهری بر اساس قانون در شهر‌ها و مناطق جمعیتی دو وجهه دارد، گفت: بخشی از آن در حوزه سیاست گذاری بر عهده شورا‌های اسلامی نهاده شده و در حوزه اجرایی نیز مدیریت به شهرداری‌ها سپرده شده است.
وی بیان کرد: با نگاهی جامع به مدیریت شهری باید گفت مدیریت از دو بعد یاد شده قابل توجه است، بنابراین هر اندازه راهبردها، سیاست‌ها و ضوابط قوی و غنی‌تر باشد، عمل به آن‌ها در حوزه عملیاتی آسانتر است.
رئیس مجمع نمایندگان استان تهران عنوان کرد: با همین دیدگاه اعضای شورا‌های اسلامی شهر باید دانش، بصیرت و اندیشه‌ای قابل قبول داشته باشند تا خروجی تصمیات آن‌ها مجموعه‌ای عظیم را راهبری و هدایت کند.
تقوی تاکید کرد: البته اینکه قانون شورا‌ها به این مسائل توجه داشته و قانون جامع و کاملی بوده و یا ضعف و نقص‌هایی دارد، باید تجزیه و تحلیل شود.
وی خاطرنشان کرد: آن‌چه مهم است اینکه شورا‌ها برای اداره شهر‌ها تعیین تکلیف می‌کنند، از این رو شورا‌ها و شهرداران در قالب نظامی کلی کار می‌کنند که اسناد بالادستی آنان قوانین است.
به گفته وی با همین دیدگاه، شورا‌های اسلامی شهر و شهرداران باید در قالب نظام اسلامی تصمیم گیری کرده و راهبرد‌ها و سیاست‌ها را در چارچوب نظام امامت و ولایت اجرایی و عملیاتی کنند.
تقوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه تهران یکی از بی‌هویت‌ترین شهرهاست، گفت: در عمل تهران یکی از بی هویت‌ترین شهر‌های ماست که جلوه بصری آن بیشتر به فرهنگ اروپایی می‌ماند تا شهری اسلامی.

عضو هیئت رئیسه مجلس: دولت مخالف تصویب لایحه مدیریت جامع شهری است!/۷ درصد نخبگان در حال خروج از کشور

شهر اسلامی، شهر دلالی، مفت خوری و بیکاری نیست! /نباید غیرخودی‌ها مراکز اقتصادی را به دست بگیرند!

رئیس مجمع نمایندگان استان تهران، بیان کرد: شهر اسلامی در حوزه اقتصادی شهر دلالی، مفت خوری و بیکاری نیست، بنابراین مدیران شهر اسلامی باید آن را به مرکز تولید، فعالیت و رونق تبدیل کنند.
تقوی با تاکید براینکه در شهر «اسلامی» نباید نفوذی‌ها و غیر خودی‌ها مراکز اقتصادی و تجاری را به دست بگیرند، گفت: برای تحقق این امر، باید کارشناسان متعهد در این حوزه مسوولیت بگیرند.

اما نمایندگان مجلس، تنها سخنرانان این جلسه هم اندیشی نبودند. پرویز سروری نیز به عنوان یکی از حاضران، با اشاره به اینکه در قانون تعیین حریم حفاظتی - امنیتی اماکن و تأسیسات کشور، کلانشهر‌هایی مانند تهران به مانند دیگر مناطق یکسان دیده شده‌اند، گفت: امروز که امکان اصلاح ماده قانونی موجود در این خصوص وجود دارد، به نظر می‌رسد بهتر است به جای پرداختن به مسائل حاشیه‌ای و تکرار مکررات، کارگروهی تشکیل و راهکار‌های منطقی رفع مشکلات در حوزه حریم‌های کلانشهر تهران در آن بررسی و پیشنهاد شود.

نایب رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه نگاه بخشی، بسترساز بروز بسیاری از مشکلات و کاستی‌ها است، گفت: معتقدم باید با نگاه فرابخشی به دنبال یافتن راهکاری برای برون رفت از وضعیت کنونی باشیم.
سروری با تاکید بر اینکه رفع این معضل دیرینه نه با طرح تکراری مباحث چالشی که از طریق تغییر مدل شدنی است، افزود: پیشنهاد می‌شود با تشکیل کارگروه یاد شده و تجمیع و بررسی پیشنهادات و رسیدن به راهکار مناسب، حل و فصل موضوع پیگیری شود.
شهردار منطقه ۲۰ نیز در این جلسه خواستار حمایت بیشتر از شهرداری‌ها در حوزه قوانین و تامین منابع مالی و اعتباری شد و با انتقاد از بلاتکلیفی دیرینه موضوع حریم تهران، عنوان کرد: مگر می‌شود پایتخت کشور در حوزه مربوط به حریم خود تصمیم‌گیرنده نبوده و برای شهر سیاست‌گذاری کرده، اما درباره حریم آن قادر به تصمیم‌گیری نباشیم.
سید محمد ناظم رضوی این منطقه از جغرافیای شهری را از مهمترین مناطق در حوزه مدیریت شهری پایتخت دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به تاکید شهردار تهران مبنی بر تسریع در روند توسعه شهری در شهرری، تاکنون مصوبات کارگشا و تاثیرگذاری با هدف تسریع در رشد شهری اجرایی و عملیاتی شده است.
وی با ذکر اینکه یکی از مشکلاتی که بسیاری از مسائل امروز را رقم زده، این است که تاکنون طرح جامعی برای حریم شهر تهران تدوین نشده است، گفت: از این‌رو براین باورم که این تصمیم‌گیری جامع باید با مشارکت مدیریت شهر تهران اتفاق افتاده و در بازه زمانی کوتاه مدت و تا پیش از تصویب قانونی، دامنه اختیاراتی به شهرداری‌ها داده شود.    

برچسب ها: مجلس و دولت آلودگی هوای تهران بودجه ۱۴۰۱ مهاجرت نخبگان
ارسال نظر
آخرین اخبار